Det är mkt lätt att man hakar upp sig på en del i ett så stort ämne som ADHD.
Klart är att maten har betydelse - som för allt levande.
Viktigt är också rutiner.
En del ADHD-barn klarar av att gå och lägga sig på olika tider - andra måste ha exakt samma oavsett om det är vardag, helg eller lov.
Här har vi kunnat ha sovmorgon på helgerna förutom med ett barn som vaknade exakt samma tid VARJE dag (tack och lov inte kl 5 på morgonen...).
Jag har inte direkt behövt ha klockslags-rutiner men väl att vi äter frukost genast när vi kliver upp på morgonen. Dels för att jag själv måste ha mat och kaffe i mig och dels för att barnen kommer igång (och ev medicineras) på ett lättare sätt. Jag känner mig mkt låst om jag MÅSTE servera middag exakt kl 16 varje dag, lunch exakt kl 12 etc. Däremot försöker jag i möjligaste mån att hålla ca 3 timmar mellan målen.
Andra rutiner
Jag har tandborstning i A-korgen på morg och kväll (dvs ej förhandlingsbart)
Jag har toabesök innan vi åker någonstans i A-korgen.
Klädval är i B-korgen
Bädda sängen i C- eller B-korgen (beroende på min egen dagsform). Att ge sig in i en förhandling får ALDRIG sluta med att man som vuxen ger sig för att man inte orkar förhandla/kompromissa längre. Då lär sig barnet bara att det vinner om den är tillräckligt enträgen och närig.
Vissa barn fungerar belöning jättebra och på andra blir det straff. Nog så jobbigt med det sistnämnda men de barn som det inte fungerar med någotdera då? När konsekvens av sitt handlande inte gå in.
Jag tror själv att det kanske handlar om att vi inte har förberett barnet tillräckligt inför det som ska hända. Då kommer kaoset och handlingen sker utan tanke på konsekvenserna av förra gången något liknande hände. Så hade vi det här iaf. Men när vi började med korgarna förändrades mkt just pga att vi förberedde mkt mer. Allt försvann inte men mkt.
En annan ung tonåring får till och med tala om vad som är "värsta" straffet men fixar ändå inte att tänka efter före. Just denne/denna ungdom är en svår nöt att knäcka! Stjäl, röker, slåss, rymmer, skolkar, skär sig själv etc utan någon tanke på följderna. Straff skakas av som vatten och belöning anses vara självklart bara för att en strumpa hamnat i tvättkorgen.
Vad gör ni när varken bestraffning eller belöning fungerar?
Hur många vuxna med ADHD har ni stött på?
Våra trasiga ungar med ADHD blir ju vuxna förr eller senare. Hur ter sig framtiden för dem?
Som sagt - ett stort ämne men många grenar att prata kring!