PASS

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Vad är det man behöver ha med sig på stationen då man ska fixa pass åt sin placering?
pappret mamman ska skriva under förstås, (någon som vet vilken blankett det är?)

och sen ett intyg på att man är familjehem va?


kan man skaffa akutpass på polisstationen också eller är det bara på arlanda?
 
Har du kollat på polisens sida? Det finns en blankett som gäller för barn där vårdnadshavaren skriver på och som ska bevittnas det står "BILAGA till passansökan (Pass för underårig)" på pappret.

Sen vet jag inte vad som mer ska med.
Har inte själva kommit dit ännu eftersom vår mamma vägrar skriva på
 
våran har också vägrat skriva på ända fram tills nu då jag bönade och baaad!!! *tur*
Men iofs, än har jag inte papprerna i mina händer....
 
håller tummarna att hon inte ändrar sig nu
Vår mamma var helt med på noterna med pass och vi hade bestämt dag när vi tillsammans skulle på till polisen för att ordna med detta till :angel:

2 dagar innan det var dax så ändrar sig mamman och säger att då får :angel: vara hos henne när vi reser (vilket absolut inte är OK enl soc) eller så får soc placera dom båda på ett boende under tiden för :angel: får absolut inte resa med oss.....
 
Sist när vi ansökte om pass till placerat barn så dröjde det en tid innan vi fick påskrift från den ena föräldern och när vi kom till polisen så gällde inte underskriften från den andra förälder. Så lusläs bilagan för det gjorde inte vi. Då var det bara att börja om igen :angel
Lycka till!
 
Sök på forumet så hittar du mer info, det har skrivits en del om det här med pass.
Men i korthet;
Kan du få vårdnadshavarna att skriva på blanketten som finns på polisens hemsida så är det lugnt, då beviljas pass. Se bara till att passexpeditionen noterar att det är du skall som skall få hämta passet.
Får du inte underskrifterna, eller bara en, så kan du alltid söka om pass. Du behöver bara berätta att det är ett placerat barn så måste passpolisen kontakta soc för utlåtande (står i passlagen). Och sedan är en process igång som kan ta flera månader innan du får besked i någon riktning. Man får pass i fall som LVU samt att placeringen bott hos familjehemmet en lång tid, om soc tillstyrker. Andra fall är det bedömningssak.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp