Omkostnadsersättningar

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Väldigt många är missnöjda med ersättningarna vi får, både omkostnad och arvoden.
För ett tag sen gjorde jag en sammanställning till soss för våran :angel: som är 17 år, dom trodde inte på att våran ängel kostade pengar :? Jag vet att några ville se den igen i den här tråden om EKONOMI.
Dom flesta saker har jag tagit enligt konsumentverkets uträkningar.
Så ni som vill kopiera till just eran soss får så klart kopiera.
I länken nedan har konsumentverket kommit fram till en kostnad på 8.060 (då räknar man med att personen har ett jobb som är 20 år)
http://www.konsumentverket.se/sv/Lattla ... ntokredit/

Mina uträkningar för våran ängel på 17 år blev följande:

Bilresor 12 mil x 18 :- milen x 4 per månad = 864:-
Biltullar (vi bor i Stockholm) = 280:-

Hennes fickpengar 250 kronor i veckan = 1000:-
Mobilkostnader (enligt konsumentverket) = 180:-
Kläder (enligt konsumentverket) = 610:-
Fritid och lek (enligt konsumentverket) = 710:-
Livsmedel (måltider hemma utom lunch 5 dgr veckan) = 1370:-
(dyrare på somrar och lov)
Personlig hygien (enligt konsumentverket) = 380:-
(t.e.x frissan, receptfria läkemedel mot acne mm, bindor, tamponger)
SL kort = 200:-
Hushållsspecifika budgetposter (enligt konsumentverket)
Räknat på en familj med 4 personer, allt är delat på 4.
Förbrukningsvaror per person = 65:-
Hemutrustning = 175:-
Medier = 250:-

Hyra för rum + el (enligt konsumentverket, mycket lågt räknat) = 1.800:-

SUMMA: = 7.794:-

Nu är det MYCKET som INTE är inräknat, utomlands en ggr/år ca 7000:-
Skidsemester med liftkort, skidhyra, stughyra en ggr /år ca 5000:-
Borttappade mobiler, födelsedagspresenter, julklappar, cyckel, restaurangbesök,
utflykter med skolan, matsäckar, presenter till fröknar, skolfoton.......
Så detta är min uträkning.........och då tvivlar jag på att vi kommit ihåg allt.
Dessutom är milpengar och hyra allt för snålt tilltaget, dom verkliga kostnaderna är högre.
 
Tack Trixen!
Jag "sätter fast den" här så länge tills jag vet hur jag ska organisera alla råd och tips :razz:

Anne
 
tack skönt o höra att fler än jag kämpar jag fick svaret från min org att inte FN har svensson 6000 att spendera på sina barn när jag la fram mina uträkningar som oxå blev bra mkt högre än 6000
 
fridafjäril sa:
Hur gick det sen *hoppsan*? Fick du betalt för alla omkostnader du räknat ut? =)
Hur gamla är era placeringar?

För oss gick det så här:

För just den :angel: slutade det med att vi inte har :angel: kvar, (p.g.a andra orsaker)
men från en annan kommun som jag hade en 19-åring ifrån så fick jag högsta kommunförbundets omkostnad+studiebidra dvs drygt 7000 utan problem, så det beror helt på vilken kommun man har att göra med.
 
Nej inte gick det bra inte har bara en plac kvar en vuxen nu i eget boende då denne är vuxen är denne väl medveten om att så här ser det ekonomiska läget ut sen ger jag upp detta med organisationer orkar inte ha min ekonomi hängande på detta.Söker o har troligtvis fått kvälls helg o natt jobb så vi tuffar på och går om varandra tills denna ska flytta sen får vi se vad framtiden har o ge men då tänker jag inte för mitt liv ge upp min fasta inkomst med en månads uppsägning inte noll,rätt till Akassa utbildning,friskvård mm så vi får se vad som blir så synd när det är ett skriande behov av fam hem o leva i ett hus med fyra tomma platser..
 
hoppsan sa:
Nej inte gick det bra inte har bara en plac kvar en vuxen nu i eget boende då denne är vuxen är denne väl medveten om att så här ser det ekonomiska läget ut sen ger jag upp detta med organisationer orkar inte ha min ekonomi hängande på detta.Söker o har troligtvis fått kvälls helg o natt jobb så vi tuffar på och går om varandra tills denna ska flytta sen får vi se vad framtiden har o ge men då tänker jag inte för mitt liv ge upp min fasta inkomst med en månads uppsägning inte noll,rätt till Akassa utbildning,friskvård mm så vi får se vad som blir så synd när det är ett skriande behov av fam hem o leva i ett hus med fyra tomma platser..

Min önskan är att du skulle berätta för offentligheten hur det går till i den här världen. Du ställde inte ett orimligt krav. Önskar dig lycka till med ditt nya jobb.
 
Jag tror inte vi fam hem har så mkt o säga till om tyvärr dom FÅR ju bete sig så här.
Har ändå blivit vis av erfarenheten o står på mig vilket har resulterat i ett nytt samarbete med ny organisation som är 200% bättre.
Att ge upp detta med familjehem gick inte så bra för detta är vad vi vill göra i livet o brinner för, o nu äntligen tror jag att vi får ihop det.
Men även om jag nu egentligen inte behöver mitt arbete o egentligen inte orkar med det just nu så kämpar jag på med det för det är i slut änden min trygghet min akassa om vi pötsligt skulle stå utan placeringar.
 
vi får barnbidraget från försäkringskassan, soc drar alltså av för den biten. Ring din kontakt så får antingen dem betala ut eller så får försäkringskassan det. Vi fick retroaktivt.
 
Barnbidraget ska gå automatiskt från f-kassan när barnet blir skrivet på er adress.........
Kolla hur det är med den saken för annars ingår de inte i er hemförsäkring heller!

Retroaktivt brukar inte vara några problem att få ut.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp