Pass utan bioföräldrar medgivande

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Har någon dem senaste månaden el halvåret fått pass till sina LVU placerade barn trots föräldrarna inte skrivet under, el Tex en förälder skrivet under.

Ingrid
 
Har ej fått pass , men även jag undrar hur det kan gå till?!!!! Vet av det soc sagt att de kan ordna det , men av någon anledning är det enormt tungarbetat, ingenting händer liksom. Tror soc kan genomföra ett tillfälligt utresetillstånd, men vet inte exakt hur och isåfall hur snabbt det kan gå. Har ni lite bråttom med det inför sommaren/hösten. Tror att soc är (FÖR) rädda att trampa bioföräldrar på tårna, och de verkar inte alltid förstå att det kan vara en viktig fråga för oss som fam.hem. Men vi ska ju kunna leva ett normalt fam.liv och för många innebär det resor....

Hjälp oss gärna någon som vet mer...
 
hej,
vi har fått pass utan föräldr medgivande.lvu.
gällde dock :angel: med utländsk bakgrund.
enl.ambassaden är det bra med medgivande dock inte nödvändigt.(lvu)
fick flyga med :angel: till stockholm/ambassaden för att fixa pass.
Soc hade innan ringt dit,fixat några papper.
 
Vi har fått ut pass med hjälp av soc.
När en förälder (om bägge är vårdnadshavare) inte kan skriva på har de gått in i stället.
De har bara skrivit ett intyg med stämplar och underskrifter så har det gåt utmärkt.
Bor dock i en liten kommun med soc och polisen i samma byggnad.........
Vet inte om det påverkar arbetet.

Många soc vill dock inte skriva på, speciellt om det finns någon form av hotbild.
Svenskt LVU gäller bara inom Sveriges gränser.
Vet föräldern om att ni åker, kommer efter och "tar" barnet kan ni inget göra förrän de är på svensk mark igen.
 
Soc kan skriva på om det är LVU. Men bara om det inte finns ett pass sedan innan (som barnet och familjehemmet då inte får av föräldrar).

Sparris
 
Jag fick veta av våran kommun att själva "lvu:et" bara gäller inom Sveriges gränser, vilket kanske i vissa fall kan spela stor roll beroende på varför barnet har ett lvu!
Kanske borde kolla upp det också så att det blir "lagligt rätt" !

En kompis till mig åkte till Österike med med sin placerade pojke vilket pappan fick nys om och åkte dit han också och med laglig rätt tog pojken med sig eftersom han va biologisk förälder.Lvu gäller inte utomlands så han fortsatte sin resa med grabben helt lagligt vilket han inte hade fått göra i Sverige
 
Hej!

Vi fick för ett år sedan pass till vår :angel: utan föräldrarnas medgivande. Vi fick hjälp av soc.

Lycka till
Tre
 
Vi hämtade ut pass i veckan, utan att ha lämnat in det medgivande vi har från föräldrarna.

På polisens hemsida står att vi som familjehem får intyga barnets identitet.

Vi som familjehem hade skrivit på och fått bevittnat av en god vän till oss.

Min man åker dit, inga problem, vi har ett samtycke, men de behövde inte se det.

Jag kan tycka att det gick lite väl smidigt, på detta sätt kan vem som helst egentligen norpa åt sig ett barn, fixa ett pass och sen försvinna iväg.

Inte konstigt att så många fäder kan försvinna till sina hemland med sina barn i samband med vårdnadstvister.

Men som sagt, på hemsidan står att som fam.hems förälder kan man intyga barnets identitet.....
 
Tack!!!

Dessa svar inger hopp hos mig och min familj!!!! Vårt placerade barn har utländsk härkomst vilket medför att vi behöver ha kontakt med ambassaden. Är medveten om att lvu ej gäller utomlands, men det har iaf ej soc sagt som något skäl till att ej hjälpa till med pass. Utlandsresor var också ett av de saker vi tog upp under utredningen till familjehem - som utfördes av de soc.sekreterarna som ansvarar för det placerade barnet. Vi upplyste om att vi reser 2 ggr/år -plus att vi har släktingar i ett grannland enbart 5 mil från vårt hem och dit reser vi ju på kalas, Jul.... och pga barnets härkomst är inte ens det tillåtet.....

Vi känner oss ofrivilligt instängda inom Sveriges gränser- MEN era svar hjälpte!!!! Ska ringa ambassaden själv för att pejla läget och därmed ha mer "kött på benen". Skönt att känna att man gör något själv ibland. Har mer kontroll. Trevlig nationaldag om ni läser detta imorgon, 6 juni!
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp