Nytt barn hos pappan

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Vad tycker ni?
Vi har en :angel: på snart 4 år hon har bott hos oss sen 3 år tillbaks och har börjat med umgänge på familjehuset med sin pappa.(umgänge en gång i mån 2 timmar)då vi inte får vara med.
Nu vill pappan ta med sitt 2 månader gamla barn till träffarna och då även mamman till nya barnet.vilken inte är densamma som till våran :angel:
Våran :angel: älskar små barn och nu till frågan..vad händer i vår :angel: huvud ? förstår hon att hennes pappa också är det nya barnets pappa. vem ska förklara varför inte vår :angel: får bo hos dom.vi blev tillfrågade av familjehuset om hur vi ställde oss till detta. men känner inte att man kan neka kanske. vet att det är vi som får ta hand om frågorna senare.
Det händer mycket kring vår :angel:
umgänge med mamman, farmor pappan och nu resten av hans nya familj...
Vill ni ge mej era synpunkter på detta ??
 
Hej!

När vår :angel: träffade sin pappa fick inte hans nya sambo vara med. Detta på grund av att de inte hade en relation med varandra.
Jag tycker att det ska vara ledstjärnan tills er :angel: är så stor så att h*n förstår och själv frågar efter syskonet.
Alltså umgånge med de som :angel: har en tidigare relation till.

Tre
 
Håller med till fullo...vi hade syskonumgänge med vårt troll som är just 4 år, lillasyskonet är drygt 1 år och detta umgänge gynnade den minsta såklart medans 4 åringen enbart blev förvirrad :? nya "mammor och barn, såklart att de bli oroliga och vimsiga. Denna lilla bor i annat familjehem iofs men jag tycker nog att umgängen ska gynna barnen och inte att vi ska hjälpa till att göra dem förvirrade. Säg precis som du käner för DU känner barnet!
 
Men samtidigt så är det ju faktiskt :angel: ´s syskon, att dom får ha någosånär kontakt med syskon är viktigt, man kan fota och barnet har bilder och ängeln kan relatera till sitt syskon.
Vår ängel som vi haft i 15 år började med syskonträffar i 2-års åldern, dom var 8 syskon så det var svårt att rodda ihop allt men dom träffades en-två ggr om året allihopa och vi tog massor med foton varje gång, att ta ifrån dom det tror jag bara är dumt när barnet blir äldre, våran :angel: var så nöjd med att ha träffat syskonen och ha bilder även om det bara var 1 ggr om året!
Självklart var det frågor och lite oro efter men det är ju minnen dom har med sig i livet att dom faktiskt fått ha kontakt med syskon.
Jag tror att om dom INTE får träffas så kommer man få skit för det senare i livet, då kommer det inte heta "stulen barndom" längre utan debatten kommer handla om "stulet nätverk".

Så lite lagom kontakt med syskon tror jag gynnar alla i längden :banan:
 
Jag tycker absolut att syskonen ska få träffa varandra.
När man som barn får växa upp i någon annans familj så är det jätte viktigt att få tillgång till sina biosyskon tycker jag....
Eftersom jag har varit placerad under min hela barndom så pratar jag om egen erfarenhet.
Vist kan man som vuxen få kontakt med sina syskon men bandena blir bättre om man får träffas under uppväxten.
Det här med foton är ju toppen. Då kan man prata om syskonet i mellan besöken :rollhappy:
 
Klart att de ska träffas och veta om varandra, kanske inte varje månad är det jag tänker utan ett par ggr/år. Foton var en bra ide, det ska jag säga till om här oxkså :idea:
 
Hej

Vår lilla har syskon på både sin mammas och pappas sida. Varav något syskon också är placerat. Dom har ingen kontakt alls. Jag har vid flera tilfällen frågat vårt soc. om det inte skulle vara någon träff om året. Men enl. vårt soc. så är inte det deras problem eftersom syskonen inte finns i samma kommun. Då blir det ju svårt för en annan också..

/Ester
 
Ester sa:
Hej

Vår lilla har syskon på både sin mammas och pappas sida. Varav något syskon också är placerat. Dom har ingen kontakt alls. Jag har vid flera tilfällen frågat vårt soc. om det inte skulle vara någon träff om året. Men enl. vårt soc. så är inte det deras problem eftersom syskonen inte finns i samma kommun. Då blir det ju svårt för en annan också..

/Ester

Där är ett stort problem om barnen blir vårdnadsöverflyttade....ingen kommun vill hålla i träffarna.
Vi som hade alla dessa 8 syskon sa nej allihopa till vårdnadsöverflytt för vi bodde i olika kommuner, nu var det placeringskommunen som var tvungen att hålla i dessa träffar :angel
Och dessa träffar var en härlig syn....8 syskon med sina familjehem och biobarn och andra placerade, ibland var även släkt inbjudna som mormor, morfar, moster kusiner.....vi brukade hyra en hel stugby en hel helg, kul var det men en salig blandning och dessutom svindyrt för kommunen som var tvungna att fixa träffarna :angel
 
Tack för tankar och tips. Nu fick vi reda på att socialen inte hade en aning om dessa möten utan att det var pappan och familjehuset som själva styrt upp och planerat detta. konstigt men sant. socialen sa nej direkt till att de nya skulle få vara med. (från högsta instansen)pappan blev tokig och ska nu göra en anmälan mot socialen. nästa gång umgänget är blir det inget i syskon med men jag har just nu ingen aning om vad som händer framåt.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp