Pensionssparande

Till dig som pensionssparar.
Som arvoderat familjehem, kontaktperson, kontaktfamilj omfattas man inte av tjänstepension. Detta kan kompenseras av att man har en privat pensionsförsäkring eller ett pensionssparande. Från och med nästa år minskar troligtvis avdragsrätten i deklarationen till 1800 kr och från 2016 försvinner avdraget helt. Kontakta din bank eller försäkringsbolag och kolla med dem vad de föreslår för spar/försäkringsform för framtiden. För att undvika dubbelbeskattning bör du byta sparform för ditt fortsatta sparande som överstiger 1 800 kronor. Glöm inte att stoppa ev. autodragning av sparandet i tid. Har du sparat mindre än 12 000 kronor i år, och vill ta del av avdragsrätten fullt ut, kan du göra en engångsinsättning men den måste vara insatt på kontot senast sista bankdagen på året. Kommer med kompletterande uppgifter om det 35%-iga avdraget av arvodesinkomsten som man kan och som man ska kunna göra även fortsättningsvis och som går att göra 5 år bakåt om man missat detta avdrag, när jag fått svar på kompletterande frågor från skattemyndigheten.
Detta står nu i skatteverkets information, men jag har pratat med lite olika folk på Skatteverket och det råder en ovisshet om det gäller för oss familjehem fullt ut: Notera att om du har inkomst av aktiv näringsverksamhet eller saknar tjänste- eller avtalspension från jobbet har du fortfarande möjlighet att göra avdrag med 35 procent av din inkomst (max 10 prisbasbelopp).
Aktuella uppgifter kommer att ligga på vår hemsida. http://www.faco.nu
 
Har fått svar av Skatteverket om möjligheterna att pensionspara en del av arvodet med skatteavdrag? :claphappy:
 
Usch, jag är så trög när det gäller siffror.
Men jag har ett arbete som sparar o sen har jag ett eget pensionssparande som banken har fixat. Har ingen aning om hur mkt/lite pengar det kan vara. Men sen va omkostnaden skattefri, eller har jag helt fel för mig?? Lämnar ni in era deklarationer eller fixar ni det själva??
 
Tyvärr kunde inte skatteverket svara på mina frågor över telefon. Har fått skicka in frågorna på mail och väntar på svar. Frågorna skulle behandlas i Jönköping för det var tydligen inte så enkelt eftersom vi som familjehem med uppdrag, tjänsteledighet och kanske lönearbete är väldigt speciella. Återkommer med mina frågor och svar så fort jag fått svaren. Troligtvis kan vi få göra ett 35%-igt avdrag på det vi spar till pension.
Familjen: Omkostnaden är avdragsgill och i den deklaration du gör nu i år för 2014 är det inga förändringar mot förr. Däremot det du pensionssparar privat år 2015 är det ändrade avdragsregler som gäller.
 
Detta är jätteintressant och jag hoppas att du får ett svar snart. Det är ju jätteviktigt att vi har möjligheten till fortsatt pensionssparande när vi inte får tjänstepension
 
Jag har fått ett svar av Skatteverket, men det är inte lätt att läsa ut vad de menar. Jag kommer nog att få brevväxla flera gånger till med dem innan detta är utrett. Återkommer efter kongressen som vi har nu till helgen då jag ska få mer tid att sätta mig in i svaren.
 
Tillbaka
Topp