Omkostnad/Barnbidrag

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hej alla erfarna!

En kort fråga:
Enligt kommunförbundets rek ?
Ligger barnbidraget i omkostnaden eller ligger den utanför?
Tex Kommunförbundets lägsta nivå omk. 4240 är det med barnbidrag eller innan????????
130 per månad i tillägg ligger väl utöver grund omk???????

Snabba svar belönas med en cyberros :rollhappy:
Carina Carina...
 
Barnbidraget ligger i de 4240 kr. Om du får barnbidraget insatt på konto får du dra av det från de 4240 kronorna
130 kr tillägg gäller inte /barn utan tillägget får man från en kommun varje månad under året. Det är alltså 130 kr till dig själv oberoende av hur många barn du har eller hur många kommuner som placerat barn hos dig. Det kompenserar skatten vi får betala för att vi inte får göra avdrag på hela omkostnadsersättningen i deklarationen.
 
Om jag har 3 olika placeringar, ska det då vara 130 kr/st? Om jag är södfamilj till syskonpar, ska det vara per barn eller 130 för båda tillsammans?
 
130 kr är till dig själv. Helt oberoende av hur många placerade barn eller kontaktbarn du har. Om du har uppdrag från flera kommuner ska den kommun som är huvudarbetsgivare, betalar ut det högsta arvodet, betala de 130 kronorna. All omkostnadsersättning från alla uppdrag räknas samman i deklarationen och på den summan får man skatta för 7 000 kr och det är skatten på de pengarna som kompenseras med 130 kr/månad
 
Grattis Mat-tilda Du får en cyberros :claphappy:

Tack för svar!
Jag skrev fel summa menade grundomk 3710kr. Tycker det känns så lite -barnbidrag :oops:
Fler som vill ha en cyberros

Carina
 
Tack för rosen! Vilken tur att jag var så snabb :D
Grundomkostnaden är 130 kr (skattekompensation + 1 underhållsbidrag från pappan och ett från mamman ( försäkringskassan - soc betalar om inte föräldrarna kan) Är väl på ca 1250 kr/pers + 1050 barnbidrag. Men för att bara få det lägsta ska det allt vara ett litet präktigt A-barn med inga extra omkostnader för. Inga resor till umgänge eller andra fördyrande utgifter.
 
Hej MammaC!

När man är ny så är man inte alltid lika tuff när det gäller omkotnadsersättning och arvode. Vid vår första placering fick vi lägsta av båda.
Mat-tilda har rätt att då ska det vara ett "A-barn" :D (det kan man faktiskt få) och dessutom "A-f öräldrar" :? ( det är en sällsyntare vara, det finns inte så många av dem) som komme att göra allt man ber dem om och inte oroa er eller ställa andra konstiga eller nästan orimliga krav.

Så fortsätt du att förhandla med dem

Kram Tre
 
Vi har lägsta ersättning, hade ingen tanke på att förhandla om det innan barnet kom... Tycker det sedan har varit svårt att ta upp det till diskussion då jag är hemma på 75 % för att "ro" det hela i hamn...det vill säga fixa alla sjukhusbesök, alla umgängen och övriga möten kring Liten och bio. Detta då det gäller arvodet. Kan man ändå ta upp det till ytan...? Hur tänker ni?? Kompenserar lönen för det extra, intensiva umgänget osv.... ser ju det till viss del som ett jobb. <Inte att ta hand om barnte men alla möten och bio-kontakten som inte alltid är så kul.... Då försöker jag se det som jobb....Omkostnaden skulle jag vilja höja, långa sjukhusresor och så. Är vi många som har lägsta arvodet och omkostnaden?

Vad kan man trycka på för att få höjda ersättningar?
 
Omkostnaden är det som kan vara lättast att höja om du kan visa på vilka kostnader du har.
Skriv upp hur mycket du kör, mediciner, extra kostnader i samband med umgänge mm
Ja, i princip alla utgifter på en månad och se var du hamnar.

Vårt förra soc hade en mall (tabellaktig) som de fyllde i när de beräknade omkostnadsbiten.
Även fritids och fritidsaktiviteter skrevs upp.
Gör ett försök och se var du hamnar!
 
Hej

Det som är svårt när man är ny och ska skriva avtal är ju att veta vad som komma skall, har ju inget att referera till. Rädd att man inte ska få uppdraget man tackat ja till, känslan av att få lägre än brukligt bara för att man är ny...
Men jag har redan erfarit att uppdraget kommer att kräva mer än vi trodde från början och det är de bitarna jag trycker på för att komma åtminstone på medelnivå! Det måste kännas ok!
Men ännu är inget klart och skrivet, vi har bara påbörjat.
Soctid är segtid!

Trevlig advetshelg!
Carina
 
Så blev faktiskt vi drabbade vid vårt första uppdrag, den kommunen backade när vi ställde våra ekonomiska krav, (det var inga orimliga krav), men den kommunen avbröt det som skulle bli, använde ord som att dem inte trodde att dem kunde leva upp till våra krav.
Med andra ord, den kommunen önskade enbart familjehem som sa ja tack och amen......
 
Precis som MGB så hade vi en liknande erfarenhet. Jättetråkigt när de beter sig så... hellre backar än fortsätter med det som de påbörjat. Alla ställer ju in sig på en sak och sen bara tack och adjö.

Synd om barnet som drabbas av längre tid innan nytt famhem.
/Adal
 
Har också en sådan erfarenhet. Man gick inte med på våra krav som inte heller var orimliga men senare är man med på tv och efterlyser familjhem. Inte konstigt att det blir svårt att hitta, folk ställer inte upp gratis. På det viset mister man många bra familjer för det är ju de som vet vad det innebär att vara familjehem. Kan tycka att det är de som går med den lägsta ersättningen gör det mer för pengarna eller också är man så ny och känner sig överkörd senare. :littlesad
 
jag har a barn men defenitivt inte lägsta ers... stå på er alla ni som inte får ordentligt betalt ni gör ett supperjobb glöm inte det...
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp