ja, det är väl okunskap att tro att äppelmos MÅSTE innehålla socker eller att kanel (!?) måste vara i blandning med socker. Ang att inte ha råd med frukt så är det en prioriteringsfråga.Mina Goa Barn sa:Frukt och bär har inte barnomsorgen råd att servera till gröten. Barnen får fruktbitar när det är fruktstunder på dagis och då handlar det om säsongens frukt.
Barnomsorgens budget räcker inte till för att servera övrig frukt eller bär. Innan politikerna beslutade om nolltolerans mot socker blev barnen serverade havregrynsgröt med mjölk, och valfritt socker/kanel eller äppelmos. Äppelmoset innehöll socker, så det uteslöts ju då. Lika med socker/kanelblandningen.
Var ska man då handla sin mat om man inte ska handla den i nämnda affärer? Ska man fiska sin egen firre? Slakta eget kött? Odla till helt eget självhushåll? Jag tror inte att det kommer fungera, alla bor inte så dessutom.
I vår familj försöker vi i så lång utsträckning som möjligt att ALDRIG handla halvfabrikat. Ska vi äta tex fisk så köper vi den fisk som vi ska ha och tillagar därefter den rätt som vi har tänkt oss för kvällen.
Lika med kött och fågel.
Men, ibland så går inte livet som en röd tråd, ibland uppstår oväntade saker av allehanda ting, något akut kanske sker ibland. Då får även vår familj ta till nöden och köpa halv/helfabrikat eller tvinga i oss något äckligt från Donken.
Jag är verkligen ingen vän av Donkens mat, men vi kan inte vara så fyrkantiga att vi inte ibland låter det få vara ok med även sådant.
Jag minns väl för 15 år sen när jag var Backpackers, vi hade varit borta i Malaysia en längre tid och skulle vidare till Singapore, Malaysia på den tiden var inte särskilt turistinfluerat så det fanns ingen västerländsk mat. När vi då kom till Singapore så tyckte tom jag att det var hur gott som helst med ett mål mat från Donken!
Jag tror ändå på helhet och sunt förnuft i det som är och var grundfrågan.
Jag kan säga som slutord att min sambo är mycket hälsomedveten och är duktig på att förmedla till mig vad för produkter man hellre ska köpa istället för någon speciell tex.
jag har inte sagt att man inte SKA handla på ica etc utan vi diskuterar ju hurvida mitt uttalande om att de flesta ungdomar får i sig kemikaleier genom det mesta i sin kost är en generaliserng (din åsikt) eller ett konstaterande (min åsikt). Vi diskuterar ju inte din familj utan ungdomar i allmänhet i sverige idag.
anser du fortfarande att det är en generalisering av mig att uttala mig så? kan du isf förklara vilka som äter allt som säljs (som ju innehåller kemikalier till största del)