Psykisk ohälsa hos bios

Hej

Vill gärna lyfta problematiken med placeringar där barnens bios har psykiska sjukdomar.

Jag tycker att det ibland blir Oerhört svårt med många svängningar och ändringar pga psykisk ohälsa som drabbar barnen.

Vi har nu SOL placering där det finns flera psykiska sjukdomsbilder hos båda bios. Dör bios avsaknad insikt och där deras sjukdomsbild går före och blir ett hinder för barnperspektiv.

Finns det flera med erfarenheter av detta?

Hur lyckas ni tackla och parera så att deras ohälsa inte går ut över barnen.
 
..så bios ohälsa ej går ut över barn.

>>Hur lyckas ni tackla och parera så att deras ohälsa inte går ut över barnen.>>

E i den situationen att jag samtalat med flera unga, de jag tänker på nu äri 15-24års åldern, barn till psykiskt sjuk föräldr. Dessa barn har klarat sig undan eller har en lätt diagnos.

Gemensamt med dem är ATT de har varit väl insatta i bios diagnos, tidigt fått veta vad det heter och vad en människa då gör, kan göra, beter sig etc. -Utan att för den delen ursäktat förälderns handling, det är viktigt.
En :angel: är lite över 20.... han mins att han vet att han alltid har vetat. Hans moster har berättat att hon hade berättat vad det hette & förklara strax innan han fyllde två år och oxå berättat egen komponerade sagor.

Han börja prata som 3,5åring och mostern berätta att då hade han också börja ställt frågor så att hon förstod att han hade förstått vad hon berättat:)

Att veta det kliniska vad en viss, vissa diagnoser innebär och medför - säger hen har hjälpt honom att hålla en distans till allt som hände. Hans syster som är yngre tycker att släktforskningen hon fått ta del utav som 10-13 åring också var bra & har hjälpt henne (mostern deras börja släktforska när hon var 10år, kom ner till början av 12hundra talet då det inte går att tyda vad prästen skriver).


En annan av dem jag pratat med e är 17, med en mamma psykiskt sjuk. Pappan hade tidigt avsagt sig all kontakt.
Hen's fosterföräldrar börja tidigt att släktforska på hen's mamma & pappa. Så hen fick tidigt veta saker o ting. +att hen hade kusiner tremänningar och namnen på dessa. Hen tog själv initiativet till kontakt med dessa när hen var 8år.

Hoppas det kan vara någon till hjälp :razz:
 
Re: ..så bios ohälsa ej går ut över barn.

Divine sa:
>>Hur lyckas ni tackla och parera så att deras ohälsa inte går ut över barnen.>>

Fortsättning:

E i den situationen att jag samtalat med flera unga, de jag tänker på nu äri 15-24års åldern, barn till psykiskt sjuk föräldr. Dessa barn har klarat sig undan eller har en lätt diagnos.

Gemensamt med dem är ATT de har varit väl insatta i bios diagnos, tidigt fått veta vad det heter och vad en människa då gör, kan göra, beter sig etc. -Utan att för den delen ursäktat förälderns handling, det är viktigt.

Borde ha tillagt att några av dem som inte fick veta - önskar att de fått veta och fått det förklarar för sig på ett kliniskt sätt, så där allmänt och också med sagor...

Jag har ju också frågat om de fått ta del utav nå släktforsknings papper OM de inte sagt någonting själva om det. Det har de sagt kunnat vara intressant - när jag förklara min tanke bakom det "att alla ej drabbas i släkten".

...Hoppas det kan vara någon till hjälp.
Har ni någon fråga får ni pm'a mig
 
Jag har också erfarenhet av psykisk ohälsa hos bio. jag märker nu att :angel: :angel: börjat fråga en del ( 9 års ålder) och märker att de blir tryggare när de får svar på sina frågor.
Jag vet ju inte allt om bio diagnos, men försöker förklara och ge svar på det barnen frågar, men inte mer.

Sen är det klart rätt så påfrestande att ha umgänge när bio inte mår så bra. Jag är alltid med under umgänget, just för att jag vilk veta vad som händer och kunna svara på frågor som kan komma efteråt. Men även för att kunna parera och avbryta om bio beter sig konstigt eller opassande.

Jag tror mycket handlar om att öppna upp för barnens frågor och att förklara så gott man kan.
 
Tillbaka
Topp