Passmedgivande....?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hej!
Vi har haft ett jobbigt år med biosar och soc som vägrat lyssna på oss ang barnets välmående, och kände att i behövde komma bort då sommaren inte blev som planerad pga Litens soc.sekreterare ändrade umgänge vecka från vecka...
Nu gjorde vi slag i saken och beställde en resa över jul och nyår hela familjen (4barn och två vuxna)inom europa, och självklart hade ingen av oss tanke på pass till den yngste bland våra placerade.
Kontaktade soc, som först blev förvånade över vår resa (trots att vi mailat ang ändrat umgänge på våra äldsta placerade, vilket vi själva skött med deras föräldrar)och sa att jag själv fick höra med Litens föräldrar ang passfrågan.
Bio.pappan gick med på det och skrev under medan biomamman TOTALVÄGRAR!
Jag kontaktade socsekreteraren och sa som det var, då svarade hon på att vi fick snällt stanna hemma, då vi är ute i så sen tid med att informera dem och de vill inte ta fighten med biomamman för det kostar så mycket på deras relation....???
Det står inget i vårt avtal ang utlandsresor, att vi ska fråga dem först. Innan vi fick Liten var det inga problem att resa med de större placerade bara det var ok med biosarna och att slängde iväg ett mail till soc...
Lites socsekreterade går mig verkligen på nerverna och jag undrar nu...
Måste jag stanna hemma med Liten, eller kan soc gå in och bestämma över föräldrarna (mamman) isf hur lång tid krävs?
Tanken är att vi eventuellt kan skjuta upp resan, så Liten får hänga på. Liten är f.ö. LVU:ad.

Vad hade ni gjort, Ni erfarna?
 
har inte någon erfarenhet av detta men i alla trådar jag läst om ämnet och vad jag förstår om lvu så är det ju soc som ska skriva på pass ansökan dom är ju formellt vårdnadshavare vid lvu. fö så tycker jag du ska begära byte av handläggare så här kan hon ju inte hålla på.
 
Alltid tråkigt med pass! Kan pappan övertala mamman?
??Men LVU gäller inte utomlands.....så det är inte bara att åka då.
Väl mött Carina
 
Vi har oxå en liten Lvu och vår soc sa att de ville att föräldrarna skulle skriva på själva för att de skulle känna att de var delaktiga i beslutet men om de vägrade skulle soc gå in och skriva på och det var inga problem eftersom hen är just Lvu:ad.
Stå på er och säg att ni har pratat med andra familjehem i liknande situation och att deras soc utan problem har gått in och skrivit på i förälderns ställe :evil:
Det kan vara svårare för dem att slingra sig om ni vet att de (och ni) har den rätten.
 
MammaC,
Nääää, jag har förstått det med LVU att det inte gäller, med Biosarna vet inte till vilket land vi tänkt resa.......Mina andra två placeringar är SOL och har bott hos oss vääääldigt länge så, denna nya placering är verkligen till att börja om igen....Bio.pappa och Mamma får inte ha ngn kontakt mellan sig, dessvärre....

Björken,
Jag tog upp det med soc, då en kollega hade samma situation för 2 år sen och soc gick in och skrev under istället för båda vårdnadshavare, då barnet var LUV.ad, men när jag påtalade detta sa de att reglerna skärpts och de behöver en handlingstid på minst 12 veckor....
Jag känner mig verkligen förvirrad....Hur långt i förväg måste de veta att man ska resa? Egentligen?

Tack så mkt för era svar.... :bow
 
Ok :oops: ibland vet man o ibland inte:)
Men håller med björken då, stå på dig! De kan nog hjälpa dig om de vill (kan jag få f-n för) för barnets bästa, för samhörighet, osv
Har du försökt pratat med mamman igen? (Troligen)
Ring och fråga högre upp kanske, soc vet ju oftast om att vi är ett resande folk, tyvärr ett vanligt problem.
Hoppas det löser sig
Hälsn Carina
 
Vi har precis varit i exakt samma situation. Men då fick vi följande information. Vid SoL måste det vara föräldrarna som skriver under och godkänner resan. Vid LVU så är det socialtjänsten som skriver under passansökan och föräldrarna har inget att säga till om. Sen kan dom säga att dom behöver en viss handläggningstid (3 månader brukar dom hänvisa till).

Som nu har vi beställt en utlandsresa med vår lilla SoL, men vi började bearbeta soc och bios i maj. Vi har även backat upp så om föräldrarna ändrar sig och vill neka vår SoL att resa, då har soc möjlighet att gå in med tillfälligt jourhem under resan.

Nu skulle vi aldrig låta vår SoL hamna i jourhem utan då skulle vi stanna hemma från resan/sälja den. Men vi säger att det blir jourhem till Biosarna för då vet dom att dom inte "straffar" oss genom att neka vår SoL resan.
 
Även vid LVU är det föräldrarna som ska skriva under ansökan till pass. Vid undantagsfall kan socialtjänsten ansöka om pass mot föräldrarnas vilja. Detta är ganska svårt att få.

Tre
 
tre sa:
Även vid LVU är det föräldrarna som ska skriva under ansökan till pass. Vid undantagsfall kan socialtjänsten ansöka om pass mot föräldrarnas vilja. Detta är ganska svårt att få.

Föräldrarna ska om det är möjligt skriva på.
När en bio vägrade till en av våra :angel: skrev soc under och skickade till polisen där passet skulle ordnas.
Andra :angel: var föräldrarna i aktivt missbruk och vi fick inte tag i dem - samma där, soc skrev på och skickade till polisen på vår ort.
Inga svårigheter alls :claphappy:
 
Glömde säga att vi berättar dock inte detaljer till bios Vi berättar vart vi ska åka och ungefär när men inte exakta tider. Tror dock inte att de skulle få för sig att dra iväg utomlands....
Dessutom kostar det ju även pengar att åka iväg.....
 
Hej hade inte tid nu på
Morgonen att läsa igenom hela tråden så kanske har syrran fått rådet men ger det igen

Åker ni inom eu ( England gäller inte ) så räcker det med ett internationellt id kort i stället för pass.. Detta behöver bara en vårdnadshavare skriva på om jag fått det rätt för klarat.. Glöm inte begära ut ett tillstånd från soc där det står att ni får ansvara för barnets vård och andra viktiga beslut.

Var själ i London och tänkte att det rökte med passet och la alla andra papper i resväskan, om vi behövde uppsöka sjukhus. Höll på att inte få komma in i landet och när vi reste ut viste pass personalen om det och begärde papprens ( vilket vi då hade i handbagaget) lycka till med resan !!
 
Vill bara varna för att internationellt id-kort inte alltdi är godkänt. Det beror förståss på hur och vilka man reser med.
T ex Ryan Air begär alltid pass och godkände inte internationellt id-kort.
 
Hade själv en massa strul runt detta och blev tvungen att läsa lagen för att vare sig polisen eller soc kunde klargöra vad som gällde.
- Ifall man kan få föräldrarna att skriva på, båda måste skriva på, så får man passet direkt. Enklast för alla.
- Om föräldrarna vägrar så kan soc skriva på. MEN, de måste först göra bedömningen att resan är till fördel för barnet. Om det tex är en ny placering, eller rörigt på annat sätt kan/skall de säga nej. Då blir det en förhandling om det kan ordnas jourhem. Eller om det tex kan ordnas hos familjehemmets mor/farföräldrar som placeringen är trygg hos.
- Eftersom lagstiftningen inte är helt klart formulerad 'anses' det vara OK att soc går in och beslutar/skriver på vid LVU. Vid SOL är det inte klart, och mer en lokal bedömning. Passlagstiftningen nämner inget om typ av placering och har formuleringar som "synnerliga skäl".
- Det är ett jobb som är besvärligt för soc att ta tag i, orsakar en diskussion med biosar, och ofta har de inte själva koll på regelverket och sin egen process. Det kan hända att de säger nej av mer eller mindre påhittade skäl (ngn utredning pågår tex). Som familjehem får man då helt enkelt hävda att reseförbud inte ingår i uppdragsbeskrivningen.
- Däremot måste man vara ute i god tid! Enligt passlagstiftningen är det socialnämnden som skall ge utlåtandet om pass, de är inte snabba. Ibland finns beslutet om pass med i delegationsordningen i kommunen, då kan det gå snabbare. Och sedan skall polisen tänka eftersom det är ovanlig för dem också. I många fall tar det 6 månader.
- Biosarna kan överklaga passpolisens beslut. Då tar godkännandet ännu längre tid. Men det finns en regel (en juridisk term som jag glömt bort) att vissa myndighetsbeslut gäller tills de har återkallats i högre instans. Det tillämpas på passbeslut, så om passpolisen beslutar om att ge ut pass så får man passet tills det återkallas i högre instans. Men man måste få den lokala passpolisjuristen med på detta, han ger direktiven till passexpeditionen.

Tänk vad man lär sig när man är familjehem :razz:
 
Vi tog just upp frågan idag med socialtjänsten ang pass till placering enligt LVU.
Det är bio som skall skriva på om dom vägrar kan soc gå in (vid längre placeringar) men då kan hanläggningstiden vara längre. Det var svaret vi fick.
 
Hej alla Ni fantastiska som svarat…
Såhär ligger det till…

Internationellt id
Reglerna kring detta ändrades 1 september 2013 och nu krävs det att båda vårdnadshavare skriver under…

Passet
Soc har angivit synnerliga skäl, men precis som Max skriver är detta en väldigt snårig och krånglig process… (synnerliga skäl, kan vara bl.a. att den föräldern som vägrar inte har kontakt med barnet) men i vårt fall har mamman umgänge och eftersom hon uttryckt sig klart och tydligt till ett nej skall det mkt till för att passpolisen skall gå emot dennes vilja…Trots LVU.
Lagen skärptes 2008, då passpolisen lite slentrianmässigt gav tillstånd till pass vid LVU: De tolkade som att socialförvaltningen är "ställföreträdande vårdnadshavande"
Har efter samtal med en fantastiskt befäl, eller biträdande chef, fått reda på att handläggningstiden är 6-8 veckor, då den bl.a. den kommun där barnet är skriven i skall göra ett utlåtande samt den kommun där barnet är placerat. Sen skall brev sändas till förälder som vägrar skriva under, med information. Får de ej svar efter viss tid tar de telefonkontakt, då denne föräldern måste självklart få ange orsak till motsättandet av passet, och att det för vår del ser mörkt ut då mamman sagt nej…

Så jag råder alla som har placerade barn SE TILL ATT PASSFRÅGAN ÄR LÖST INNAN EN PLACERING, för som det ser ut nu, firar jag och det placerade barnet jul och nyår hemma, medan övriga familj reser till vår efterlängtade destination..
TUSEN TACK FÖR ALLA SVAR!!!! :bow :bow :bow :bow :bow
 
Om det tex är en ny placering, eller rörigt på annat sätt kan/skall de säga nej. Då blir det en förhandling om det kan ordnas jourhem. Eller om det tex kan ordnas hos familjehemmets mor/farföräldrar som placeringen är trygg hos.

Helt rätt, Max!! Jösses vad du är insatt :razz:
I vårt fall hade vi mormor och morfar i a 60 års åldern som Liten är trygg med som en backup, med socialförvaltningen måste göra en utredning på dessa och de hinner de inte med….
I vårt fall, trodde vi TYVÄRR på mamman när hon sa att hon skulle skriva under… Vi hade från vår sida bråttom att betala och boka resan…. Med facit i hand skulle vi självklart begärt passunderskrift och ha allt klaffat och klart innan vi gick steget längre och trodde på bios ord…
 
Vi tog just upp frågan idag med socialtjänsten ang pass till placering enligt LVU.
Det är bio som skall skriva på om dom vägrar kan soc gå in (vid längre placeringar) men då kan hanläggningstiden vara längre. Det var svaret vi fick.
extramamma69

Helt rätt! 6-8 veckor, men det är ingen GARANTI för att ni får ett pass, trots LVU….
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp