Olika funktionshinder

Någon som har erfarenhet av funktionshinder av familjehemsplacerade barn.
CP- skada, NPF, utv störning, hörselnedsättning mm.

Vi har två bio barn och har tackat ja till att kunna ta emot ett barn med någon form av funktionshinder...
Men tankarna är många... Hur har ni andra resonerat innan och under tiden ni haft ett barn med funktionsnedsättning... Man vill ju inte misslyckas!
 
Hej Vinter. Vi har en placering med CP-skada. Mest grovmotorisk påverkan. MEN när vi skulle ta placeringen visste vi inte mycket, utan vi förberedde oss för betydligt svårare funktionshinder då liten var så väldigt liten att det var svårt att se följderna. Bland annat misstänktes grav synskada, att hen inte skulle kunna prata eller vara socialt kontaktbar mm. Vi funderade väldigt mycket kring hur det skulle bli men bestämde ganska snart att vi var beredda att ta emot hen. Det har gått över all förväntan, hen utvecklas hela tiden. Men det finns ju inget facit för hur ett barn ska utvecklas, utan tar ni emot en placering med någon form av funktionshinder måste ni vara beredd på allt det innebär.

Det som kanske är viktigast att tänka på är att det är MYCKET runt barnet, utöver möten med soc, umgänge etc. tillkommer även läkarbesök och habilitering. Vår lilla har som regel 1-4 tider per vecka som ska passas (då är umg inräknat). Sedan slutet av sommaren tror jag att jag räknade till fyra "fria" veckor utan några tider alls, och det är inte mycket... Bor ni inte nära ex barnklinik, habilitering etc får ni också räkna med att köra/åka runt en hel del. Sedan ingår all träning som görs hemma varje dag, för att barnet ska få hjälp att utvecklas. Tänk också på att det kan vara fysiskt tungt om barnet har svårt med rörligheten.

Nu vill jag absolut inte avskräcka er. Bara ge er lite mer info om vad ni kan räkna med. Jag ångrar inte ens för en millisekund att vi har vår liten hos oss. Hen är en underbar liten individ!!!
 
Tillbaka
Topp