Pension

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Något jag funderar över är att när jag läser vilka familjer som finns i familjebanken har jag ibland sett att någon i familjen har pension - fungerar det så att Försäkringskassan ska godkänna det? Verkar konstigt annars tycker jag, att ha fosterbarn är inte det enklaste.
 
Vi hade en informationskväll med försäkringskassan för ett tag sedan. Representanten från försäkingskassan gjorde klart för oss att de måste godkänna om man får behålla ersättningen från f.kassan om man har uppdrag som fam.hem eller kontaktfam. De ser på hur gammalt barnet är, ev.handikapp och hur självgående barnet är. Försäkringskassan räknar uppdraget som jobb och kan då sänka ev. sjukbidrag. Det hjälper inte att skriva över arvodet på maken eftersom det räknas som en familjeinsats. Som så mycke annat bedöms det olika från handläggare till handläggare men om det upptäcks att man fått fel blir man återbetakningsskyldig även om försäkringskassan gjort fel. Men då blir man inte åtalad för fusk och kan inte straffas. Det finns familjehem som har flerbarnstillägg felaktigt. De kommer när/om det upptäcks löpa risk att bli återbetalningsskyldiga. Även om man handlar i god tro enl f.kassan.
Bara skyldigheter men inga rättigheter!!
 
toppen sa:
Något jag funderar över är att när jag läser vilka familjer som finns i familjebanken har jag ibland sett att någon i familjen har pension - fungerar det så att Försäkringskassan ska godkänna det? Verkar konstigt annars tycker jag, att ha fosterbarn är inte det enklaste.
Det finns en dom(länsrätten) om det här med sjukersättning och familjehemsuppdrag enligt den har man rätt att få behålla ersättningen från sjukersättningen. Det var min Försäkringskassehandläggare som letat fram den. Annmari
 
Hej! :wink:

Annmari, kan du berätta mer om vilket nummer den domen har?

mat-tilda - kan du förklara om flerbarnstillägget. Vi har inga "egna" barn, endast familjehemsplacering. Har man inte rätt till flerbarnstillägg om det är familjehemsplacering? Vet ju inte ens hur många barn som krävs för flerbarnstillägg, haha :oops: Undrar bara av nyfikenhet och för att veta om det någon gång skulle bli aktuellt med flera barn :idea:
 
Flerbarnstillägg

Hej Anol!
Flerbarnstillägg får man om man har tre barn eller mer. Jag vet inte hur mycket man får extra för barn 3, 4, osv. Men vi som familjehem får inte del av det. Tror att det är för att vi får omkostnadsersättning - 1 barnbidrag. Kan ju vara så att ersättning utöver 1 barnbidrag ska ligga på kommunen och inte på försäkringskassan.
Mat-tilda
 
Jag har sjukersättning och får behålla den trots Familjehemsplacering.
Däremot är det väldogt viktigt att det STÅR hos FK att man pratat och fått det godkänt så det inte kan komma i efterhand att man blir återbetalningsskyldig eller något.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp