Ny på sidan och väldigt grön

Hej
Då jag är ny eller snarare inte ens det utan i startgropen för att se om jag blir godkänd så har jag lusläst denna sidan. Hade mitt hembesök och intervju i förra veckan och fick till mig att det såg väldigt bra ut och att jag skulle få veta kommande vecka.
Nu till min lilla fråga..eller stora...HJÄLP...hehe...vad är viktigt att ha med sig inför eventuellt ja.

Detta blev lite hastigt och lustigt men en positiv slump..har velat "jobba" ja jag vet att alla inte gillar ordet jobba...men det är ju lite av ett jobb på sätt och vis...med detta sen många år tillbaka men det har aldrig kommit till skott. Nu blev jag tillfrågad om jag var intresserad och det passade ypperligt vid detta tillfälle.

Men vad är viktigt att tänka på...nått man ska undvika...detta ska va emot en konsulentstödd familjehemsverksamhet...höll på att glömma att både få och fråga om ersättning...dock mer än jag trodde...frågade då om hur de gör om det behöver köpas extra saker...är ju inte precis att man har saker till ett extra rum för barn när man inte har några egna...jodå de kunde man få men det var då inga stora summor...ok ersättningen var bra...men jag antar att den kommer i slutet av månaden och de går ju knappast säga just de...möbler och kläder får vi först i slutet av månaden...hon rekommenderade loppis och secondhand...visst helt ok...men kanske inte till allt...sen beror de väl på hur gamla barnen är...är det mindre så handlar det ju om barnbilstolar osv...de är inte precis gratis...

om nu de är tänkt att allt ska ingå i den ersättningen man får...då lär det bli uppätet första månaderna rätt kvickt...och de kan knappast va några större utsvävningar med saker som är större utgifter på...

Men...just nu har jag inte en susning ens hur de ska gå....men säg att de blir ett ja...vilket det verkade som...hur har ni löst inköp i början av månad...innan man ens har fått någon ersättning...jodå...det skulle gå att få ett uppstartsbidrag...men sen ska allt ingå i ersättningen...det är mycket man inte vet eller behöver luska ut för att de ska funka...

Tack för hjälp på förhand

IckaL
 
Välkommen till gänget! Det ser olika ut beroende på vem som är uppdragsgivare, vilken kommun, vilken stiftelse/bolag etc. Vi har haft uppdrag direkt från en kommun och fick arvode och omkostnadsersättning samt lönebortfallsersättning för den period man var hemma med liten. I början fick vi ett startbidrag för inköp av vissa specificerade saker, vi fick lämna in en lista med önskemål på utrustning och de godkände men med ganska låga beloppet. Sen fick vi köpa och lämna in kvitton. I vår kommun gäller att det som är inköpt för startbidraget ska följa med liten sen vid en hemflytt eller flytt till annan placering. Därför gäller det att välja om man ex vill köpa något mycket dyrare än de ger bidrag för så kanske man köper det helt utan bidrag, annars måste man skicka ex en helt ny vagn även om man bara fått 1500kr i bidrag för den. Det är olika i olika kommuner. Efter startbidraget är tanken att man ska köpa det mesta för omkostnadsersättningen men till vissa större inköp kan man få extra bidrag, ex hockyutrustning samt ett extra bidrag för upplevelse/resa om 5000kr /år. Startbidraget kunde omfatta ex säng och sängkläder, vagn, tallrik/flaska, lite kläder, utekläder för säsongen, barnstol, potta, blöjhink, lite leksaker, babyvakt, trappgrindar, barnsäkringsgrejer som petskydd, bilbarnstol. Fråga vad som gäller hos er uppdragsgivare.

När ni får en förfrågan, tacka inte Ja på stående fot utan fundera igenom och fundera på vad ni behöver för att genomföra uppdraget bra om ni tackar ja. Se till att få så mycket som möjligt skriftligt och absolut allt som har med ekonomi att göra, pratar man om det på ett möte eller i telefon, be att de sammanfattar och bekräftar det ni kommit överens om i ett mail. Då slipper man vara ovänner sen. Det kan även vara värt att fråga/fundera/klargöra hur umgängena ska se ut och med vilka släktingar barnet ska ha umgänge samt vad det kräver av dig/er. Det är en av de största inverkan på det vardagliga livet man får (förutom en ny familjemedlem). Vi har även haft problem med att vi inte fick umgängesplanen förrän i sista minuten inför varje period och att vi i princip aldrig blev tillfrågade om det passade oss utan bara ställda inför fullbordat faktum. Det bör finnas en fullmakt på att du/ni får ta barnet åtminstone till akut sjukvård och regelbundna kontroller som BVC, tandvård etc samt hämta ut mediciner på apoteket. Det är viktigt ur säkerhets- och försäkringssynpunkt att barnet folkbokförs hos er. Finns säkert jättemycket mer men det är vad jag kommer på just nu.
 
Tydligen om jag fattade det rätt kunde man få ett uppstartsbidrag på 3000 kr...sen är det tänkt att allt ska betalas med omkostnadsersättningen...de är ungefär så mycket info jag har fått än så länge...men som du skrev...vad händer om det är dyrare grejor...vet inte ju dock inte ens om jag är godkänd än ifs...men måste nog ligga på lite för de är lite knas på jobbet och de har sååå bråttom nu för fk har försäkrat ut mig och jobbet vill inte betala nått och då måste jag bestämma mig typ igår...så de hade ju varit bra om man kan iaf få ett svar om jag är godkänd...så jag får se om jag vågar ligga på...för de lät så positivt när hon åkte härifrån iaf...hon pratade lite om ett fall..men frågan är om hon bara tänkt högt eller om de va nått hon hade funderat för till mig...fick liksom inte pejling på det riktigt heller...

Men som en jag pratade med...hon sa om det är någon äldre...ta för farao reda på vad som gäller om de är i mopedålder...när de ska skaffas körkort...sånna saker...dator...cykel...det är ju inte precis några jättebilliga saker...iaf inte de två första sakerna...då äts pengarna upp rätt fort...ja de va bra betalt...men inte sååå bra betalt...haha.

Har skrivit ner de du har nämnt för som du sa..ju mer man har nere på papper desto lättare är det att "komma ihåg" dem när man väl är i samtalet.
 
3000 lät väldigt lite tycker jag. Tror vår kommun hade ett maxtak på 20000:- men att allt måste beviljas i förväg. Sen tror jag de flesta konsulentstödda bolag inte betalar ut något förrän du faktiskt har ett barn/ungdom på plats, du får inte betalt för att stå och vänta medan jourhem i kommunregi ofta har betalt.
 
Ja nu är de väl inte tänkt direkt att jag ska va jourhem...men pratade lite mer med dem idag då jag var tvungen att veta lite mer inför ett möte på jobbet..visade sig att hon som hade varit här på besöket var sjuk så de va därför jag inte hade hört nått..sa att jag behöver iaf veta om de möjligen finns ett ja eller ett nej...jo men sa hon jag fattade de som att de redan var klart och att hon bara skulle sammanställa det...aha...hade ju varit bra om jag hade uppfattat samma sak då...

så hon sa att de har redan börjat kolla på matchningar...och vi har pratat lite mer om hur jag kan tänka mig det hela..men ja jag frågade lite mer om de saknar saker eller att man behöver lite dyrare saker precis i början osv...jo då löser vi sånt sa hon..de behöver du inte tänka på...så de lät lite annorlunda...med andra ord gäller de nog att få ner de på papper när de sen väl gäller...däremot har jag sagt nej till ensamkommande tonårskillar...tycker inte att det är läge att börja med det..och de höll hon med om att de kunde va förnuftigt..men..hade jag sagt ja lät de nästan som att då har vi några som väntar...typ på en gång....nu återstår de väl hur de blir..

men sa som de var...att ska jag få hit ett barn så vill jag kunna vara hemma med dem iaf ett bra tag ..inte få hit dem en dag och sen dagen efter gå till jobbet typ...så nu återstår de att se va de svarar...men jag förklarade hur jag jobbar och då höll hon med...

däremot va inte min chef så imponerad...ok att va ledig...men som hon sa...ska man ha hand om andras barn så är man inte flexibel nog att kunna ha mitt jobb...mer eller mindre talade om att de är dax för mig att söka nått annat...även beroende på att min rygg inte ändå fixar jobbet riktigt...jobbar i äldrevården som uska med mycket tunga lyft emellanåt....antar att hon nu ser en smidig utväg att få bort mig misstänker jag...så nu är de bara att vänta och se...om de tar för lång tid är jag rädd för att de kommer bli trubbel på jobbet med..typiskt nog...för de va typ inte villiga att vänta och se heller...

Men sen är frågan...sen va hon jag pratade med idag väldigt intresserad om jag hade anmält mig till något mer ställe ...nä sa jag inte nu..dock är jag av misstag utredd i min hemkommun...jasså sa hon..japp...de råkade ta med fel papper och komma två till mötet när de bara skulle va för kontaktperson...så då gjorde de för familjehem istället...klart tänkte på de efteråt..hade jag sagt att ja jag funderar på att lämna in till fler ställen...frågan är om de då hade kollat lite fortare...för annars kanske de försitter sin chans på en plats...vet inte riktigt hur hon tänkte....
 
Tillbaka
Topp