Polisanmäla stölder, hur gör man ?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ni som har/har haft placeringar som stjäl hemma hos er, hur gör ni ?
Har just fått veta att man tydligen alltid ska polisanmäla händelserna. Det fick vi veta NU, när vi har tjatat om ersättning för stulna saker som försvann för 2 månader sen !!!!
Det är enl. soc föräldrarna som ska betala ersättning till oss, men de vägrar !!
Det är inga billiga grejer som försvunnit, så vi kräver absolut ersättning, men ingen vill ta på sig ansvaret. Enl. soc. ska inte omkostnaden gå till stulna saker heller. Om vi polisanmäler blir det ju en direkt anmälan mot vår placering. Så vad händer då ? Jo han kommer förmodligen hata oss och dra all världens väg. Och vad leder en anmälan till ???
Men vi verkar inte ha något val....
Vad gör man, vad säger man till polisen ? "hej, vi vill polisanmäla vår placering ? "
:roll: :roll: :roll: :roll: :roll: :roll: :roll: :roll: :roll: :roll: :roll: :roll: :roll: :roll:
 
Ja ni ska anmäla!! Om den lille :angel: är minderårig så går ju polisärendet automatiskt över till soss....och då SKA DOM utreda......
Soss ska ha försäkring för sina placeringar :roll: Självklart ska ni ha ersättning, eventuellt kommer det gå på eran egen hemförsäkring och då ska soss betala självrisken.
 
Men hur kan soc. hävda så bestämt att dom INTE betalar något ? Att det ligger på föräldrarnas ansvar.... Och dom vägrar.....
 
Har ni hört med ert försäkringsbolag? Det är möjligt att de ersätter, men att ni trots allt måste polisanmäla. Möjligheten finns också att ert försäkringsbolag kan höra vidare med biosföräldrarnas försäkringsbolag om ersättningsfrågan. Klart är i alla fall att OM ni inte kan ersättas på annat vis så skall placerande kommun ersätta, det var den infon vi fick av plac. kommun när vi hade en :angel: som snodde och förstörde för stora summor. I vårt fall ersatte förs. bolaget det mesta men kommunen fick stå för självrisken plus det som var utöver vad hemförsäkringen täckte. Ersättningen från kommunen gavs högst motvilligt och vi blev anklagade för att "sko oss" :x , men betalt fick vi.

Stå på er och kräv ersättning av soc men hör först med ert försäkringsbolag. Skulle det vara föräldrarnas ansvar så får soc ta det med dem, det är inte er uppgift!!
 
Tack för tipset om försäkringsbolaget...*suck* vi blir bara runtskickade av soc..... De hävdar som sagt bestämt att det är biosarna som ska betala, men de gör inte mkt. mer än att säga det till dem. Och de i sin tur påstår sig inte ha råd/ viljan att betala , trots att de båda har fasta heltidsjobb.....Och att de nu inte betalar NÅGOT alls för sin biosons kostnader när han bor hos oss.... Då kan man undra hur de ska ha råd att ta hem honom så småningom ???
Det är "bara " ett fyrsiffrigt belopp det handlar om, men VI ska väl inte råka "illa ut" för att vi har tagit emot en stöldbenägen kille ?? Så hette det inte från början nämligen, då skulle vi minsann få ersättning om nåt försvann :x Känns precis som du skriver, att dom verkar tro att vi försöker "sko oss" på nåt sätt ! Det skulle inte ens vara värt halva besväret att komma på den tanken........... :bounce:
 
Klart ni ska polisanmäla händelsen. Jag vet de som gjort det och vårdnadshavaren har ju ansvaret för sitt barn. det blir ju en skuld de får betala enl tingsrättens ev beslut.
känn inte skuld för att det är något ni gör mot placeringen för ni har öppnat erat hem på uppdrag av soc och stöd är stöld. Placeringen får därmed lära sig vad som är rätt o fel.
Det är inte försent för det nu 2 mån efter-
 
Nu har vi gjort polisanmälan... :littlesad
Föräldrarna är medvetna om detta men VÄGRAR som sagt att ersätta stölden :bounce:
Soc. slår ifrån sig och säger att DOM inte betalar något iallafall. På vår fråga vad som händer då, svarar dom "det vet vi inte än" :?
Kan VI sätta fart på nån av dom på ngt. sätt eller är det bara att låta månaderna gå och vänta ? Det känns helt absurt :bounce:
 
Om soc. menar att ni skall stå för dessa kostnaderna så måste ni kräva högre arvode. Motiveringen till ett MYCKET HÖGRE arvode är ju att er :angel: kostar mer än om h*n inte var "kleptoman".

Kräv att få en omkostnadsersättning som motsvarar de kostnader ni har, det eller att soc står för extrakostnaderna som er :angel: orsakar. Det kan inte vara rätt och riktigt att ni skall ta ur egen ficka sådant som placeringen kostar utöver vad som er nuvarande ersättning täcker.
 
När ni nu gjort en polisanmälan så går den väl vidare till domstol,om rätten går på er linje så får ni förhoppningsvis skadestånd...
Har inte placeringen några medel så blir det en skuld till er tills det blir betalt..men sånt kan ju ta tid.
Tycker ni ska få stöd av soc nu för er placering kan ju upprepa sitt beteende och då skulle jag om jag vore er säga att nästa gång så får ni betala.
 
Jag tycker att du ska kontakta kronofogden för att höra vad du har för möjlighet att via dom kräva föräldrarna på ersättning.
 
Vad kostar det att gå genom dom då ? Nån som vet ?
Känns förjäkligt rent ut sagt att vi ska behöva strida för vad som faktiskt är vårt :bounce:
För att inte tala om allt besvär och all energi som vi hellre hade lagt på deras barn istället för dem :x
 
Vet inte vad det kan kosta - ring dom och kolla läget.
De har kanske något vettigt att komma med i infoväg till dig.
 
Jag råkade ut för samma sak 2 gånger.Och självrisken betalde Soc vad jag vet så ska de göra det.Ring upp Chefen det gjorde jag så var det fixat omgående.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp