Nytt lagförslag

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Jag tycker att det nya lagförslaget är kanon!
Låt föräldrana betala för skador som ditt barn gör...
Men hur funkar det rent praktiskt för oss famhem? Ska vi betala eller bio? Beror det på om barnet är SOl eller LVu?

Tycker att det ganska ofta är saker där vi som famhem hamnar mittimellan...
 
Har hört dom prata om det på nyheterna men inte lyssnat så noga......tyvärr :oops:
Skyller på att jag sitter på jobbet men skall lyssna bättre nästa gång det pratas om det.
 
Förslag från regeringen att föräldrar ska bli betalningsansvariga för sina barn upp till 8000kr
pga att man som förälder "ska" veta vad barnen gör!Detta förslag kan ju tolkas olika......både bra och dåligt!
 
Jag tycker personligen att det är ett bra och självklart förslag. Alla föräldrar skall ju ta ansvar för sina barn. Men vi som familjehem får säkert hjälp i från förvaltningarna då det gäller våra placerade barns äventyr. Får ofta räkningar på skadegörelse från skolan som skickas dirket hem till oss.... Men jag har kollat upp i fall våra är skyldiga till denna skadegörelsen. Vid ett tillfälle var vår högstadieelev inlagd på sjukhus då det hade skett en åverkan på skolan som h*n hade fått skuld för. Ni skulle ha hört då luften tog slut för rektorn då vi hade ett möte och jag fråga satten denna räkning. Han sa att **** hade sparkat sönder kontakten och det fanns vittne. Fick tid och datum. Då jag vissade intyg från sjukhuset så skifftade han snabbt färg och harklade sig. Frågade ifall vi var säkra på att h*n verkligen hade stannat kvar på sjukhuset denna dagen. Då reste jag mig upp och frågade ifall han inte hade viktigare saker för sig än att kalla in oss på möte då han hade så dåligt underlag. Sedan detta har vi aldrig fått en räkning. Så jag undrar hur säkert vittnen är vi dessa anklagelser samt vem skall håll i detta. Poliserna har väl tillräckligt med jobb...
 
Turnit...Jag vet inte om det redan är så....Isåfall funkar det ju inte i praktiken!

Men jag välkomnar nog det här......Föräldrar kanske vaknar fortare om dom får betala det ungarna med vilje förstör..... :angel

Bara det här med att vissa restauranger nu helst inte vill ha barnfamiljer som gäster för att föräldrarna låter barnen springa i sofforna!!!!???Får dom börja betala redan där så kanske nåt händer......
8)
Vi familjehem får väl samsas med soc om hur vi ska lägga upp det här.....Kommunen får väl se över sina försäkringar!
 
Håller med om att det är bra. Det lär ju får föräldrar att hålla mer koll på sina barn.

Och vi familjehem....tja, den diskussionen får vi väl ta med soc. Gör vi allt som står i vår makt...ja, då har vi väl gjort allt. Sen får väl soc hjälpa till med resten....
 
Har också trott att man redan är ansvarig på ALLA sätt tills barnen är myndiga

vart väldigt förvånad när jag hörde om lagförslaget på nyheterna.
 
Men vad händer med det som barnen evt. STJÄL från familjehemmen då ? Saker, pengar... Vem ersätter det ??? Nån som har fakta ?? :?
Vi kommer att ta emot en placering snart där vi är medvetna om att h*n stjäl "allt som går"..... :roll: Naturligtvis kommer vi försöka låsa in / gömma plånböcker etc. Men vi BOR ju i hemmet så vi kan ju inte låsa in KLÄDER , elektronik mm....Vet inte hur långt det går HÄR, men är beredda på det värsta :littlesad
 
Oj, lycka till! Vi har haft liknande plac. Vi fick INGET ersatt av soc! Trots att plac stal vår bil och pengar. Bilen blev skrot, det enda vi fick av soc var självrisken.
Plac stal en STOR summa pengar och vi fick ut övervaknings bilden från banken där det klart och tydligt framgår vem det är! Men inte ett öre fick vi!
Plac skulle betala tillbaka själv hette det...
 
På fullaste allvar ????
Men hur ska en ungdom kunna betala tillbaka & med vilka medel då ???
Det låter ju helt absurt , VEM skulle ta emot en sådan placering frivilligt då ?
Måste definitivt ta upp detta med soc INNAN flytten.....
Inte sjutton kan vi agera "fångvaktare" dygnet runt för att slippa bli av med hus och hem :x
 
Hej

Jag har för mig att det finns en åldersgräns idag, på 15 år då barnet blir straffansvarig för egen del. Så det stämmer att allt som våra bio barn har sönder blir vi vårdnadshavare skyldiga att ersätta. Soc är ersättningsskylldiga i de flesta fall vid familjehemsplacering.

Det nya lagförslaget vill att föräldrarna ska bli ersättningsskylldig ända tills barnen blir 18 år.

Personligen tycker jag att lagförslaget är mycket bra.
 
Men soss har ju försäkringar......
Ok bilen att dom bara betalar självrisken när man har en egen försäkring men har :angel: stulit en stor summa pengar så ska ju soc ersätta den......hm det borde du ta upp med någon jurist för det bör vara predjukat på det.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp