Problem m plac komun

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Vi har en plac 17 årig kille hos oss sedan 2 år tillbaka. Han har förändrats till en riktigt gullunge på denna tiden. Från att ha varit en riktig bråkstake utan skola till att ha vg i en del av ämnena! O inget strul...

Ok...

Sedan har vi en liten 3årig kille som är plac hos oss sedan dec...allt väl!

Nu är vi tillfrågade om ett syskonpar som varit plac hos oss förut och som vi har haft som kontaktfamiljsbarn under den tiden de ej varit plac...De jourplac här ur-akut i januari o har bott här sedan dess.
Vi vill naturligvis tacka ja.
(Den lille på 3 år o syskonparet kommer från samma plac komun)
Men...
Plac komun från 17åring säger nej.

Då till min fråga...vad händer om vi tar barnen ändå?

Plac komun 1 kan säga upp plac...Men hans skolgång fungerar (kommer att gå gymnasiet fom aug). Han själv vill inte flytta o tycker heller inte att barnen är ett hinder för honom.
Han kommer att bli 18 i början av -09 då han ju själv kommer att få välja om han vill vara fortsatt plac...

När jag har pratat m soc säger de att de tar ingen hänsyn till vad han tycker utan att vi vuxna ska ta det beslutet.
 
Jag förstår faktiskt inte varför de säger nej :?
Han känner ju dessa barn och de brukar vara hos er som kontaktbarn, dessutom har dom nu bott hos er i två månader och det har fungerat väl! Vad har kommunen angivit som skäl till att de säger nej till en permanent placering då det varit ok att syskonparet varit där som jourplacering?
Ibland undrar man verkligen hur dom tänker - därför skulle det ju vara intressant att veta hur dom tänkt och vad motiveringen egentligen är till att ni inte ska ta emot denna placering!
 
Hur de tänker...

Alltså de säger att .
Då ser familjen inte ut som "orginal" familjen... o att vi då är familjehem under "HVB liknande förhållanden" alltså för många placeringar....

Plac komun2 har gjort en grundlig utredning på oss (igen) o de har då frågat våra barn även placerade barn om det skulle vara ok med att ha dem boende hos oss alltid....Då framkommer också att vår stora plac kille inte känner sig inskränkt av de små eller att han på något sätt kommer i skymmundan...Snarare har vi tänkt att min man ska gå ner till halvtid i 6 månader just för att stora killen ska ha extra mycket stöd över sommarlovet tex...
 
Jag förstår inte med vilken rätt dom kan neka er.

Det måste vara ett beslut mellan er och den kommunen som vill placera dom nya barnen hos er.

Jag tycker man ska informera att man tänker ta emot flera barn, men inte
be om lov.

Jag anser mej själv kapabel att bedömma om vår familj kan ta emot flera barn.
 
VA???!!!!

Låter faktiskt inte riktigt klokt!

Men det är väl ganska "vanligt" att kommuner i sin iver att få behålla f-hem för sig själva säger att man inte får ta fler barn(än från deras egen kommun)?

I det här fallet talar ju dessutom ALLT för att barnen ska placeras just hos er!

Går det inte att kolla med länsstyrelsen?Dom ska ju ha nån sorts tillsynsmyndighet......?
Eller är det den enskilde handläggaren som är ute och cyklar så det går att prata med nån chef på 17-åringens kommun?
Det känns faktiskt som om ni skulle vägra att gå med på de här tokerierna......för både barnens....och 17-åringens skull!
 
Förstår att du blir arg.
Vi har samma problem. Första barnet placerades -06 och de säger ja till fler placeringar. Andra barnet placerades för 9 månader sedan och de säger nej. Innan vi sa ja till barn nr 2 berättade vi att vi kommer att ta emot fler placeringar. Nu säger kommunen att vi måste vänta minst 1 1/2 år. Dom säger att det är för barnet skull men de har inte varit här på 8 månader på hur kan de då veta. Allt fungerar jättebra, de går på dagis/skola och jag och min man arbetar. Tar vi emot en till placering kommer jag bara att vara hemma och inte arbeta ändå får vi inte.

Fick höra av handläggaren som placerade första barnet att man bara kan lämna rekomendationer till andra kommuner men man kan aldrig neka ett familjehem att ta emot placering om det inte står i kontraktet förstås!
 
!7-åringens soc. verkar inte ta hänsyn till honom och hans samhörighetskänsla/ lojalitet till er familj som han verkar ha fått hos er.
Hans åsikt borde väga en del i hans ålder och då dessa små barn inte är okända för honom på något vis.
Stå på er, för hans skull!!
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp