Ny som kontaktfamilj

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Äntligen har kommunen ringt igen! :bounce:

Kanske kan det bli något den här gången. Det gäller en liten :angel: på tre år, som behöver ha en kontaktfamilj att vara hos varannan helg.
Bortsett från alla andra frågor som kommer nu så är ju ekonomin tyvärr en viktig fråga. Kan man få någon ersättning för att måla :angel:'s rum? Pengar till säng, någon övrig möbel? Lite leksaker, böcker? Eller ska vi stå för allt sådant?
Det här blir vårt första uppdrag och vi har tyvärr inga egna barn, så vi har ju inte så mycket barngrejer i dagsläget...

Vet ju att man får arvode och omkostnad som familjehem, men har inte hittat så mycket info kring kontaktfamiljsuppdrag. Får man ersättning för mat mm, alltså omkostnad, även som kontaktfamilj?

Är det något speciellt vi ska tänka på när vi pratar med kommunen?

Tacksam för all info och alla tips! :razz:
 
ja du får ersättning som kontaktfamilj oxå.

Både arvode och omkostnadsersättning. Hur din kommun för mer målning av rummet vet jag inte med det lilla barnet måste ju ha något att sova i. När vi var kontaktfamilj fick vi ersättning för en bilstol, så säkert kan ni komma överrens om något bra. Prata med dom hur ni önskar.

Lycka till!
 
Att måla väggarna och piffa upp "det egna huset" brukar anses som egen kostnad.
Däremot kan man få hjälp med införskaffning av möbler och ev saker om man inte har det sedan innan.
Vi fick en våningssäng då vi blev kontaktfamilj till ett syskonpar t ex.
Bilstol fick vi "dela" med bio.........

Man har INGET att förlora på att föra en dialog med placerande soc.
Lättare än att ställa krav.

Lycka till
 
Nu har vi äntligen haft mötet med soc. och på måndag ska vi träffa mamman. Allt kändes jättebra och nu är vi taggade till tusen!
Det vi dock tyckte var lite märkligt under detta möte var att de sa att vi kan få ersättning för sådant som de kräver att vi har. I detta fallet en bilbarnstol.
De kräver inte att :angel: har en säng, "H*n kan sova på en madrass i hörnet."
Och böcker/leksaker behöver vi inte ha.

Vår fundering då är hur vi ska kunna sysselsätta och roa en treåring varannan helg och en kväll i veckan utan några leksaker alls...?!

Vi kommer naturligtvis köpa det h*n behöver själva, men vi tyckte ändå att det var en konstig inställning från soc's sida!?!
 
Alex sa:
Nu har vi äntligen haft mötet med soc. och på måndag ska vi träffa mamman. Allt kändes jättebra och nu är vi taggade till tusen!
Det vi dock tyckte var lite märkligt under detta möte var att de sa att vi kan få ersättning för sådant som de kräver att vi har. I detta fallet en bilbarnstol.
De kräver inte att :angel: har en säng, "H*n kan sova på en madrass i hörnet."
Och böcker/leksaker behöver vi inte ha.

Vår fundering då är hur vi ska kunna sysselsätta och roa en treåring varannan helg och en kväll i veckan utan några leksaker alls...?!

Vi kommer naturligtvis köpa det h*n behöver själva, men vi tyckte ändå att det var en konstig inställning från soc's sida!?!

Den uppfattning som jag fått är att när man är kontaktfamilj så räknar soc med att man har vissa saker. När vi fick kontaktfamilj till vår flicka så hade vi lite saker över som vi gav till kontaktfamiljen. Av soc fick de inget.
Att barnet ska sova på madrass låter hårt men eftersom det inte är en heltidsplacering så behöver man heller inte ha ett rum iordning för barnet med säng och annat innehåll och då behöver man inte heller ha något startbidrag till grejjer. Så har jag uppfattat tankegångarna från de soc jag träffat. Kanske andra har andra erfarenheter?

sara
 
Tyvärr den krassa verkligheten från en del soc..........

Ni har inte några vänner med barn som har lite som ni kan få/få låna?
Annars kan jag tipsa om typ Erikshjälpen eller loppisar.
Där kan man få mycket fint till liten och vettig peng.
Böcker brukar vi köpa när biblioteket har utrensning.

Säng hade jag nog rackarns skaffat en i a f........
Kan ju fungera som gästsäng också.
Annars hade :angel: fått sova i vår säng.......
 
Jo, ni har ju rätt i det ni skriver. Vi har utrymmet och då detta lär vara ett 'livstidsuppdrag' (om allt fungerar bra) så har vi tänkt fixa i ordning ett eget rum till h*n och det är ju faktiskt inte nödvändigt enligt lag o regel. Men vi tyckte ändå att tonen och ordvalet var väldigt hårt...

Sen är en stor del av anledningen till uppdraget att h*n inte har något 'eget' och meningen är att vi ska hjälpa barnet skapa ett 'jag', 'mej' och 'mitt'. Så då känns det ju ännu viktigare att h*n även ska ha några egna saker. Även om det naturligtvis är tid och uppmärksamhet som är det viktigaste...!

Nu är det ju dock bara tålamod i mängder som gäller, tills vi får besked... :-P
 
Jag skulle tala om för kommunen att "då vänder vi oss till en annan kommun". Självfallet ska ni ha ersättning för leksaker/böcker/spel/säng/kläder/sängkläder/badrock etc. Det är brist på kontaktfamiljer. Kommunerna behöver ER inte tvärtom. Stå på er så slipper ni ångra er.
Jag tror också att de med största sannolikhet kommer att acceptera budet, för som sagt- de behöver er :angel
 
Ja, vi får väl se vad de säger när det väl kommer till kritan. Vill ju inte vara onödigt krångliga med vår allra första placering, men tänker kräva att de betalar för det viktigaste. Hos oss kommer hon behöva bilstol, trehjuling/cykel och någon form av sulky, då vi är mycket ute med hundarna.
Vi har kommit fram till att vi ska bygga en 'sängram' till den 1.20m-säng som står i rummet, så att det blir en koja under. Den blir ju väldigt stor för henne nu, men å andra sidan får vi utan problem plats i den när det ska nattas och läsas sagor! :razz:
Och vem ville inte ha sitt egna lilla 'hemliga' gömställe när man var liten :wink:
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp