Omkostnad

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
S

sack

Guest
Kan någon vara snäll o lägga ut kommunalstyrelsen rekomanditioner för omkostnadsdelen, o vad som ska inngå i den. Har fel på min dator, och kommer inte in i a-filerna som dom ligger på. behöver skriva ut det, och ta med tills möte på soc. De vägrar att betala busskort Till o från grundskolan. Mamman satt Barnet på privatskola, o där får man själv stå för resorna till skolan. I vanliga Skolan, får ju barn som har lång väg gratis busskort. men eftersom vi har högsta omkostnadsdelen, så säger soc att vi ska betala. Men detta kostar 4500 kr om året. Vi får ju stå för utlanssemester cyckel.m.m samt har vi fördyrande kostnader för el o vatten då barnet byter kläder flera gånger om dagen, och duschar två gånger dagligen, för problem med svettningar. våra telefonräkningar har höjts med ca 600 kr månaden pgr av barnets samtal (har försökt pratat om detta med barnet) Samt våra alla samtal till soc, som man ständigt måste jaga och som ej ringer upp eller när de lovat att ringa. För övrigt ingår ju det vanliga fickpenngar, mat slitage, fritid, kläder, m.m Hur har ni andra med högsta omkostnad? man har väl fått det av en andledning? Detta är ett speciellt barn, har varit svårplacerad.
 
Titta under snabblänkar "Ersättningar 2007" på antingen familjehemmet.se eller faco.nu, finns till höger på båda sidorna, förutsatt att du kan öppna pdf-dokument. Det står ganska många sidor om omkostnaden.

Du kan även gå in på skl.se och söka under cirkulär på 07:6, det finns både som word och pdf.

Lycka till!

Hälsningar
Anne Aronsson
 
:( Jag blir ledsen när jag läser ditt inlägg - ett svårplacerat barn som äntligen verkar ha fått en stabil tillvaro....

Busskort - ska såklart betalas extra för utöver högsta omkostnaden - eftersom det är ett beslut som mamman tagit och det innebär extra kostnader utöver det "vanliga".
Semester - har aldrig varit med om att socialtjänsten ej betalat för semesterresor - ibland har dom dock "tak" för kostnaden eller hur ofta dom står för resor. Likaså med cykel - det har dom också alltid stått för! Man behöver ju inte köpa nytt och inte heller den dyraste! (Det här gäller såklart för dom ungdomar/barn vi haft placerade via kommun - har haft det betydligt besvärligare när vi haft vuxna placerade - då håller soc hårt i varenda krona, vare sig det gäller basutrustning eller annat.)

Tips - telefonen kan man spärra för mobil och betalsamtal - gör det! Då får ungdomen/barnet också se på sin egen mobilkostnad att det kostar att ringa och lär sig med tiden att vara lite försiktigare eller att vara utan möjlighet att ringa, om pengarna är slut så är dom slut!

Kom ihåg att ni gör ett värdefullt jobb! Lycka till!
 
Tack Ni som svarat. Glad om fler vill svara.

Tack Ni Som svarat. Känns väldigt tröstande. Självklart skulle vi inte gnälla om det fanns pengar över, men känns som pengarna ska gå till barnet istället för bussbolaget. Väldigt glad om flera svarar vad ni tycker? har vi fel? ska visa upp era svar för soc, om det är ok
 
I vår omkostnadsdel finns en specificerad summa av 800 kr/mån "fritid och rekreation" som ska täcka alla fritidskostnader såsom:
skidor, liftkort, musikskolan, fritidsaktiviteter, läger, semestrar (inrikes såväl som utrikes), cyklar, pass, sprutor etc.

Barnet är en tonåring. Vår omkostnadsdel är på 5 324 kr (barnbidraget inräknat). I detta ryms 50 kr/mån extra pengar för extraslitage av kläder.
Vår socialförvaltning har beslut om att inte bekosta så mycket extra utan har istället tagit beslut om denna schablonsumma som då ska täcka all fritidsaktivitet. Problemet är väl att det inte finns så mycket koll på allt som ska rymmas i denna schablonsumma. Vi kan ju inte resonera som så att nu har barnet använt upp pengarna för i år så tyvärr - ingen cykel i år! Åker familjen utomlands och barnet har fått cykel-skidor-liftkort finns heller inget utrymme för utlandsresan. Dessutom tycker sociala att det är bra om vi sparar pengar för framtiden till barnet också... Drar vi då bort 300 kr månad så blir det bara 500 kr kvar och skall även månadspengen räknas hit jaaaa :roll: Med detta system missar kommunen totalt socialstyrelsens rekommendationer att allt ska utgå från individens behov.
 
Vi får

Betalt varje gång vi kör till skolan och hämtar av olika anledningar.
Till skolan har h-n busskort, skulle ALDRIG bet. det själv.Antingen får väl mamman, som bestämt skolan, eller soc betala.Annars får h-n väl byta till kommunal skola(tänk på hur det skulle påvärka negativt)Men det får man hoppas att soc förstår
 
Jag håller med Wawwa här - antingen får mamman som satt barnet i privatskola betala busskortet eller så får soc göra det.
När jag körde vår lånegosse till dagis fick jag dra av det i deklarationen och eftersom vi senare valde en annan skola än den rekommenderade fick han bara åka "nästan" hela vägen hem vissa dagar i veckan. Dvs han fick hoppa av på närmsta plats, 5 km hemifrån.

Jag kommer själv nu när vi går in i nytt uppdrag skriva upp ALLT som blir extra utgift pga placeringen. Jag ska ha det och kunna stoppa under näsan på soc (el socialnämnden om det skulle behövas) för att bevisa hur mkt det kostar.
Telefonen hade jag spärrat för allt utom till fasta telefoner och jag hade valt "alltid" dvs ringa gratis till alla fasta telefoner hela dygnet runt. (En egen kod för att jag själv skulle kunna ringa mobil och spec-nr.)
Det går ju lätt att bevisa för soc hur mkt tele-räkn gått upp med...
 
Vi ska på möte på fredag med soc. Har nu dragit ut konsumentverkets uträkningar vad barn kostar, så får de se hur mycket som blir över. vi får alltid kastat över oss att vi minsan har högsta omkostnad. Men det fattas faktiskt några hundra enligt 2007 års beräkning. Men vi ligger redan back 3000 kr efter att fått betalt utlandssemesten o tillägg för cyckel för omkostnadsdelen. har inte till busskort. har räknat ut att det blir ca 700 kr över sedan de fasta kostnaderna är dragna, och då ska det sparas till julklappar, födelsepresenter, fritidssyssla, medicin om det behövs. förstår absolut inte hur soc räknar? enligt de så har vi 2000 kr mer i omkostnad (Högsta) än de andra familjehemmen. Men några vi känner har barnet borta varannan helg, samt tar inte med det på semester osv. De har minsta omkostnad. Men det har inte vi möjlighet till. tycker det skulle vara kränkande för barnet om det inte fick följa med oss på semester.
 
Ja du... det är många om budet när det gäller omkostnad

Men det är ju så här att denna ska täcka ALLT..barnet har i omkostnad hos er varje månad... har man inte dealat med soc innan om sådant som busskort cykel semesterresor osv så får man ta det när det kommer..men om det är så att det ingår i er omkostnad så bör du ha det högsta som är 170% för ni ska kunna planera in under året som går vad som behövs för barnet. Alltså att ni ska kunna lägga undan varje månad till semesterresor, dator etc etc.

Varför skulle familjehemsbarnet ha det sämre än era egna barn?

För det mesta brukar kommunerna ha semesterersättningar, cyklar datorer osv utanför omkostnaden så att man får det i efterhand, men inte sjutton ska ni ligga ute med så mkt kostnader för era placeringar inte.
Busskort är oxå ngt som soc får betala utöver omkostnaden om detta inte är avtalat innan

Det är jätteviktigt att ta allt sådant innan man skriver på avtalet och att man oxå skriver in att vid ändrade förhållande så ska oxå omkostnaden ändras. Svårt att få igenom detta i efter hand.

Hoppas verkligen att det löser sig för er och stå på er!!!

Kramar Allimacan
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp