Ny placering!

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Äntligen verkar det vara nästan klart att mina underbara troll ska bli familjehemsplacerade hos mig.
Nu undrar jag lite hur det brukar fungera med tjänstledighet. Brukar chefer gå med på det, har man rätt att kräva att få vara tjänstledig om soc tycker att man ska vara det? Eller är det bara upp till chefens goda vilja?
 
Upp till chefens goda vilja.

Har du inte pratat med din arbetsgivare att ni tänkt er familjehem?
Det prata jag om på en gång så jag visste att när det är dags så kommer det inte som någon överraskning.

Vad är det för ålder på syskonen?

Tycker allt en tid bör alla vara hemma.
Otroligt mycket i början att fixa och lära känna varandra.

Önskar dig all lycka nu med :angel: :angel:
 
Hoppas du har en bra chef.

Jag har hela tiden var tydlig och haft en dialog med min chef om att jag tar emot familjehemsbarn och att jag önskar söka tjänstledigt med ganska snar varsel. Min chef har hela tiden varit lyhörd för detta och vi möts på mitten.

Försök att i god tid se hur din chef kan möta dina önskemål om tjänstledighet, då kan du också vara tydlig mot kommunen om hur dina förutsättningar ser ut.
 
Jag pratade med chefen, men han verkade inte riktigt förstå. Först sa han att han stöttade mig och att det jag glr var väldigt bra. Sen sa han att han ger mig 3 månader tjnstl, så jag kan testa på och se om det är ngt gör mig. Jag förklarade att det inte är ett nytt jobb jag testar på, utan att barnen ska bo hos mig alltid ( eller tills det blir vuxna och vill flytta hemifrån). Men han verkade inte riktigt förstå iaf. Utan sa att jo visst, men jag ger dig 3 månader. Då frågade jag om jag måste vara hemma längre, vad händer då? Han svarade att då måste jag ha bestämt mig vad jag vill göra..!
Han verkar inte förstå att jag kommer vara hemma för att jag och barnen behöver det pga omställningen.

Puh, jobbigt att man måste förklara allt flera gånger..

Tillslut sa han att han skulle prata med någon dom hade mer koll, för han kände inte att han var riktigt insatt...

Hoppas på det bästa!!
 
Hur gamla är barnen ? Finns vissa bestämmelser kring detta. Läs föräldraledighetslagen!! Minns ej exakt vilken paragraf , men fick hjälp av mitt fack att leta reda på sånt som stöttade mig i att få vara hemma ! Bl à så kan de aldrig neka dig att gå ner i tid 25% om barnen är under 8 år ... Rätt att vara hemma om de är under 18 månader .... Haft lite trubbel m arbetsgivaren som till sist alltid beviljat 100% tjänstledigt i 4 år...
 
Det bästa, för fortsatt klimat på arbetsplatsen, är ju dock om man kan komma överens med chefen utan att behöva ta till massa paragrafer och rättigheter så dom känner sig överkörda och tvingade.
Beroende på ålder, situation och övriga omständigheter kanske det räcker med de tre månader som chefen erbjöd dig i kombination med att gå ner 25% fortsättningsvis.
Rättigheten att gå ner till 75% finns ju alltid till yngsta barnet är 8 år (maken har 12 i sitt kollektiva avtal) och då ska kommunen givetvis gå in och täcka upp inkomstförlusten.

Kan ni dela så att du tar tre månader och att maken kollar med sin arbetsgivare under tiden och också, då mer planerat, kan ta tjänstledigt?
Eller kanske han också kan gå ner på 75% så ni kommer upp i 50 gemensamt när de tre månaderna är över?
 
Vi var tvungna att ta till paragrafer o min relation till chefen/ jobbet är inte förändrat för det- det handlar om hur man lägger fram det. Vissa barn behöver oss längre hemma på heltid än 3 mån . Jag behövde vara hemma heltid i över 4 år....
 
Skönt att du har en så förstående chef :claphappy:
Tyvärr är det ju långt ifrån alla som är det!
Och vad trådstartaren skrev först tolkade jag det som att hen inte är speciellt förstående......... :littlesad

Och som sagt, alla placeringar är olika och ibland får man pussla för att få ihop det :idea:
 
Intressant detta.
Som jag har förstått det så kan chefen neka tjänsteledigt.
Så jag undrar vad är det för lagar och paragrafer som kan hjälpa?
Samt undrar jag om detta har att göra med enbart yngre barn?
 
Hej

När vi blev familjehem så fick jag förklarat för mig att det var tjänstledigt som gällde då föräldraledighetsdagar är öronmärkta för bioföräldrar. När jag kollade med vår HR avdelning så är inte familjehem något som de är tvungna att bevilja tjänstledighet för, så de kan helt enkelt neka. Jag är också benägen att hålla med Honey i att det bästa är att komma överens med sin arbetsplats och chef för även om chefen efter tjafs motvilligt går med på tjänstledighet så vet du inte hur det kommer att se ut när du väl kommer tillbaka. Visst du är garanterad en tjänst när du kommer tillbaka men det är inte sagt att det behöver vara samma tjänst som du lämnat, bara att det är inom samma företag och samma tjänstgöringsgrad. Tål kanske att tänkas på då man aldrig vet vad som händer under en placering.

Jag hoppas att ni kommer att lösa sig för er, Lycka till!
 
Jag har en oerhört förstående chef som har givit mig akut tjänstledigt vid tre tillfällen med endast ett par dagars varsel. Nu senast i onsdags och tjänstledig från måndag och fram till hösten till att börja med. Ska bli spännande med nya liten som kommer nästa vecka :angel:
 
Vår nya liten är 1 år lite drygt och igår fick vi veta att på måndag ska vi träffa :angel: och flyttas till oss på onsdag så nu är det mycket att fixa.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp