Prövningstillstånd Högsta Domstolen

Vi fick vårdnadsöverflytt i våras i Hovrätten på vårt placerade barn, bioföräldern har nu överklagat till HD.
Är det någon som vet om HD ger prövingstillstånd om det är vanligt eller mycket sällan. Någon med egna erfarenheter? känns som att detta aldrig tar slut..... orolig
 
Hej!
Jag har ingen erfarenhet själv av detta men har sökt lite på nätet. Det har kanske du också gjort.

Det jag hittat är en uppsats (sid 24), där två fall togs upp (verkar vara de som finns?). Ett från 1993 och ett från 2014. I båda fallen så ansågs en VÖF vara för barnets bästa.

Hittade även domen från 2014 på högsta domstolens hemsida. Jag sökte igenom alla årtalen men hittade bara denna.

Jag förstår att ni är oroliga och bara vill att det ska vara över. När man väntar på besked så blir det som att man lever i ett vakuum och bara väntar på att livet ska få fortsätta. Kan ni få något stöd från socialtjänsten och dela er oro med dem? Att prata öppet om det som är jobbigt kan göra det lite lättare att hantera och det får inte övertaget om livet på samma sätt. Men jag vet hur otroligt svårt det kan vara.

Ni vet att barnet har det bra hos er och ni har blivit godkända som vårdnadshavare, men det har blivit hinder på vägen som ni nu måste ta er förbi. Ta hand om varandra och försök att titta framåt...

Har ni frågor eller bara vill bolla tankar så får ni gärna skicka ett meddelande till mig. Ni kan också maila eller ringa.

Ha det så gott och jag hoppas att ni kan njuta lite av sommaren ändå.

Hälsningar
Anne
admin
 
Vi råkade ut för samma sak när bio föräldrar överklagade hela vägen. Vår advokat menade att det är högst osannolikt att ett sådant mål skall tas upp i högsta domstolen såvida det inte finns något väldigt unikt juridiskt med fallet. Det är nog ganska lugnt.
 
Tillbaka
Topp