pensionsgrundande

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Det är väl inte tjänstepensionsgrundande, men vad heter den andra pensionen? Den betalas väl tror jag att jag har läst någonstans. Har jag fel där kanske?
 
Sussi sa:
Nån som vet om arvodet är pensionsgrundande??

Hej!
Här kommer ett utdrag från rekommendationerna:
5. Arvodet
5.1 Allmänt
Arvodet är en skattepliktig inkomst, som beskattas som inkomst av tjänst. Det kan fördelas mellan familjehemsföräldrarna eller utbetalas till en av dem enligt deras önskemål.
Socialnämnden gör avdrag för preliminär skatt och betalar lagstadgade avgifter.
Uppdraget att vara familjehem är inte semestergrundande.
Arvodet är såväl sjukpenning- som pensionsgrundande. Det berättigar dem däremot inte till tjänstepension.
Socialnämnden ska inte betala sjuklön under de första fjorton dagarna av en sjukperiod eftersom det inte föreligger något anställningsförhållande. En familjehemsförälder ska sjukanmäla sig direkt till försäkringskassan för att få sjukpenning.
Tiden med familjehemsuppdraget ger inte rätt till A-kassa, vilket är viktigt att känna till för den som är tjänstledig för att vara familjehem och därefter inte har något arbete att återgå till.


Hälsningar
Anne Aronsson
 
Betyder detta att jag ska plussa på arvodet på min lön när jag anmäler till försäkringskassan :roll: . Ursäkta om jag är lite trög
 
mamma haj sa:
Betyder detta att jag ska plussa på arvodet på min lön när jag anmäler till försäkringskassan :roll: . Ursäkta om jag är lite trög

Det är olika hur olika instanser bedömer huruvida arvodet är en inkomst eller inte. Det brukar stå när man ska lämna in sina inkomstuppgifter vad man ska räkna med och inte. Tex så står det när jag ska uppge till kommunen för dagis vilken inkomst jag har, att arvodet ska räknas med. Så kolla en å två gånger för säkerhetsskull så det inte blir nått fel.

Hälsningar
Anne
 
Jag vill tro att det är så här......

.....där du vinner på att arvodet räknas där ska det inte räknas....och tvärtom.....skulle jag då gissa på!!!!????
 
Ett problem som jag ser det är att om du lägger ihop pengarana så kan du inte få arvode om du blir sjuk. Får du arvodet från ex kommunen och "samma" avode från försäkringskassan så blir det nästan dubbelt upp. Försäkringskassan kan börja knorra :wink:
Det här blev snurrit men hoppas att du förstår :?
 
Karin70 sa:
Ett problem som jag ser det är att om du lägger ihop pengarana så kan du inte få arvode om du blir sjuk. Får du arvodet från ex kommunen och "samma" avode från försäkringskassan så blir det nästan dubbelt upp. Försäkringskassan kan börja knorra :wink:
Det här blev snurrit men hoppas att du förstår :?

Man kan få ersättning från FK samt ha arvode, finns någon dom på det gällande sjukpenning i allafall. Någon här inne har lämnat en länk till dokumentet. Visst är det svårt med FK, men jag tror att så länge man är ärlig så blir det bra i slutändan :wink:
Att inte ange arvodet där man ska göra det inbär en risk, som man såklart väljer själv om man vill ta. Upptäcks det så kan man bli återbetalningsskyldig och det blir inte så roligt. Så jag uppger alltid arvodet där det står att man ska. Sen kan man ju debattera hur det kan på ena stället ses som en inkomst medan på andra så räknas det inte som det. :smirk:

EJE: Visst är det så! Om jag inte uppgav att jag hade arvodet så skulle det bli billigare barnomsorg.
 
ok, om jag blir sjukskriven en månad pgv ryggbesvär så kan jag både få lägga ihop min lön och arvode och få ersätting av försäkringskassan samt ha kvar arvodet från kommunen då placeringen kanske inte kräver att jag måste ha bra rygg?
:? :?
 
Karin70 sa:
ok, om jag blir sjukskriven en månad pgv ryggbesvär så kan jag både få lägga ihop min lön och arvode och få ersätting av försäkringskassan samt ha kvar arvodet från kommunen då placeringen kanske inte kräver att jag måste ha bra rygg?
:? :?

Jag är inte så insatt i hur det ser ut men nedan fann jag ett inlägg som Annmari gjort. Man kan även söka i forumet, jag sökte på sjukpenning och fick upp några trådar. Kanske du kan finna någon som du kan PM:a som har erfarenhet.

Annmari sa:
Att ha sjukersättning är inget hinder för att vara familjehem, min handläggare på fk upplyste mig om att det finns en dom på detta. Regiringsrätten dom 2147-1999.

Lycka till!!
 
ANGÅENDE FÖRSÄKRINGSKASSAN SÅ SA DOM TILL MIN MAN ATT HAN EJ SKULLE RÄKNA MED ARVODET FÖR DET FÅR HAN JU ÄVEN OM HAN ÄR SJUK SÅ DET ÄR BARA LÖNEN SOM SKALL RÄKNAS .MEN FÖR SÄKERHETS SKULL HÖR MED FÖRSÄKRINGSKASSAN DOM VERKAR ATT GE LITE OLIKA BUD BEROENDE VEM MAN PRATAR MED
 
ok vad är tjänstepension ursäkta men jag är inte så insatt i det här än.
jag tänker att om man aldrig yrkesarbetat utan varit hemma hela tiden men har haft flera familjehemsuppdrag under alla år. arvodet kan ju bli ganska högt / mån beroende på hur många uppdrag man har. Får man då ,när det är dags för pension bara ut en fokpension?? eller vad räknas pensionen på??
 
arvodet!

Till mig så sa försäkringskassan så här! Arvodet är sjukpenningrundande och bör uppges. Men skulle jag vara hemma vård av barn så räknar man bort arvodet och jag får endast ersättning för den inkomst jag har på mitt jobb eftersom arvodet får jag ju fast jag är sjuk. Skulle jag däremot bli så sjuk att jag inte kan ha mitt jobb kvar och ej heller fosterbarnet så får jag ut full ersättning.
 
Ursäkta mig, men i den här tråden har jag frågat om råd om pension inte sjukpenning eller a-kassa. Dessa kan väl tas upp i en ny tråd så vi inte blandar ihop begreppen eller?? :wink:
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp