Pass eller ej

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Det var mer allmänt menat då många inte vet vad LVU innebär i praktiken, inte ens soc har jag märkt.

Hur resebolagen ställer sig har jag inte en aning om, men däremot så går det inte att utöva ett LVU utomlands och detta stod det några rader om i den första länken, sidan 4 tror jag det var.

Justitieombudsmannen, JO, har i ett par beslut prövat förutsättningarna för att placera ungdomar som vårdas enligt LVU utomlands. JO har konstaterat att LVU inte kan bedrivas utomlands eftersom de i LVU-vården ingående tvångsbefogenheterna, liksom tillsynen, inte kan utövas utanför Sveriges gränser. Däremot har inte JO sett några hinder mot att ungdomar som vårdas med stöd av LVU tillfälligt vistas utomlands t.ex. genom att följa med familjehemsföräldrarna på en semesterresa eller delta i en språkresa, om det inte finns anledning att misstänka att den unge ska avvika.

Sara
 
sara sa:
Det var mer allmänt menat då många inte vet vad LVU innebär i praktiken, inte ens soc har jag märkt.

Hur resebolagen ställer sig har jag inte en aning om, men däremot så går det inte att utöva ett LVU utomlands och detta stod det några rader om i den första länken, sidan 4 tror jag det var.

Justitieombudsmannen, JO, har i ett par beslut prövat förutsättningarna för att placera ungdomar som vårdas enligt LVU utomlands. JO har konstaterat att LVU inte kan bedrivas utomlands eftersom de i LVU-vården ingående tvångsbefogenheterna, liksom tillsynen, inte kan utövas utanför Sveriges gränser. Däremot har inte JO sett några hinder mot att ungdomar som vårdas med stöd av LVU tillfälligt vistas utomlands t.ex. genom att följa med familjehemsföräldrarna på en semesterresa eller delta i en språkresa, om det inte finns anledning att misstänka att den unge ska avvika.

Sara


Tack igen :bow

Är det så illa. Uppfattar du att vi är många här på forumet som inte känner till hur det fungerar kring LVU? Och många inom socialtjänsten. Menar du de som arbetar med just detta?
 
Nu är resan i alla fall betald....men ingenting klart om någon påskrift av biosarna.
Behövs det från båda??? De är inte gifta och lever nu åtskilda.

jag ringde resebyrån idag och frågade just om intyg ang minderåriga som reser utan målsman.
jag fick till svar att det endast gäller unga under 18 som reser ensamma eller med kompisar.
(Vingresor)

Vår org tycker att det är för tidigt att ha avlastning om nu x inte får pass. Då har x bott 4 månader hos oss. de betyder att ALLA tvingas avstå från en länge planerad resa. Någon som har erfarenhet av avlastning och om hur lång tid???
 
Vi är i samma sits och det är så konstigt för det verkar inte som att någon riktigt vet vad som gäller, varken socialen eller deras juridiska ombud. Någon säger att pass kan ordnas utan föräldrarnas samtycke även vid LVU, någon säger att Eu-legitimation räcker inom Schengen osv. Det är så konstigt att ingen inom det sociala vet. Det kan väl inte vara första gången som ett familjehemsplacerat barn ska följa med utomlands???
Vad vi har fått reda på dock är att ett LVU gäller inte utomlands. Så när vi ska åka utomlands med vår lill* så måste vi har med oss ett intyg från soc där det står att h*n är placerad hos oss och att det är vi som är tillfälliga vårdnadshavare, annars så skulle i princip barnets föräldrar kunna komma och ta barnet när vi är utomlands och det är även om vi bara är i Norge, Danmark eller Finland.
När det gäller avlastning så tror jag att det är soc välvilja som gäller. Vi fick avlastning i en vecka efter att placering endast varit hos oss i fyra veckor, just pga en planerad resa och att inget pass hann ordnas. Nu är vi i samma sits igen till sommaren men nu har soc vetat om det sedan placeringen kom så om de inte ordnar det så är det inte vårt problem. Vi har från början gjort klart att vi ska åka utomlands och att vi inte gör avkall på det.
Lycka till!
 
Vad tuffa ni är som vågar oka in resor och sånt...själv har vi tjatat om pass i två år men det ska alltid ordnas senare....så vi kan ej åka med familj och släkt någonstans, inte ens hälsa på släkt i Danmark. :x . detta börjar gå oss på nerverna. Kanske är det planera in resa man borde göra för att få något att ske.... Hos oss finns inte alternativet att resa utan barnet, som vi bara kan lämna en natt åt gången.
 
Tack Tia

jag kommer att köra samma strategi som er. har man valt oss som familjehem så har man förhoppningsvis läst vår "presentation". Ett av våra STORA intressen är att resa. Vi tar mer än GÄRNA med barnet. MEN då får soc bannemej ordna pass.

Men jag tror att det finns ett inbyggt motstånd/satt i system av soc eftersom LVU då inte gäller på och resan. :evil:
 
Vi har upptäckt att det är lika svårt/bökigt med sol som med LVU............
Tyvärr!
För vi reser också gärna, både korta och långa resor.
Och det är inte vi heller villiga att tumma på!
Gjorde det MYCKET klart för soc innan placeringen så attans ta dom om dom inte ställer på det när det gäller.
 
Vi har oxå gått igenom passprocessen, biosarna tvärvägrar att skriva på. LVU;

Rent krasst så har man ett uppdrag från soc när man har placerade barn. Som uppdrag så är omständigheterna och villkoren väldigt otydligt definierade. Men när passfrågan kom upp och det mötte lite tveksamhet från soc, "vi vet inte om det går", så hävdade vi att reseförbud för familjen inte ingår i uppdraget. Dvs, ifall man inte får pass så måste soc ställa upp med alternativ som vi ser det.
Man ansöker om pass och talar helt enkelt om att man är familjehem. I passlagstiftningen så skall passpolisen begära in utlåtande från socialnämnden. Och här är regelverket för beslut inte helt tydligt. Passpolisen kan gå emot föräldrarnas vägran om det finns "särskillda skäl", och det ör inte tydligt nog. Soc skall alltså göra en bedömning om man tillstyrker passansäkan eller inte. Har man ett LVU placerad barn och har haft det en längre tid så borde det vara ganska självklart. Däremot så verkar det vara skillnad vid SOL, eftersom det är en 'frivillig' placering och då har har biosarna mer att säga till om (men det vet jag inte helt säkert).

Helt klart är det att man behöver ha med sig ett översatt beslut på placeringen ifall något inträffar utomlands, sjukvård, etc. Bra att veta är också att pass är inte nödvändigt för resa inom EU, då duger internationellt identittetskort som är lite lätttare att få.

Kom också ihåg att en utlandresa kan betyda en kostnad betydligt utöver den som täcks av den normala ersättningen, och man då måste ta hanteringen med familjehemssekreteraren att begära extra pengar. Tar också tid.
I passhanteringen så finns också processen att alla myndighetsbeslut kan överklagas. Det gör att biosarna (eller ni) kan överklaga passpolisens beslut, i åtminstånde två instanser.
Så det finns en risk att det kan ta en fruktansvärt lång tid. Det står faktiskt i passlagstiftningen att polisen skall begära in utlåtande från soc "skyndsamt", men soc kan ta hur lång tid på sig (månader), sedan överklagan, hanteringstid med överklagan, överklagan till nästa intans, osv.
I vårt fall 9 månader! Och då ingår inte överklagan till högre instans.
 
Max sa:
Vi har oxå gått igenom passprocessen, biosarna tvärvägrar att skriva på. LVU;

Rent krasst så har man ett uppdrag från soc när man har placerade barn. Som uppdrag så är omständigheterna och villkoren väldigt otydligt definierade. Men när passfrågan kom upp och det mötte lite tveksamhet från soc, "vi vet inte om det går", så hävdade vi att reseförbud för familjen inte ingår i uppdraget. Dvs, ifall man inte får pass så måste soc ställa upp med alternativ som vi ser det.
Man ansöker om pass och talar helt enkelt om att man är familjehem. I passlagstiftningen så skall passpolisen begära in utlåtande från socialnämnden. Och här är regelverket för beslut inte helt tydligt. Passpolisen kan gå emot föräldrarnas vägran om det finns "särskillda skäl", och det ör inte tydligt nog. Soc skall alltså göra en bedömning om man tillstyrker passansäkan eller inte. Har man ett LVU placerad barn och har haft det en längre tid så borde det vara ganska självklart. Däremot så verkar det vara skillnad vid SOL, eftersom det är en 'frivillig' placering och då har har biosarna mer att säga till om (men det vet jag inte helt säkert).

Helt klart är det att man behöver ha med sig ett översatt beslut på placeringen ifall något inträffar utomlands, sjukvård, etc. Bra att veta är också att pass är inte nödvändigt för resa inom EU, då duger internationellt identittetskort som är lite lätttare att få.

Kom också ihåg att en utlandresa kan betyda en kostnad betydligt utöver den som täcks av den normala ersättningen, och man då måste ta hanteringen med familjehemssekreteraren att begära extra pengar. Tar också tid.
I passhanteringen så finns också processen att alla myndighetsbeslut kan överklagas. Det gör att biosarna (eller ni) kan överklaga passpolisens beslut, i åtminstånde två instanser.
Så det finns en risk att det kan ta en fruktansvärt lång tid. Det står faktiskt i passlagstiftningen att polisen skall begära in utlåtande från soc "skyndsamt", men soc kan ta hur lång tid på sig (månader), sedan överklagan, hanteringstid med överklagan, överklagan till nästa intans, osv.
I vårt fall 9 månader! Och då ingår inte överklagan till högre instans.

Men oj! Så ni fick vänta i 9 månader på ett pass till er placerade? Hur gjorde ni då? Eller var resan inte beställd ännu?
Vi har gjort klart att vi reser utomlands mer än en gång om året men har så klart inget inskrivet om det i kontraktet, för det tänkte vi inte på men vi har ett muntligt samförstånd.

Bra argument som du säger att det faktiskt inte förekommer reseförbud i uppdraget, det kan de inte säga emot. Till nästa placering så ska vi se till att få det inskrivet i kontraktet för att gå i sådan ovisshet är bara onödigt och jobbigt.

Du skriver att inom EU behövs inte pass, men flera här på sidan har stött på flygbolag som säger att de kräver pass, så hur gör man då?

Tia
 
Max

du menar väl ett NATIONELLT ID ett sådant som polisen utfärdar.

Blev uppringd av PASSPOLISEN idag med tydlig info om vad som gäller resa i EU.

Det är lättare tt få ett nationellt ID uteärdar- endast en vårdnadshavare måste skriva på. vid pass måste båda skriva på.

Inon EU så räkker det med NATIONELLR ID,

För säkerhets skull ha med ett intyg från soc att barnet är placerat hos er enligt LVU eller SOL/ inget krav men en extra trygghet OM NI skulle väcka misstankar i det land ni äker till (Man kan tro att vi smugglar barn). Det är ju tråkigt om resan börjar med krångel.

Idag har man vid passpolisen blivit mer vaksam just för trafficking och in och utförandet av barn,

Det är ju bra.

Så vi som är foster hem får rätta oss i ledet och se till att ha rätt handlingar som styrker att vi är just foster hem.

Tråkigt att inte soc är lika uppdaterade som passpolisen och de EU ambasader jag kontaktat är.

Nu ska vi resa på tycker jag.

/TR
 
Vi befinner också i processen med pass för våra barn. Mamman är ensamvårdnadshavare vilket kunde ha underlättat men hon vägrar att skriva på. Hon menar att barnen kan dö under flygresan. Soc är ett stort stöd och försöker hjälpa till men de påpekar att i många fall kan frågan om pass ta mycket lång tid att lösa! Hoppas att ni kommer iväg i sommar och får en trevlig semester hela familjen.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp