redovisning av tid??

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
hej
fick idag ut ett brev ifrån en av kommunera som vi jobbar för!
dom ville att vi skulle börja redovisa vilka tider och vilka dagar som vårat helgbarn kommer.....

citat:
DEn innebär att ni som familjehem eller kontaktperson/familj framöver ska skicka inen rapport där det framgår i vilken utsträckning som ni utfört ert uppdrag.Ni ska rappotera in utförd tid för att erhålla ersättning,på samma villkor som övriga avlönade inom kommunen.Om rapporten inte inkommer senast den 10e i månaden stoppas nästkommande ersättning.

samma villkor som"avlönade" i kommunen???
innebär detta att vi kan kräva samma lön som "avlönade" i kommunen??
sitter o blir så jävla förbannad på detta "kontrollerande sätt"
nån mer som har detta upplägg??
 
Jepp, vi har det.
Vi fick en blankett att fylla i men den passade inte vårt upplägg riktigt.
Därför skickar vi ett avidentifierat mejl (utan namn i) till vår handläggare när :angel: varit hos oss om omfattningen i tid och hur det gått.
Vi skriver också ner när nästa umgänge är planerat.
Funkar och känns kanon för oss!
 
Varit lite olika hos oss. Vissa kommuner har betalat ut efter de faktiska dagar barnet varit hos oss, av den anledning att de har det systemet. Inga konstigheter med det. Vissa kommuner betalade även för de dagar barnet skulle ha varit hos oss, men av ngn anledning ej kom. O då skulle vi skriva upp även de dagarna. Andra kommuner hade en fast utbetalning varje månad. Utan att vi behövde skriva ngt.
 
men hur kan ni köpa detta upplägg????
missa o redovisa och du står utan några pengar ifrån dom!!!
kommer totalvägra att gå med på detta...
 
Vi har i alla år redovisat dagarna för de kontaktbarn vi har haft. Både för kommun och privata organisationer. Tror t.o.m. att vårt papper ska vara inne innan den 5-e varje månad. Och ja, jag glömmer det nån gång per år och då får jag vänta tills nästa månad innan jag får arvodet.
 
det är inte en fråga om att pengarna kommer en månad senare,utan varför denna misstro emot oss som jobbar med detta!!! förlåt ,menar vi som har ett uppdrag......

jag har haft samarbete med en kommun tidígare som "krävde" detta också ,plus ville ha en redovisning hur mycket barnet åt....
just bara för att kolla om hela omkostanden gick till mat!!!!
avslutade detta samarbete väldigt snabbt!!!!!
vi lägger ner så jävla mycket tid och pengar på dessa uppdrag som vi aldrig kommer att bli kompenserade för...
är trött på detta
 
nissepisse sa:
det är inte en fråga om att pengarna kommer en månad senare,utan varför denna misstro emot oss som jobbar med detta!!! förlåt ,menar vi som har ett uppdrag......

jag har haft samarbete med en kommun tidígare som "krävde" detta också ,plus ville ha en redovisning hur mycket barnet åt....
just bara för att kolla om hela omkostanden gick till mat!!!!
avslutade detta samarbete väldigt snabbt!!!!!
vi lägger ner så jävla mycket tid och pengar på dessa uppdrag som vi aldrig kommer att bli kompenserade för...
är trött på detta

Ledsen men det blir inget medhåll från oss..........
Vi ser det inte som misstro utan en del av deras uppföljning!
Och om ni nu "lägger ner så jävla mycket tid och pengar" på uppdraget är det ju ett ypperligt sätt att yrka på full ersättning......eller????
Nä du, vi har inget att dölja och därmed inga problem att berätta vad vi gör.
Snarare tvärt om, det gynnar vår helg :angel: att soc vet vad vi gör!
 
Jösses, där jag jobbar för det mesta måste alla redovisa sina jobbade timmar varje månad, även om de har månadslön. Ser inte det som något konstigt.

/Hettiva
 
Redovisar med glädje vad vi gör och fyller gärna i en tidrapport. Jag jobbar heltid fast tjänst sen åtta år tillbaks men kryssar ändå i en tidrapport varje månad för ev sjukdom, sem mm.

Ser det som positivt att vi får visa hur mycket tid vi faktiskt lägger på våra placerade. Då kan ni på ett tydligt sätt visa att "här är vad vi haft NN" och vi vill ha betalt utifrån det.

Nä, mer redovisning säger jag. Då gallrar vi bort de som inte är engagerade. Det handlar inte om tillit, det handlar om att hjälpa systemet att ta bort de som nyttjar det felaktigt.
 
hmm
alla "jobbar"??
jag jobbar inte med detta,utan jag har ett uppdrag!!!
ett uppdrag med ett arvode som ersättning....

har ingen skyldighet att redeovisa enligt någon lag eller nått avtal.....

men visst...
räkna detta som ett jobb och ge mig avtalsenlig lön så ska jag med glädje redovisa varje minut som jag bidrar med!!!!!
 
nissepisse sa:
hmm
alla "jobbar"??
jag jobbar inte med detta,utan jag har ett uppdrag!!!
ett uppdrag med ett arvode som ersättning....

har ingen skyldighet att redeovisa enligt någon lag eller nått avtal.....

men visst...
räkna detta som ett jobb och ge mig avtalsenlig lön så ska jag med glädje redovisa varje minut som jag bidrar med!!!!!
Har inte nämnt ordet "jobbar" någon stans............
Har man inget att dölja är det väl inga problem med att informera uppdragsgivarna om vad man faktiskt gör?
Det ger ett ypperligt underlag att förhandla om arvodet om man inte är nöjd med det man får.
Det är dessutom en del av arbetsplanen som skall upprättas i samband med att uppdraget startar.
Tycker mest det börjar verka som om du inte riktigt kan stå för det du/ni gör under ert uppdrag?
 
skit samma!
uppdraget är avslutat....

tycker det är väldigt synd att folk i allmänheten underkastar sig sådana här saker...
men men
det är ju därför vi står här där vi står och bara får våra "arvoden" och inte kan likställa detta som ett jobb.....

jag kommer ALDRIG gå med på sådana saker ,dvs sådana saker som en arbetsgivare kan ställa på sina anställda...
o ja,jag är inte anställd ,jag har ett uppdrag......lär er skilja på dessa två saker

Sen måste jag säga det att ens påstå att jag/vi inte riktigt kan stå för vad vi gör med våra uppdrag är under all kritik!!! :twomad: :twomad: :twomad:


Tycker mest det börjar verka som om du inte riktigt kan stå för det du/ni gör under ert uppdrag?
 
Jag har inte påstått NÅGOT, jag känner dig/er inte så jag har ingen åsikt.
Men om du läste hela meningen så fanns det ett ? på slutet!
 
Jag skulle tro att kommunerna inte bara kan betala ut pengar till uppdragstagarna utan att i sin tur redovisa för dem. Det handlar med största sannolikhet inte om att kontrollera er utan kommunernas budget och ekonomi. Att de som lyfter arvoden och omkostnadsersättning får redovisa för pengarna ser jag inte som något konstigt alls, utan snarare en självklarhet. Det ligger i allas intresse att det går rätt till (ja, de som har något att dälja vill naturligtvis inte redovisa men sådana personer är väl inte önskvärda som familjehem/kontakpersoner. Nej, nissepisse, jag menar inte att du skulle ha något att dölja, det är en allmän reflektion!).
 
Jag har inget emot att redovisa , Fick fråga om hur mycket tid/pengar jag lade på :angel: (inte tidsrapport) och till nästa gång skrev jag en lista . Resultatet blev ett par tusenlappar utöver omkostnadsdelen och då räknade jag inte allt , t ex bara bensin , ej milersättning o s v .Snabb gissning av var resten av pengarna kom ifrån ,någon ?
Tid..... tja till att börja med trodde dom inte mig för :angel: var igång näst intill dygnet runt , ex kör och lämnar :angel: i skola , en tim senare ringer de och jag får köra tillbaka och antingen lugna eller ta med :angel: hem igen . Tror att :angel: äntligen somnat och jag kan få några tim sömn , några tim senare är kök och vardagsrum förvandlat till hela havet stormar med mat , matrester ,sockerkakssmet , sängklader o s v . Även stänk på bokhylla , tavlor o s v .
Lägg till drogberoende och div andra saker och arbetet med det så har vi en fin soppa .
Jag inser naturligtvis att detta är saker som inte behövs nämnas för er familjehem , för er räcker det med att jag säger tonåring , igång nästan dygnet runt , ADHD , drogberoende , krim. ,utåtagerande så vet ni vad det innebär .

Behöver jag ens nämna att efter det så var dom inte intresserade av rapportering i den bemärkelsen över huvud taget .

Nej . det jag motsätter mig kraftigt är misstänkliggörandet av familjehemmen och som en viss person skanderat i kompendieliknande texter att man skulle "ta barn för pengar" . Det är lika sant som att "utlänningarna bryter upp parkettgolven i sina vardagsrum för att sätta potatis" , det är åxå en "sanning" som florerar och alla "vet" ju att det är sant för någon känner någon o s v .
Sorgligaste i det hela är att soc. hjälper till att hålla denna lögn vid liv och tillför bränsle . Dom flesta här inne har sett soc.sekreterarens blogg från Sthlm där hon skanderar att ett jourbarn får man 30000 för enligt skl .
Det är lätt att ge sig på familjehemmen . Dom är belagda med tystnadsplikt och dom vill inte dra till sig onödig uppmärksamhet eftersom det i sin tur ger att både deras egna och ev. placeringar hängs/pekas ut och i vuxenvärlden betyder inte det så mycket men i skolvärlden ........ betyder det ALLT.
Skyddad identitet kan det vara skillnaden mellan liv och död .

Ergo : Dom kan inte försvara sig och därmed ett MYCKET lätt och tacksamt byte .
:bounce: :twomad:
 
Vad är det för blogg?
//Nyfiken


Att redovisa har jag inga bekymmer för alls. Vi ska åka på en månads semester i vinter med vår tonåring. Hens resa kostar cirka 35.000 exkl fickpengar och måltider. Soc förslag är att lämna över hen till ett jourhem medan vi reser.. Aldrig i livet! Hen är en del av vårt liv just nu.. och det är långt ifrån att omkostnadsdelen (eller lönedelen) täcker utgifterna utifrån hur vi lever vårt liv. Vi lever väl (rena, hela, snygga, ekologiskt, stort hus, många resor, mycket skjuts, läxhjälp, aktiviteter, pysselhobby, körkortsfond, flytta hemifrån fond).. och betalar dyrt.. Allt som gör att vår tonåring får utveckla allt det som inte utvecklats de första 15 åren.

Så jag tar gladeligen och redovisar våra utgifter och vilken tid vi lägger ner på hen.. Tror dock inte att soc är så pigga på att pröjsa det. Så vi tackar för lön och omkostnad och tar en stor del av vår andra lön och lägger på vår ungdom som förhoppningsvis blir en väl fungerande vuxen en dag... dvs den största lönen man kan få!
 
Tyvärr krashade ju min förra data där jag hade bokmärke på bloggen , men addressen till bloggen fanns address till på en av de äldre trådarna , någon gång kring årsskiftet .
En socialsekreterare som är (m) och bor i Sthlm .
Den som tipsade (kommer ej ihåg vem) kommenterade och tipsade här . Några här lyckades åxå kommentera , men så ändrade hon och jag och några andra kunde inte kommentera .

Om någon här på forumet har addressen så kan ni väll skriva den här , under tiden ska jag leta lite .

Ang. redovisning så verkar soc. inte ha något intresse av det om det verkar som mer pengar går åt än vad dom ger . Ändå står det fint formulerat att familjehem inte ska stå för placerings kostnad (förenklat)
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp