Praktiska frågor

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hej alla;
Vi har haft funderingar sedan länge att ta emot barn, vi har två egna en i skolåldern och en i förskoleålder..Men jag undrar hur ni gör med era vanliga jobb? Tar ni tjänstledigt? Eller går de kvar i sina gamla förskolor och skolor? Hur löser man det rent praktiskt om det är långt bort? Byter de förskola eller är de hemma på heltid och "skolas in" i nya familjen? Har ni förstående arbetsgivare?

Vet inte hur den ekonomiska ersättningen ser ut men den torde vara betydligt lägre än min vanliga lön...Är iofs en helt "vanlig" löntagare med lärarlön...

Det ska tillstås att jag är mer övertygad om att vår familj borde bli familjehem, min man känner vissa tveksamheter.... Har någon haft likadan erfarenhet? Han tror att det kan bli svårt för oss och att våra egna barn kan komma "i kläm" medan jag känner att våra barn får växa upp med tanken och erfarenheten att man delar med sig! Och hjälper andra..

Någon som känner sig uppmanad att svara mig? I hope!

/Mamas
 
Hej. Ska se vad jag kan göra för att hjälpa dig. Om det är familjehem ni vill vara och inte kontaktfamilj, så brukar barnen byta dagis / skola om det inte är så att ni bor alldeles i närheten. Soc brukar vilja ha en vuxen hemma på heltid den första tiden, hur länge varierar ju på vilken ålder och ev diagnos barnet har. Du får då förutom arvode och omkostnad för barnet, lönebortfall som motsvarar den lön du har idag plus semesterersättning. Du får prata med din arbetsgivare, är det en kortatre tid kan du be om tjänstledigt annars kan arbetsgivaren sätta dig som föräldraledig ( så är det i mitt fall.) Sen är det ju upp till arbetsgivaren om dom vill gå med på det.
Vad det gäller biobarn och hur dom tar det är det nog väldigt olika. Min dotter är 11 och hon var 8 när vi fick vår första placerig. Hon är en stark och trygg tjej och har klarat omställningarna mycket bra. Det enda jag har som krav är att vi inte tar placeringar som är äldre än henne eller i exakt samma ålder då jag tycker att det är viktigt att hon ska få vara äldst och att hon ska få ha sina klasskompisar för sig själv. Vi har fått förfrågningar om jämnåriga men då hade dom fått dela hela livet dygnet runt och det är nog inte varken bra eller lätt om man inte är född som tvilling och är van vid det. Vet inte om det här hjälpte dig men annars är här säkert fler som kan kompletera. Lycka till :razz:
 
ahmi sa:
Vad det gäller biobarn och hur dom tar det är det nog väldigt olika. Min dotter är 11 och hon var 8 när vi fick vår första placerig. Hon är en stark och trygg tjej och har klarat omställningarna mycket bra. Det enda jag har som krav är att vi inte tar placeringar som är äldre än henne eller i exakt samma ålder då jag tycker att det är viktigt att hon ska få vara äldst och att hon ska få ha sina klasskompisar för sig själv. Vi har fått förfrågningar om jämnåriga men då hade dom fått dela hela livet dygnet runt och det är nog inte varken bra eller lätt om man inte är född som tvilling och är van vid det. Vet inte om det här hjälpte dig men annars är här säkert fler som kan kompletera. Lycka till :razz:

Tack så mycket att du skrev det. Jag aldrig tänkte på det på detta sätt och hur liver av våran bio skulle ändras, alltid tänkte på att ha kune leka med annan barn i samma ålder.
Corri
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp