Nya utmaningar

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Min familj har varit kontaktfamilj och familjehem i 8 år. Nu till sommaren är det dock dags att ta farväl av vårat lånebarn. Vi har funderingar på att bli jourfamilj, så vi har kontaktat en närliggande kommun samt attendo för eventuellt fortsatt arbete. Ni som är eller har varit jourfamilj kan ni inte berätta lite hur era uppdrag kan se ut. Skillnader samt för och nackdelar med att jobba för kommun kontra organisation.
Hur påverkas era egna barn? Vilka åldrar tar ni emot? Hur länge stannar barnen i snitt? Hur fungerar kontakten med t.ex föräldrar/syskon/soc för barnet under tiden i jourfamiljen? Bara lite exempel på frågor. Skriv och berätta om era erfarenheter!!
Har själv fyra egna tonåringar så det finns lite att fundera kring för att det ska bli så bra som möjligt för alla barnen i familjen
 
Hej!

Vi har varit kontaktfamilj och icke kontrakterat jourhem i ungefär 5 år. Vi har valt att inte kontraktera oss utan tackar ja när det är lämpligt. Därför har vi haft perioder utan lånebarn i huset och det kan vara mycket bra att ladda batterierna in i mellan.

Uppdragen (9 st) har sett mycket olika ut och varierat i längd. (Har tappat räkningen på de vi tackat nej till men vi har inte blivit "svartlistade" utan alltid respekterade för våra anledningar till varför vi nekat) De som bott hos oss har varit allt från ungdomar från familjer som behövt "vila upp sig" i sina relationer och reda ut saker till att vara som vi upplever ett alternativ till HVB hem. Tidsmässigt har vi haft lånebarnen från några veckor till nästan ett år.

Föräldrakontakterna har också varit helt olika från obefintliga till flera ggr om dagen.

Har själva tre tonåringar och vi har också sagt att lite äldre barn skulle vara lämpligast. Vi har bara haft ett barn i taget och det har passat oss då vi tycker att det kan vara nog kämpigt att få tiden att räcka till ibland. Vi har resonerat som så att om vi säger ja till ett uppdrag då är det 100% som gäller och alla i familjen ska vara med i beslutet från början. För hela familjen påverkas och då ska också alla vara med i besluten. Ansvaret är alltid vi vuxnas men barnen måste få säga sitt.

Vi har kontakt med två kommuner och en organisation och har bara goda erfarenheter av det. Ringer de från den ena så blir det ju fullt för nästa som ringer men det är inga sura mina för det-vi har kört med helt öppna kort vilket jag tycker man ska göra.

Min erfarenhet är: oavsett hur förberedd man tror att man är så blir det alltid mer än vad man trodde från början. Det finns inga "lätta" uppdrag bara lite olika svåra. Lycka till!
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp