Råd och tips om hur det gick till när era små flyttade hem till er

Hej,

Skulle vilja veta hur det var när era placeringar flyttade hem till er från jourhemmet. Hur var de första dagarna, är det någonting man skall tänka på, har ni lite råd och tips? Vi kommer antagligen få hem en liten 6-åring som förväntas bli en uppväxtplacering.
Det har varit svår omsorgsbrist om jag förstått det hela rätt och de säger att hen är en liten med stora behov som kommer att behöva mycket stöd och mycket hjälp för att lära sig allt inklusive sociala koder mm.

Vill att barnet skall känna sig välkommen och trygg och tar gärna emot tips vad gäller hur ni gjorde för att välkomna barnet in i er familj, vad ni kan tipsa om för att bygga upp tillit och anknytning och allt annat ni kan komma på :)

Monchichi
 
Januari 2015 kom vår lilla 3-åring. Hen kom en lördag så även våra egna barn (då 8 och 10 år) var hemma. Den dagen hade vi julgransplundring och kraschade pepparkakshuset mm. Och byggde snögubbe ute. Var tillsammans alla 5 helt enkelt. Vi visste att Leklandet i den närmaste staden var omtyckt så på söndagen åkte vi dit och lekte alla 5.

De första 5 veckorna var min man och jag hemma växelvis så hen fick landa hemma hos oss. Vi gick alltså ner i tid och sociala stod för lönebortfallet. Sen jobbade jag mindre hela våren så det inte blev så mycket tid på förskolan.

Ett tips. Hos oss finns det en spädbarnsenhet på sjukhuset där personalen stöttar bla de med förlossningsdepression eller annan anknytningsproblematik. De finns också för att handleda adoptivföräldrar och familjehemsföräldrar. Den handledningen har varit guld värd. Speciellt då vi hade en kaosperiod när hen bitt här runt ett halvår. Må ga utbrott och mycket frustration. Men tack vare handledningen redde vi ut den perioden också! Så kolla om ni också kan få sån hjälp.

Ja det var lite om hur det var för oss. Lycka till i ert uppdrag!!!
 
Tack Anliwi,

Skall komma ihåg det tipset, kollade lite runt nu och vet inte om det finns på sjukhusen där vi bor, men hittade något liknande, som jag vet att jag hört talas om förut :)

Bra att veta om det blir körigt. Har ju hört från många att första tiden brukar vara lugn, sedan när barnen börjar landa kan reaktionerna börja komma...

Ska bli så roligt, kan knappt hålla mig, det känns jättestort :) att vi förmodligen skall bli en till i familjen.
 
En sak till jag kom på: fråga vilken favoriträtt han/hon har och bjud på det ofta i början! Och vad han/hon är van att få till frukost. Sådana där småsaker som när man står där betyder så mycket att veta om (liksom om det är nån maträtt som absolut inte funkar, vill ni ändå bjuda på det så gör det inte i början i alla fall!).
 
Jag tar för givet att ni har en inskolning.
Använd den tiden att tillsammans inreda och förbereda rummet, låt hen välja färger och möblering.
Våra placeringar har alltid fått välja en uppsättning påslakan som är bara deras.
 
Vi tog det lugnt. Slussade in leksaker långsamt (de hade inte haft några saker förut) och gjorde saker tillsammans. Promenerade, gick och gungade i närheten men försökte se till så att vi var tillsammans hemma så mycket vi kunde. Inga gäster och inga påhälsningar utan bara vi som teambildade ihop.
Barnen fick packa ner leksaker och bestämma var sakerna skulle bo. De fick välja sänglakan och överkast och ett sovadjur. Och en liten spöklampa från ikea som de höll krampaktigt om något var läskigt.
Omtumlande och fantastiska dagar.
 
Tack för era svar, så roligt att läsa om hur ni alla gjorde och hur det var för er. Fått mycket bra tips, och ser fram emot fortsättningen.. skall göra kälvesten intervjun om ett par dagar och sedan får vi se :)
 
Va olika de gör!:)
Jag menar, här vet du redan att det finns en 6åring som förmodligen kommer att placeras hos er... :sneaky:Här är vi inne på hembesök, ifyllda Brafam och har inte hört ett ljud om något barn än Men de ligger på, så jag misstänker att vi behövs...:unsure:
 
Va olika de gör!:)
Jag menar, här vet du redan att det finns en 6åring som förmodligen kommer att placeras hos er... :sneaky:Här är vi inne på hembesök, ifyllda Brafam och har inte hört ett ljud om något barn än Men de ligger på, så jag misstänker att vi behövs...:unsure:


Ja, ni behövs säkert :) Vi har funnits i deras register och är klara och utbildade (min man gick Ett hem att växa i för ett år sedan, jag gick Pride för kanske fyra, fem år sedan) så de ringer en del, men vi ville ha ett yngre barn pga våra barns åldrar, så det har tagit lite tid, och en gång slutade det med att barnet inte blev placerat alls... men vi har varit på kontoret hos soc som har barnet och träffat dem och pratat ihop oss, och de har varit hemma hos oss på besök och då fick vi fylla i svar i första intervjun från dem (var och en förs sig) och nu skall vi göra Kälvesten. Om vi inte framstår som helt galna efter detta så blir det nog vi som får tillökning i familjen <3
 
Härligt!!
Vi har också satt ålder så att det skall passa med våra hemmavarande tonåringar.
Det är en intressant resa. Vi är kontaktfamilj för ett syskonpar sen 7 år tillbaks och nu passar det in att bli familjehem. Min utredning är alldeles för gammal och min sambos är gjord på en annan ort än den som är aktuell.
Jag läste ett gammalt inlägg där det gavs tips till "nya" barn i familjen. Där tipsade dom om en plansch/collage med foton av husmedlemmar i rummet där barnet skulle bo med namn under. Det tyckte jag var en bra grej. Det var visserligen jourhem det gällde men det kan väl komma till nytta ändå..?
Speciellt som vi där vi har utflugna barn men som ändå är familjemedlemmar..:sneaky:
 
Tillbaka
Topp