Nybörjare med frågor

Som sagt är jag helt ny på detta.
Jag håller precis på att avsluta ett jobb och funderar på att vara hemma helt. För mina biobarns skull och för det placerade. Känner att det är mest rätt mot alla för att få allt att fungera. Sen är frågan klarar vi det ekonomiskt? Vad kan man förhandla om?
Skulle jag kliva på ett nytt jobb och försöka få för löneförlust?

Skl's rekomendationer klarar vi oss inte på.

Hur har ni andra gjort?
 
Om man ska vara hemma på heltid ska man klara sig på de inkomster man har för att vara familjehem ska inte räknas som ett arbete som man kan leva på. Om du tänker börja ett nytt arbete kan du kanske inte räkna med att få tjänsteledigt med lönebortfallsersättning. Dels därför att din nya arbetsgivare kanske inte vill ge dig tjänstledig i 6 månader eller mer när du nyss fått en anställning. Och en placeringskommun kommer troligtvis inte att välja er som måste ha både arvode och lönebortfallsersättning om ni inte tidigare varit familjehem. Arvodet som du får som familjehem är inte A-kassegrundande så står ni tomma får du ingen A-kassa på arvodet utan bara de dagar du har från ett tidigare arbete. Det är också väldigt osäkert pga. att ett uppdrag kan avslutas på bara en månad och är barnet flyttat inom den månaden får du bara arvodet i uppsägningsmånaden och en liten del av omkostnadsersättningen. Tänk också på att ni har försörjningsplikt för era biobarn och de blir drabbade om ni inte får ihop ekonomin. Jag skulle föreslå att ni börjar som helgfamilj till några barn för att prova på att leva med andras barn.
 
Jag var redan hemma heltid då vår äldsta har diagnos. Ett val vi gjort med flytt till billigare boende så vi klarade oss på en inkomst.När mina barn var stora nog för att jag skulle ut och jobba igen tog vi beslutet att bli familjehem och då inrikta oss på barn med diagnos .
Så vi blev omgående förstärkt familjehem med en vuxen hemma på heltid. Svåra placeringar och väldigt snart insåg vi att det där med arvode motsvarande en heltids lön är en sanning med modifikation. Men vi klarade oss ju innan på en inkomst så vi klarade det.
Som MoLanta säger så är man ju utan akassa,tjänstepension så det är en risk man tar och som man måste veta att man klarar av det ekonomiskt.
 
Tillbaka
Topp