Nyfödd

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hej!
Imorgon kommer en nyfödd till oss på jour, mamman har ammat i 7 dagar men nu får :angel: enbart ersättning på flaska.
Är det någon som kan komma med tipps vad vi skall tänka på ex. Vilken napp till flaskan är bra med tanke på lilla magen, hur många ml tillägg per gång och hur ofta? Vet att det finns semper magdroppar för att lugna en mage (är ju ändå en flytt för lånebarnet) är det något ni rekomenderar? Hur gjorde ni det smidigast under nattetid? Gav ni napp till er :angel: Vet att det är stor skillnad på barn men hur blev det för er som tagit emot en spädis? Vårt lånebarn väger knappt 3kg.
Alla tipps motages tacksamt :rollhappy:
 
Mitt bästa tips är att du ringer BVC och pratar med dom. Det är nya saker som kommer på marknade hela tiden. Men dom bör ju veta då det gäller att anpassa sig till barnets vikt.... Lycka till
 
mosten sa:
Hej Bortblåst!
Jag ska på bvc idag och med :angel: går allt bara bra, har varit här i två dagar nu :D


Så skönt att läsa att det går bra. Finns säkert många frågor att ställa till BVC, bästa tipset är att skriv upp dina frågor. Underbart att kunna hjälpa en sådan liten människa....
Måste erkänna att jag är lite avis, men jag är för gammal för bebisar...
Lycka till
 
Hej!
Har inte varit inne här på några dagar, ni vet jag är ju "småbarnsförälder" igen :wink: Här går allt bara bra äter, uträttar sina behov och sover (ja då ska det vara i bärsjalen helst, där :angel: faktiskt mestadels är under dagarna) nätterna är det vaggan och föratås i våran säng med, ska erkänna att det också är jag som längtar att :angel: är nära mig :angel
På sin tre veckors dag i måndags log lilla :angel: mot mig sådär härligt med hela sitt lilla ansikte :claphappy: nu händer det några ggr per dag. Funderar bara hur det ska gå när vi ev. lämnar :angel: kommer att längta ihjäl mig :littlesad om det ska bli en familjehemsplacering blir :angel: antagligen kvar här men mamman kanske får hem :angel: i framtiden det vet vi ,men kanske blir det adoption inte bestämt ännu då måste :angel: till en anna ort som inte ligger nära :angel: födelse ort, ja det är mycket tankar hit och dit.
Vi har haft flera små förut men de har varit kring 7-8 månader när de kommit hit på jour, visst har det varit svårt att lämna dem med efter flera månader hos oss, men detta slår nog allt isådanna fall.
Nä nu ska jag gå och bada lilla :angel:
 
Härligt. Vet inte om jag är avundsjuk eller inte. Hade tyckt det var underbart med en jourbebis. Men oj vad svårt det blir när det ska avslutas...
Härligt att ni har det bra.
 
Hej på er!
Liten blir kvar här :rollhappy: mamman ångrade sitt adoptionsbeslut, jourplaceringen kommer nu gå över till en familjehemsplacering :banan: idag är liten 8 veckor och jollrar och skrattar ljudligt mot det mesta :claphappy: liten har knutit an till mig och allt känns så härligt, mamman kommer att ha umgänge varannan vecka 2 timmar, men liten vet inte att det är mamma som kommer för liten är det nu jag som är mamman, faktiskt rätt skönt alla andra umgängen man är med om mår ju :angel: :arna nästan alltid dåligt efter, även när vi haft 7 månaders bebisar reagerar det starkt på umgängen vakna nätter, diareer mm
men inte denna plutt liten han ju aldrig knyta an till bio mamma.
Bio mamman är gullig matar och byter på liten när hon är här och allt går lugnt till väga.

Enligt soc. sade bio mammman att "när h*n är 5 år kan jag ta hem h*n" de förklarade att då görs en utredning och så får man se hur det ser ut då.

Någon som varit med om att en nyfödd flyttar hem efter så många år :littlesad och vilken kultur krock det blir för liten (bio från afrika) Kan de kanske resonera så när en :angel: bott hos familjehemmet sedan liten varit nyfödd och aldrig knutit an till några andra än familjehemmet, att rätten bedömer så att liten ska vara kvar, eftersom liten då ser det som "sin familj"?
Vet att vi alltid måste ha det i bakhuvudet att liten kanske flyttar nån gång (har ju haft flera små som flyttat men ingen nyfödd)

Skulle vilja höra era erfarenheter hur ni har det, ni som fått nyfödda så som umgängen, :angel: måenden och resonemang ang. hemflytt mm :bow
 
Skönt att det blev ettt sånt beslut eftersom mamman inte verkar kunna eller vilaj ta hand omsitt barn. Med tanke på barnets bästa finns det Vårdnadsöverflyttningar- som syftar till att trygga barnets situation- där det knutit an. % år är en lång tid. Vi har ett barn här som varit placerat sedan 4 månaders ålder (dock inte hos oss så länge) och det skulle vara konstigt att flytta hem ett barn efter så lång tid- (även i vårt fall skulle det bli kulturkrockar pga etnicitet, vardagsliv och allt annat, man lever ju olika liv i olika familjer). Däremot vill jag bara vrna och förvarna lite för att det - trots anknytning till er kan bli jobbigt för barnet framöver. Vår liten har trots den tidiga placeringen och en fin anknytning till oss- riktigt bra, enligt utredning och känsla :bow - varit påverkad av bio- de säger ibland saker som att nu är mamma frisk så nu kan du flytta hem...bio har skällt på barnet vid 2 årsålder för att barnet sa mamma till mig... bio lovar saker som som sedan inte hålls... :x Vill inte ta bort glädjen (för visst känns det gott när barnet väljer att gå till oss istället för till bio under umgängen- vi är ju mamma och pappa....) men samtidigt säga att det kan vara bra att ha i åtanke...

Samtidigt vill jag gratulera till en välmående bebis- ibland placeras barn i tid!!!
 
Ja här går allt bara bra :claphappy: liten är sååå go bara skrattar och är så nöjd, de säger på BVC att liten är så trygg och tidig med det mest och att det beror på att han är nära oss hela tiden bär i bärsjal, sover i våran säng mm .
Har fått lite rutiner vaknar vid 6.30-7 på morgonen sover "middag" 8.30 till 10.30-11 sedan två ggr på em. badar på kvällen (ja em kan man ju kalla det) sedan natti natti, liten har bestämt att det är kl 18 lite tidigt men men. vaknar vid 22, 02 och 05 men somnar om direkt, sen är det så mysigt när liten vaknar vi sju ligger och jollrar, skrattar åt det mesta man blir pigg själv på morgonen av att se/höra ett så härligt litet liv.
:angel: har nu blivit 2 1/2 månad bio mamman kommer varannan vecka två timmar på umgänge här hos oss vi ska ju vara närvarande hela tiden då de är oss :angel: knutit an till. Sist kom inte bio :littlesad men då blir det nästa gång som planerat, inge extra för att hon "glömt av"

Har en fundering ang vårdnadsöverflytt om det är en sol plac och bio inte går med på detta går det inte att göra en vårdnadsöverflytt då lät så på soc, fast liten bott här då sedan liten varit nyfödd (och i tre år som liten då är innan det blir på tal) vill ha lite på fötterna och veta vad vi kan begära framöver, hoppas någon har lite info om detta.
Hälsningar mosten :rollhappy:
 
Det kvittar om barnet är" lvu:at" eller "sol:at". Om föräldern inte skriver på så blir det besvärligare=tar längre tid men hur ofta skriver båda vårdnadshavarna på för en vöf? En Vöf gör man för barnets trygghets skull. När barnet bott hos er i minst tre år och sedan späd ålder så bör det göras.

Grattis och lycka till :rollhappy:
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp