omkostnad för placerade/bio barn

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Med tanke på barnbidrags tråden
så har jag en fråga.
Den summan ni får som omkostnadsdelen för era placerade barn. Det + barnbidraget blir en relativt hög summa eller hur?
Lägger ni ut samma summa för era bio barn?
 
Barnbidraget ingår i den omkostnadsdelen. Barnbidraget ligger inte utanför. Så i verkligheten så blir det som så att soc. betalar ut omkostnadssumma - barn/studiebidrag och förs.kassan betalar ut barn/studiebidrag.
Så, inte är väl det så stora summor direkt? Jag menar, mat, el, tv, försäkringar, slitage, ja, typ allt, o jag menar allt kostar ju faktiskt pengar. Så jag tycker nog inte att omkostnaden är så väldigt stor så.
 
här blir det troligen ganska mycket mer för både plac och bio. Alltså att omkostnaden inte räcker till omkostnaderna.
 
Jag har omkostnads del för sig .Barnbidraget kommer separat och jag lovar att mina bio barn kostar inte 7150 kr i månaden (per barn)
Herre gud om jag hade dom utgifterna för alla mina barn (när alla 4 bodde hemma)
Då skulle vi ha en utgift på 34 000 i månaden.
 
Omkostnadsdelen är ju en omkostnadsdel - beräknad på kostnader. Har du 6000 i omkostnadsdel - så ska ju barnet "kosta" det! Inte mer eller mindre........
Omkostnadsdelen ska ju räknas ut efter barnets behov samt vanliga "delade" hushållskostnader efter vad vi har fått förklarat för oss iaf!
Vi har också omkostnadsdelen minus barnbidraget som kommer från f-kassan, för våra placerade från kommun!
Gott nytt år till er alla! :D
 
Vi har 6024 kr i omkostnadsersättning för vårt placerade barn
Dom går efter ålder på ett barn utan särskilldabehov eller problem.
Arvodes delen är extremt låg. 4218 kr
Jag tror dom lagt lite högre belopp på omkostnads delen.
 
hiahia sa:
Vi har 6024 kr i omkostnadsersättning för vårt placerade barn
Dom går efter ålder på ett barn utan särskilldabehov eller problem.
Arvodes delen är extremt låg. 4218 kr
Jag tror dom lagt lite högre belopp på omkostnads delen.

ja, det är verkligen lågt :oops:

för lågt tycker jag...
 
Får för vårat fam placerade barn 5 800:-, inklusive barnbidraget som kommer via försäkringskassan.
Låter kanske mycket men räknar man (vilket jag roade mig med ett år) så går det åt i omkostnad.... då ska man komma ihåg att jag räknar allt dividerat på hur många personer man är i hushållet för tillfället, bensin, bilkostnader (måste ha 2 bilar)tele, internet, el (villa med eluppvärmning e svindyrt), vatten, sopor försäkring, räntekostnader på en normalvilla i Stockholmsområdet, ridlektioner, danslektioner, ridkläder och danskläder, (milpengar för skjuts) skidsemester, sommarsemester, SL-kort, klassresor, frissa...... så räknar man med även boende och semesterkostnader så går det väldigt jämt upp.....

Och biobarnen kostar så klart lika mycket....nej inte i bensinpengar föresten för dom har inte en NP diagnos utan kan åka kommunalt själva även på kvällstid vilket vi inte kan låta vår placering göra.
 
Hej

vi står just i begrepp att förhandla ersättning med en stockholmskommun. Vi vill inte tjäna på detta. Så jag roade ig med att kolla vad vår bio.dotter kostar. OJ det dagliga så att säga fasta kostnader är ju ganska låga ca 3200/ månad men då är inte el hyra resormöbler leksaker presenter internet och tv, restaurangbesök bio teater medräknat. då hamnar vi på 9130 i omkostnad.

Vi har en OK ekonomi så vi har lagt mycket på familjen många utlandsresor, aktiviteter och dyrt boende. Är det meningen att vi ska sluta leva som vi gjort och sänka vår standard. tex har vi varit i Thailand varje år sedan 15 år tillbaka.
Hur ska vi göra???
 
Hej
Läs kommunförbundets rekomendationer, där står bl.a att det placerade barnen ska ha samma starndard som ni har, d.v.s är ni varna med att åka utomlands x-antal gånger per år, så ska även barnet kunna göra det. vanligt är från många kommuner med 5000kr extra för semester, men det är en förhandlingsfråga , det brukar även framgå av utredningen som kommun gör vad familjen har för vanor, och då ska ju dom ta hänyn till det vid en placering och anpassa omkostnadsersättningen efter det.

mvh Stefan
 
Vi har inskrivet i vårt kontrakt att vi gör en längre resa utomlands och att placerande kommun är beredda att ta den kostnaden.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp