Rökning

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Behöver lite nya idéer hur jag får en totalt omotiverad 16 åring att sluta röka.
Hen gör slut på studiebidraget på två veckor. I bästa fall. Och majoriteten av pengarna går till cigaretter.
Nu har hen lånat pengar till ciggaretter så nu då studiebidraget kom så rök 450 kronor till att betala till kompisar. Hen erkänner att det var ett uselt beslut att börja röka, att hen eldar upp pengarna och att hen redan har börjat flåsa och har mindre ork. Men ändå finns det noll motivation att sluta röka!
Vi har försökt med det mesta. Belöning, sluta rökaprodukter från apoteket, uppmuntran o.s.v. Och förbjuda går ju inte med en tonåring. De gör ju ändå som de själva vill då man vänder ryggen till.
Hur har ni andra gjort? Jag tycker att det verkar som att var och varannan gymnasielev röker. Det måste finnas fler än jag som sliter sitt hår i förtvivlan.
 
Jag har en 16 åring inbiten rökare redan när hen kom. Så länge hen röker blir det bara 50kr i veckan jag lägger undan resten så det finns att köpa kläder och annat för
 
Jag tror hen röker 5-6 stycken per dag. Inte mer. Men jag tycker att det är illa nog. Ja, det är svårt det här. Man tycker de borde tycka att det är jättetrist att ständigt vara utan pengar och inte kunna hitta på något roligt. Åh, vad jag önskar att dyngan kunde förbjudas!
 
svalan sa:
"Hen gör slut på studiebidraget på två veckor. I bästa fall. Och majoriteten av pengarna går till cigaretter.
Nu har hen lånat pengar till ciggaretter så nu då studiebidraget kom så rök 450 kronor till att betala till kompisar."

Jag får nog inte riktigt ihop det. Studiebidraget är på 1050 kr, det får man drygt 2 limpor cigaretter för om man inte väljer dyraste märket. Om man då dessutom måste låna 450 kr så är det en limpa till. Det blir totalt 30 paket, vilket är ett paket om dagen och inte 5-6 cigg per dag.

Eller har jag missförstått?

Jag skulle inte ge hela studiebidraget med de förutsättningarna, men det är för att jag anser att de även ska räcka till kläder mm.

/Hettiva
 
Han får hela studiebidraget men det ska också till viss del räcka till kläder (jag betalar det mesta i klädväg men inte allt), nöjen och annat som han vill köpa. Så han blåser halva studiebidraget på rökning, eller rättare sagt eldar upp det. Och efter en eller två veckor med en pizza ibland och lite annat, ja då är hela bidraget slut och halva månaden är kvar.
Eftersom han inte har ett öre till kläder och skor så har jag också dragit åt handbromsen. Då han inte bidrar så gör inte jag heller det.
Från det att hans pengar tar slut tills att nästa bidrag kommer så lånar han kors och tvärs som sen måste betalas tillbaka.
Innan han började röka så räckte bidraget hela månaden. Dels är det ju en fråga om att lära sig hushålla med pengar, att hålla en budget, men framför allt gäller det ju hans hälsa, att han har lagt sig till med en vana som fördärvar hans kropp.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp