Nytt Familjehem.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Är det någon som kan svara på en fråga?
Har en vännina som är Sjukpensionär som skulle vilja vara familjehem.
Kan man vara det utan att det blir problem med Försäkringskassan?
 
Kan bli problem

Jag vet att någon i någon annan tråd...haft samma problem. Försäkringskassan tittade då på hennes "möjlighet att arbeta" o tyckte att hon kunde jobba deltid i alla fall... men det beror säkert på varför den personen har sjukpension...
 
Hon har värk i axlar och armar utsliten i kroppen efter ett tungt jobb.
Men det beror kanske på vilken ålder på barn man tar vad vet jag.
 
Hej!

Innan hon kommer för långt i sin önskan/sina tankar borde hon höra med sin handläggare på FK vad de säger. Man KAN råka riktigt illa ut, rent av bli av med sjukersättningen om det vill sig illa. Fk har stramat åt sitt regelverk i denna frågan.

Är hon ensamstående? Annars kan det spela roll att maken/sambon tar ett stort ansvar. Ålder och "vårdbehov" är också avgörande för FKs bedömning.

Jag vet då jag också har halv sjukersättning p g a ett par bilolyckor på 90-talet.
 
Glömde........................ ersättnngen betalas ut i makens namn annars skulle det VERKLIGEN påverka!
 
Hej!
Det finns en dom från Regeringsrätten om detta som ger den som har sjukersättning rätt till att ha kvar sin ersättning från fk. Jag var i samma situation i höstas när vi blev familjehem och då själv trodde att jag skulle bli av med sjukersättningen på 25% men fk handläggare upplyse mig om domen. Den heter Mål nr 2147-1999. Lycka till
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp