Organisation v/s Socialtjänst

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Vilket är egentligen bäst att arbeta för?
En org eller en soc?

Vi vill anmäla intresse för att bli kontaktfamilj men vet inte riktigt var vi ska vända oss.
Vi kan av hänsyn till våran nuvarande familjehemsplacering endast ta emot små barn.

Vilka organisationer finns egentligen?
Vi bor i Södertälje...

Vi ska förmodligen bli kontrakterad jourfamilj för den kommun vi jobbar för nu men det är lite senare och då behöver vi flytta så vi får ett till rum och det känns lite osäkert att flytta till större innan så vi tänkte att kanske vi kunde finnas tillhands skom kontaktfamilj också .
Hoppas ni förstår hur jag tänker även om det skrivdes lite vimsigt :evil:

Tacksam för hjälp och råd!

Vi har tidigare varit kontaktfamilj vi Södertälje kommun. Funkade utan problem.

Men, vi har också förstått, från flera olika källor att Södertälje soc inte är den bästa, varken som utredningskommun (jag har stor inblick i ett pågående ärende) eller att jobba som familjehem för. Jag vet att mycket beror på enskilda handläggare men ibland kan det även vara systemfel.

Andra kanske har goda erfarenheter men detta är vad jag har att komma med.

Dem org. vi har varit i kontakt med handhar enbart ungdomar, ( 5 olika org). Det är ju dyrare för kommunerna att använda sig av org. det logiska då är väl att placeringarna som blir kräver mer, ofta är det nog också ungdomar som är mer svårplacerade än yngre barn.
Det lilla vi hittills har varit i kontakt med enbart kommun så kan jag nog säga att vi till 75 % har en negativ inställning till soc. grundat på erfarenheter.
Vi har inte ännu haft en placering genom org. men har inlett samarbete, man har ju en annan feedback med org. Det finns bla någon som svarar när man vill få tag på dem....
Ofta betalar dem ju också lite bättre än soc.
I gengäld kan ibland org. ha som motprestation att man kanske inte får ta emot fler placeringar. I alla fall har den ena av org. krävt det som vi har varit i kontakt med. Då kan man ju känna sig lite låst, för man kanske hade tänkt sig en placering ytterligare.
Den org. som har krävt det motiverar det med att placeringen som man har fått kräver så mycket omsorg att man inte kommer mäkta med det om man tar in en placering ytterligare. det blir störningar då. Åh andra sidan får man i arvode mellan 20-25000 kr/mån, just den org. kräver också att man är hemma på heltid, man får då inte ha ett annat arbete att gå till.
Nu kan det säkert skilja mellan olika org. vad dem kräver osv. Jag har också märkt att dem org. jag har varit i kontakt med, där har all personal en gång jobbat som socialtjänsthandläggare inom någon kommun.
Man kan ju fundera på vad det beror på att en så stor andel slutar inom kommun och påbörjar anställning inom org???

Bor man i stockholm län, det kanske bäst att samarbetar direkt med kommuner........ de flesta kommuner har deras egna verksamhet och inte använda sig av org(om det inte jätte svåra placeringar). Ekonomi........ Är man en bra förhandlare och bor relativ centralt det gå alltid att får en rättvis ersättning för placering.............
Vissa kommuner i stlm län har rätt duktig handläggare som är inte fyrakantig. Jag vet inte hur det ser ut i andra del av landet

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp