Pressat läge....eller???

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
:? Undrar just hur pressat läget egentligen är???Det händer alldeles för många konstigheter just nu.... :evil: ....och allt kan väl inte bero på ren elakhet från våra sociala myndigheter? :oops:

Läser ju dagligen i trådarna här om jour/familjehem som inte får ersättning,blir spydigt bemötta,hånas,blir hotade,tappar uppdrag på knepiga grunder,har de mest besynnerliga "arbetsvillkor",inte får rätt stöd om ens nåt stöd alls osv......vilket ju resulterar i att barnen far illa helt i onödan! :cry:

Vi har ju nyss fått ta del av allt som hänt "fosterbarn" förr och hur dom upplevde det......vi har numera en massa kunskaper som skulle kunna göra enorm nytta......och vi har BBiC (som förresten mest liknar nån sorts pappersprodukt för att det ska SE bra ut......inte som jag trodde för att ligga som underlag till att barnen ska ges rätt möjligheter och villkor....). 8)

NÄR ska våra handläggare förstå vilken kompetens vi jour/familjehem har och börja arbeta MED oss FÖR barnen? Om vi SAMARBETAR så skulle ju situationen vara helt annorlunda!Men som det ser ut nu är samarbete nåt som bara ska ske från jour/familjehemmens sida.Vi blir hela tiden överkörda av våra handläggare..... :twomad:

ett exempel.....Umgänget:Det KAN ju faktiskt vara så att saker hänt som gör att soc måste agera på ett visst sätt.....och att dom inte får eller kan delge oss fakta i saken....MEN varför då inte säga det istället för att bara hänvisa till tystnadsplikt på ett helt vridet sätt....Skulle vi få veta att särskilda omständigheter finns till ett beslut så kan vi ju samarbeta på ett helt annat sätt...så proffsiga är vi!.....Sen måste vi ju också få vara med och fortlöpande få utvärdera hur det går också...... :idea:

Skulle vi bli bemötta efter den kompetens vi jour/familjehem faktiskt har så skulle allt flyta mycket bättre......och skulle soc delge oss hur dom EGENTLIGEN tänker så är jag säker på att barnen skulle må mycket bättre!

Eller är det så att pressen på soc är så fruktansvärd att handläggarna tiltar ur alldeles och gör den ena vansinnigheten efter den andra av den anledningen.....????Det verkar ju onekligen som "nåt" har hänt..... :twomad: Vi behöver alla STANNA UPP, TÄNKA EFTER & GÖRA NÅT för en förbättring måste det ju bli!!!!Så här kan varken vi eller barnen ha det!!!

Det finns ju kommuner som faktiskt fixar det bra.....eller om det är enstaka handläggare som klarar pressen?....Eller hur är det???Hjälp oss jour/familjehem som fortfarande kämpar på....!!!!
 
Hej Eje!
Åh, det skrev du bra. Precis som många av oss känner skulle jag tro! Jag sa en gång till "våra" sekreterare att vi kanske skulle byta jobb en månad. Blickarna jag fick sa mycket, kan jag säga. Skulle aldrig komma på tal. Oftast kämpar vi i motvind, men det som håller oss uppa är ju de små liven vi har boende hos oss! Tack vare dom orkar vi kämpa på i en evig motvind :claphappy:
Ha det gott och kämpa på //ilm
 
Vilket fruktansvärt bra inlägg........satt och pratade om precis samma saker med min sambo och jag är så sugen på att "få ut" detta till allmänheten på något sätt. det måste bli en ändring och det snabbt. Det är framför allt för barnens skull, men även för oss som faktiskt VÄLJER självmant att ge barn och ungdomar en bra framtid. Jag fattar inte hur en del handläggare kan sova om natten....../G
 
Jo, nu kom jag på nåt. Vi som arbetar med dessa uppdrag måste gå ihop och arbeta gemensamt för att uppnå förbättringar. Vi är alldeles för isolerade....tror jag./G
 
Spinner vidare i mina tankar...

Finns det någon bok där man berättar om livet som tex familjehem, alltså inte bara en familj utan en samlad bok med massor av olika erfarenheter från verkligheten? En sån bok (om det inte redan finns förstås) vore ett väldigt bra sätt att spegla hur det egentligen är. Då självklart varva med bra och dåliga upplevelser.

Sara
 
Det känns som om vi är enormt isolerade, vi fam.hem och jourhem. :littlesad . Detta är enda kontakten jag har med andra familjehem...och det är tur att vi har detta, men hade behövt mer....
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp