Placering imorgon..

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
..men vi har inte fått träffa barnet än. Vi ska mötas på socialkontor och skriva alla papper..och sen ska vi träffa barnet.
Spontant känner jag att något är helt fel! Varför får vi inte träffa barnet först? Vi har fått veta, efter de lämnat besked om ersättning, att det har hänt vissa saker..att barnet gjort vissa saker.. Jag vägrar godta den lägsta ersättningen..för något är helt FEL!
Jag har påpekat för den som utredde oss, att ersättningen är för låg (vi har erfarenhet av att vara familjehem och att man alltid får veta mindre än vad som är verklighet) och hon sa att det är lättare att höja ersättningen efter ett tag, än att sänka den. Vi anser att det är lättare att gå ner i pris, om det visar sig att uppdraget är enklare än vad som sagts..och inte tvärtom! Har dock aldrig hört att det varit enkelt för ett familjehem att få högre ersättning..men att få lägre, har soc inga problem med att ge.
Åter igen undrar jag varför vi inte får träffa barnet...?! Vi ska åka ca 60 mil..för att få hem denne placering..och vi har inte diskuterat detta mer än på telefon..utan tänkte ta det imorgon då vi ska mötas på riktigt. Risken finns, att de tackar nej till oss som familjehem pga vårt krav..
Är det någon som varit med om liknande? Hör av er snart, för vi åker imorgon torsdag..
 
Hej....
Blir lite rädd då jag läser dina rader.
För detta kan inte vara rätt sätt varken mot barnet eller er.
Ni måste få en chans. Hur gammalt är barnet? Är den på jourhem? kan ni ringa och prata med dom? Jag hade också varit frågande, givetvis skall ni har hög ersättning från början då detta är så hemligt. Vad döljer dom?????
Var rädda om er.
 
Ja..något är fel!!
Sa precis till sambon att jag nog ska kontakta soc idag, innan vi åker..för det kan ju hända att det inte blir något om vi börjar ställa krav på plats.
Vi har skrivit brev, på soc uppdrag, till barnet/tonåringen, så denne vet väl lite.. Hur vi ser ut (skickade med bilder), kort om vad vi är för några och vad vi tycker om osv. Vi vet som sagt väldigt lite. LVU, bor på behandlingshem just nu (tablettmissbruk) men måste därifrån snabbt, enligt soc. Social fobi..
Vi ska få lönebortfall, då det krävs en vuxen hemma på heltid. Plus lägsta arvodet och 4000 kr i omkostnad. Avståndet till soc (30 mil) gör att kontakten mellan dem och oss blir lös misstänker jag..

Varför ska det alltid vara strul i samband med en placering!? Alla vet ju att det alltid är värre än vad de säger, så varför "hymla" så?
 
En tanke jag fick ang. arvodet. Om barnet i fråga just kommer från ett behandlingshem så tycker jag att det borde motivera högsta ersättningen. För man hamnar väl inte på ett behandlingshem bara så där? Lägsta ska ni iaf inte acceptera.

Låter i övrigt som om de försöker dölja något tycker jag.
 
Voyager sa:
Ja..något är fel!!
Vi ska få lönebortfall, då det krävs en vuxen hemma på heltid. Plus lägsta arvodet och 4000 kr i omkostnad. Avståndet till soc (30 mil) gör att kontakten mellan dem och oss blir lös misstänker jag..

Spontant är detta ett uppdrag jag aldrig skulle åtamig. Självklart måste man träffas innan för att checka om vi passa ihop!
Arvodet är en skämt! Självklart ska ni inte acceptera det lägsta arvodet aldrig i livet, högsta eller så blir det ingen placering. Att det skulle vara lättare att höja efter ett tag är ju inte sant, har inte fått höjt minsann, det går inte säger de, pyttsan!!!

Lycka till och stå på er!!!
 
Utan tvekan ska ni ha högsta arvodet.Ett barn från ett behandlingshem kan vara ett mycke krävande barn.Vi åtar oss inte något uppdrag om vi inte får högsta arvodet.Vi familjehem har ett arbete som kräver så mycke av oss därför borde inget familjehem arbeta under högsta arvodet. :wink:
 
Hej!

Förstår verkligen era fjärilar i magen och funderingar i huvudet!
Bortsett att man naturligtvis ska fundera på om ersättningen är rätt så undrar jag ju över "allt det andra". Stöd/handledning runt placeringen, vad ska ungdomen/barnet göra på dagarna, vilken typ av skola, behov av stöd både för er och placeringen. Är det ordnat? Eller ska ni få veta det också efteråt? Som sagt pengarna löser ju inte allt, man ska ju orka och få andra medel för att kunna fixa "uppdraget" också.

Har själv upplevt att vi fick en placering med en sån problematik att det behövdes 24 h passning och stöd och man tog alltså oss som en chansning istället för ett dyrare alternativ-behandlingshem. Vi backade dock direkt när vi hade träffat ungdomen och delvis insåg behoven som vi inte ansåg att vi kunde matcha. Det pratades däremot aldrig om att några papper skulle skrivas innan träff utan det skulle göras efter ett par dagar-vilket var skönt. Ungdomen ska ju också få säga sitt, naturligtvis, och känna sig tvingad in i något de inte vill, för det är ju en dålig början.

Lycka till!
 
Vi åkte dit och träffade soc. Mötet blev intressant må jag säga..
Det blev att vi tackade nej, för de krav vi ställde, passade inte dem.
Vi får ersättning för våra utlägg.

Men som tur var, så ringde mobilen när vi var på väg dit..och det var en annan kommun. Dem har vi haft kontakt med under en längre tid ang en placering. Vi har träffat klienten och vi passar ihop ganska så bra.
De erbjöd fullt lönebortfall, arvode och omkostnad..till en summa som behagar oss..så vi är mer än intresserade!

Tackar för allas stöd! :P
 
Voyager sa:
Vi åkte dit och träffade soc. Mötet blev intressant må jag säga..
Det blev att vi tackade nej, för de krav vi ställde, passade inte dem.
Vi får ersättning för våra utlägg.

Men som tur var, så ringde mobilen när vi var på väg dit..och det var en annan kommun. Dem har vi haft kontakt med under en längre tid ang en placering. Vi har träffat klienten och vi passar ihop ganska så bra.
De erbjöd fullt lönebortfall, arvode och omkostnad..till en summa som behagar oss..så vi är mer än intresserade!

Tackar för allas stöd! :P

Bra att ni stod på er!!! Man ska inte bli behandlad hur som helst.

Lycka till med det andra uppdraget, ibland har man tur i turen så att säga! :P

/Sara
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp