Placering inom släkten

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Min fru och jag är familjehem för vårt 8-åriga barnbarn. Vår dotter är frånskild och genomgår en rehabilitering under lång tid. Vi har inget avtal skrivet med kommunen och har heller inget arvode. Har bara omkostnadserättning och barnbidrag. Skall det vara så ?
 
Morfar sa:
Min fru och jag är familjehem för vårt 8-åriga barnbarn. Vår dotter är frånskild och genomgår en rehabilitering under lång tid. Vi har inget avtal skrivet med kommunen och har heller inget arvode. Har bara omkostnadserättning och barnbidrag. Skall det vara så ?


Jag är inte säker men har för mig att jag hört någonstans är det är så, hoppas fler kan svara er säkert.

Vänligen Ingrid
 
Morfar sa:
Min fru och jag är familjehem för vårt 8-åriga barnbarn. Vår dotter är frånskild och genomgår en rehabilitering under lång tid. Vi har inget avtal skrivet med kommunen och har heller inget arvode. Har bara omkostnadserättning och barnbidrag. Skall det vara så ?

Hej!
Jag har skickat denna fråga vidare till högre instans så vi får veta en gång för alla hur det ska vara med ersättningarna. Personligen tycker jag att det självklart ska vara likställt med ett "vanligt" familjehem. Skriver igen när jag fått svar.

Hälsningar
Anne Aronsson
 
Hejsan !


Detta tycker jag är konstigt också.
Men vi är själva familjehem till barn och ungdomar, har blandannat en placerad släkting till mig.

Arvode utgår då och man får endast omkostnad, just för att man är släkt.

Detta är alltså helt rätt enligt de regler som finns för att vara familjehem till en släkting.

// Anna
 
bjorkolsen sa:
Hejsan !


Detta tycker jag är konstigt också.
Men vi är själva familjehem till barn och ungdomar, har blandannat en placerad släkting till mig.

Arvode utgår då och man får endast omkostnad, just för att man är släkt.

Detta är alltså helt rätt enligt de regler som finns för att vara familjehem till en släkting.

// Anna

har du sätt skriftliga regelr på detta eller har de sagt så till dig?
kan du hänvisa någonstans där vi kan läsa oss till detta?
 
har en kompis som har sin systerson placerad hos sig,hon har arvode 6000 kr innan skatt.Är detta med pengar andledningen till att det ska placeras hos släktingar och inte för att det är det bästa lösningen för barnet ursäkta men man blir förbannad :evil:klart släktingar ska ha arvode.
 
Vår första placering för 17 år sen var en släktingplacering och vi fick både arvode och omkostnad för henne...så jag kan inte förstå att det har ändrats.
 
Detta är vad vår kommun sagt till oss.



Riktigt varför det inte skall finnas något arvode vid en släktplacering har jag dock ej fått veta.

Kanske just för att man som släkt skall bara kunna finnas där .
Galet hela systemet egentligen. : (

Man gör ju trots allt lika jobb som ett familjehem som ej har en placerad släkting.

Sökt info om detta på nätet men hittar bara info från flera år tillbaka.
 
Jag tycker oxå det är galet...
Klart att man ska ha samma ersättning även om man är släkt det är ju ett jobb man lägger ner.

Då vi skulle ta min lillasyster så ville inte kommunen det först för att de tyckte att vi offrade oss för min mor... men hallå..klart att man vill ta hand om sin syster.... men det var aldrig snack om att vi inte skulle få betalt fullt ut. Hon bodde hos oss i 11 år.
Jag förstår oxå att ni inte vill kiva när det är era barnbarn...risken finns ju att kommunen surar till och det vill man ju inte vara med om...

Rent krasst så finns det en del riktigt dåliga kommuner här i landet... och det är anledningen att vi idag jobbar för organisationer.. man vet alltid vad man får i lön utan att förhandla o verka girig och för det mesta så slipper man helt o hållet kontakten med socialhandläggarna... allt sköts genom organisationen och det är handledning en gång i månaden av kunnnig personal.

Hoppas verkligen det löser sig för er och jag tycker verkligen att det är toppen att ni tagit hand om de små

Kramar Allimacan
 
släkting.

Att det kan bli olika beror nog mest på ifall det har hunnit bli ett omhändertagande beslut.Ofta kan det vara så att släktingar går in i samråd med socialtjänsten och barnets föräldrar och åtar sig uppdraget för att inte det ska bli ett omhändertagande på pappret.då kan man hamna i den situationen att man bara får omkostnadsdel för känslorna styr och kommunerna är snabba på att utnyttja detta.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp