omplacering

Hej på er! Jag har för första gången varit med om en omplacering. Och står nu här med massa frågor :? ? Vår placering skulle till ett hvb-hem för utredning och vi var alla rörandes överens att en återflytta inte var helt aktuell. Men i avvaktan på vad som kunde ske på hvb-hemmet så skulle vi vara kvar som f-hem. Så långt är jag med :razz: Nu till det jag inte förstår...vi är delaktiga i placeringens utredning. Vi är på hvb-hemmet vissa dagar och den placerade är hemma vissa dagar. När utredningen börjar nå sitt slut så söker vi vår handläggare för att få göra en plan över hur den kommande flytten skall göras.Hur avtal skall sägas upp osv. Men ingen har tid med oss och våra frågor. Vi ber om ett möte för att lösa praktiska frågor men har fortfarande inte fått något. Nu skall överflytten ske från hvb till ny familj. För ett par dagar sedan ringde vår handläggare och börjar med att säga att hon har bara 3 minuter till oss. Men hon vill meddela att nu är avtalet uppsagt med slut den sista september...2 dagar innan meddelar hon detta. Trots att vi har en månads uppsägning! Jag frågar om rum samt den placerades saker...vi har ändå vart familj i nästan 5 år!! Då fick jag veta att jag inte får packa ner det. Det skall den placerade göra tillsammans med den nya familjen. I mitt hus!!! Så nu är vi utan uppdrag men skall ha ett rum ståendes till början av november...utan ersättning!! Får det gå till så här? Har jag skyldighet att ha ett rum till förfogande utan ersättning? Har dom rätt att säga upp en avtal två dagar innan pga att alla visste att det skulle sägas upp? Jo det visste vi ju men soc har bett oss att vara med i överflytten. Vi hade kanske en önskan att det skulle ske en genomförandeplan där alla visste vad som skulle kommat ske och på vilket sätt osv. Vi har ändå varit familj så det finns ganska mycket hjärta med här. Samt rent praktiskt så har vi samlat på oss en massa grejer som jag nu då skall börja organisera och smygpacka....utan ersättning!! :?
 
klart och tydligt ett avtals brott då båda parterna har en månads uppsägningstid!!
prata med en advokat ang detta tycker jag!

ang tomt rum, du får göra som jag gjorde efter dom flyttat på en barn, from att man inte har ett kontrakt så debitera dom med x antal kronor per dag ända tills dom flyttar bort sakerna.....kan lova dig att dom hämtar sina saker snabbt ;)

sen att du skulle "ta emot" den nya familjen för att dom ska packa är ju bara bullshit!!! ni har inget kontrakt = inga skyldigheter gentemot soc
hon kanske kunde tänkt på detta innan hon meddelade att kontraktet slutade gälla om 2 dagar...
 
Pratat m annan än handläggaren? Du ska ha betalt för en månad. O packa sakerna .... Hade inte velat ta in ny familj i mitt hem på det viset om känslan varit sim du beskriver.
 
Egentligen handlar inget om pengar!! Utan sättet hon förmedlar information på...känslan när man lägger på telefonen och bara är ledsen. Jag har funderat på att ringa någon annan!
 
Och som vanligt så finns det ingen som svarar!! Från att vara ledsen så börjar jag bli förbaskad!! Snacka om att vara nonchalant!! :evil:
Jag har skickat sms till soc där jag gör klart för henne vad jag tycker. Jag kommer att ringa hennes chef i morgon om jag inte hör något av henne!! Eller vad tycker ni?
 
Lånemamma sa:
Och som vanligt så finns det ingen som svarar!! Från att vara ledsen så börjar jag bli förbaskad!! Snacka om att vara nonchalant!! :evil:
Jag har skickat sms till soc där jag gör klart för henne vad jag tycker. Jag kommer att ringa hennes chef i morgon om jag inte hör något av henne!! Eller vad tycker ni?
Ilska är bra ibland :angel :wink:
Tycker absolut att du ska ringa hennes chef!
Så här får de inte agera om de vill ha kvar några familjer.
Det är skillnad på att komma överens om att de ska komma och packa tillsammans med :angel: och att bli "kommenderad".
Även om det inte gäller pengar så vill de ha en månad på sig att hämta :angel: saker är det bara att pynta.
Så länge rummet är upptaget kan ni ju inte ta emot någon annan.
Smygpacka, nja, jag hade nog bara samlat in alla saker på det rummet så kan de gott få göra jobbet själva ;)
 
Vilket skitsnack, skicka en faktura för hyra av rum på 5000 i månaden med en månads uppsägningstid, förklara också att om huset brinner upp eller det blir det inte ett öre eftersom ni har tagit bort xx saker från eran hemförsäkring men dom kan teckna en egen för xx saker om det är något som dom är rädda om :angel
 
Tillbaka
Topp