obetald sedan januari 2012

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Fick mitt barnbarn placerat hos mig i januari enligt SOL. Enligt dem får jag inte arvode för vi är släkt och det finns en familjehemsplcering. stämmer det :?
 
Nej det stämmer verkligen inte, självklart ska ni ha både arvode och omkostnad,
Jäklar vad vissa kommuner är dumsnåla :evil:
 
Hej Susanne!
Precis som Trixen skriver så stämmer inte detta. Tyvärr så står det inte uttalat tydligt att även släktingplaceringar ska ses som vanliga familjehemsplacerningar. Detta är ett jättestort problem.

Jag skulle vilja rekommendera dig att ringa till Socialstyrelsen, de är idag tillsynsmyndighet för socialtjänsten. Man kan ringa dit bara för att rådfråga. Min egna erfarenhet är att de är väldigt vänliga och lyssnar på en. Via denna länken hittar du sidan för tillsynsregionerna som landet är indelade i. Du kan vara helt anonym när du ringer.

Lycka till!

Hälsningar
Anne
 
Nej det stämmer absolut inte precis som de andra svarat, vi har båda mina syskonbarn placerade hos oss och får då både omkostnad och arvode!!
Berätta gärna hur det går för såhär får det inte gå till!!
 
Hej Susanne
Det finns en typ av släktingplacering som man INTE får ersättning för. Det är om placeringen är gjord privat, dvs Du och vårdnadshavaren har kommit överens om att barnet ska bo hos dig. Däremot om socialtjänsten har gått in och bestämmt att barnet ska familjhemsplaceras och sedan frågat Dig om dukan/vill samt blivit utredd och godkänd som familjhem, då ska du ha ersättning.
 
det visade sig att när jag är utredd som familjehem så får jag arvode - från januari till i sommar jobbar jag gratis för stockholms stad för mitt uppdrag
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp