Regler för en 17 åring?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Snälla kan ni hjälpa oss?

Vad är normala regler för en 17 åring. Troligen adhd och kommer från en tillvaro utan regler. Hon har själv varit med och tagit fram reglerna, men hon går nog efter mottot "regler är till för att brytas". Hon blir bestraffad och säger at hon aldrig skall göra om det. Straffet är att hon blir av med en ute kväll. Men ändå.... Jag börjar fundera på om reglerna är för hårda. Vilka tider borde de komma hem? Ute varje kväll?
 
Oj,så svårt!!!Att få till livet för en nykomling i den här åldern och med det handikappet är nåt att bita i....

Vi har en 17-åring,med ADHD(medicinerar med toppenresultat)...och utvecklingsstörning.....som levt med oss i snart 10 år.Det är ju betydligt enklare eftersom vi känner henne så väl och vet hennes gränser.Dessutom är hon en försiktig tjej.....vilket resulterar i att vi nästan aldrig behöver sätta den typen av gränser som ni nog kanske måste göra. Vi har kommit så långt att vi kan diskutera oss fram och behöver snarare puscha än bromsa.....

Går det att "prata" med henne?Kan ni komma överens i stora saker?Jag är ju för "frihet under ansvar" och har inte satt någon sovatid,men säger att hon ska vara pigg och alert på morgonen......Vi vill att hon ska vara inne vid 9 så vi får umgås en stund....Det köper hon!Kompisar är ALLTID (med få undantag) välkomna till oss.....Vi äter för det mesta middag tillsammans,men kan lösa det på andra sätt om hon har nåt särskilt för sig......Nu har hon också kunnat börja välja om hon vill med oss andra på "utflykter" eller vara hemma själv.........

En sak som brukar hålla är att be dom hålla en sällskap eller att man ber om hjälp......och att man VILL vara med dom för att man trivs med dom......Men kompisar ska ju vara viktiga!!!Det blir till att balansera...
Lycka till!
 
Tänk på att om bara några månader är hon myndig och då ska hon vara rustad för det vuxna, självständiga livet. Vi har inga fasta regler eller tider för så stora (vuxna) barn. Vi hämtar och skjutsar och har en öppen dialog. Vi vill veta vart de är och med vem.
 
Hej
Har en på 17som blir i år 18. Adhd ja droger ja kriminalitet ja så visst känner man panik ligger otroligt efter aldrig som i ditt fall haft regler föräldrar som har varit oförmögna att sätta gränser.
Hos oss får man förtjäna sin vecko peng och fixar man inte regler,städning osv då blir man av med pengar. Ett sorts belönings system.
Att ha en dialog är bra men dessa ungdomar är experter vid det här laget på att säga vad dom vet att vi vill höra.
Vi har en så stor nackdel i att vi på något vis på en kort tid ska reparera så mycket vilket är omöjligt.
Har av erfarenhet lärt mig att det enda vi kan göra är att ge dom en glimt av hur livet bör levas och hoppas att dom tar med sig det i vuxen livet.
Konsekventa konsekvenser, regler och förbud kommer finnas genom hela livet och det är det vi måste lära dom. En massa kärlek tid och att se och höra dom ja listan kan bli lång men det är bara dom själva som kan ändra sina liv till det bättre i slut ändan allt handlar om hur motiverade dom själva är.
Många här har kommit och gått och det finns dom som inte ville vara en "Svenne" inte mkt att göra då mer än att ge dom en så positiv bild som möjligt av det livet.
Nu vet jag ju inte bakgrunden och problematiken hos din placerade men så här fungerar det för oss då vi oftast får de "värsta" att ta hand om.
 
När vår 16 åring kom. Så var hennes första fråga- vilka regler finns här då??
hon hade då bott på ca 26 olika ställen.LVUad pga mammans brister, senare pga kriminalitet hot och rymmningar. Vi upptäckte snart att det även var alkohol och droger samt diagnos.

Vi svarade henne att här har vi inga uttalade regler. Vi tycker bara att alla ska ta hänsyn till varandra.
Hon blev väldigt förvånad men det blev början på en resa som resulterade i en enorm tillit.och ett destruktivt beteende som suddades ut.

Hon e vuxen nu och jag blir lika glad var gång vi ses.

min övertygelse är att regler kan vara avskräckane och ge motsatt effekt. Hänsyn är trevligare.
 
Trygga Rekan sa:
När vår 16 åring kom. Så var hennes första fråga- vilka regler finns här då??
hon hade då bott på ca 26 olika ställen.LVUad pga mammans brister, senare pga kriminalitet hot och rymmningar. Vi upptäckte snart att det även var alkohol och droger samt diagnos.

Vi svarade henne att här har vi inga uttalade regler. Vi tycker bara att alla ska ta hänsyn till varandra.
Hon blev väldigt förvånad men det blev början på en resa som resulterade i en enorm tillit.och ett destruktivt beteende som suddades ut.

Hon e vuxen nu och jag blir lika glad var gång vi ses.

min övertygelse är att regler kan vara avskräckane och ge motsatt effekt. Hänsyn är trevligare.

:claphappy: Håller med!
 
Hjärtat sa:
Trygga Rekan sa:
När vår 16 åring kom. Så var hennes första fråga- vilka regler finns här då??
hon hade då bott på ca 26 olika ställen.LVUad pga mammans brister, senare pga kriminalitet hot och rymmningar. Vi upptäckte snart att det även var alkohol och droger samt diagnos.

Vi svarade henne att här har vi inga uttalade regler. Vi tycker bara att alla ska ta hänsyn till varandra.
Hon blev väldigt förvånad men det blev början på en resa som resulterade i en enorm tillit.och ett destruktivt beteende som suddades ut.

Hon e vuxen nu och jag blir lika glad var gång vi ses.

min övertygelse är att regler kan vara avskräckane och ge motsatt effekt. Hänsyn är trevligare.
Din "teknik" kan säkert fungera på vissa, men ungdommar som inte vet rätt och fel och tror att gangsterlivet är det perfekta, dem måste man tyvärr sätta tydliga gränser för och det är av hänsyn till dem ...för att man BRYR SIG! Hos oss har belöningssystem i olika former (individanpassat, endel biter på pengar och andra på fri datatillgång ex.) fungerat. Men vi är ju olika som uppfostrare också :)

:claphappy: Håller med!
 
det är just de ungdomar jag menar. gangsters, mariana rökana, de som prostituerar sig, slår ner andra och rånar. gäng som känner varandra från P12or i Sverige.

Men med all respekt så gör vi olika. man får helt enkelt tro på sig själv och ha fingertoppskänsla.
 
Vi har en massa regler :angel Men vi har även regler för oss, och pustar lite inför ungdomen men vi gör dem ändå! :angel: skrattar då och får se att vi vuxna också får följa regler som är trista men att vi gör dem ändå. säger inte till vår 17 åring att du skall lägga dig tio och vi vuxna lägger oss 23.00... Är det 22 som :angel: har i sov tid så lägger vi andra oss då med. kompis tid är knepigt... vår :angel: har ju en massa problem m droger och sånt, men har veckan varit "vit" och skolan fungerat så får man lite mer kompis tid... inget umgänge med okända vänner, utan vi måste ha träffat dem.
om man tar hem kompisar är det helt ok med mycket kompis tid, men förbud mot att hänga på stan... Helt ok att träffa kompisar om man är hemma hos dem eller oss med vuxna föräldrar/familjehem hemma...
Detta är strängt jag vet... men är det drog problem så klarar man nog inte att vara på stan/centrum och bara drälla för det är som att gå på drog-shooping... Jag vill inte utsätta min drog-sugna :angel: för detta då det kan vara svårt med själv kontrollen när langarna står med sina varor... Sen kanske det också är lätt att hamna i slagsmål utan vuxna, och hur många vuxna finns det på stan på kvällen? jag är "förkläde" ibland om ungdomarna vill hänga på stan och jag ska säga att jag är ganska ensam bland alla ungar... Jag har helt klart en dämpande effekt, även om jag bara hänger på bussterminalen. vår ungdom har inget emot att jag finns på stan... en trygghet då man kan skylla på mig som anledning till att säga nej till droger... hehehe! :banan:
 
vilket ypperligt bra föredöme du är Lilla-mamman,
jag tycker att man ska "hänga på" sina ungdomar när de är i city. Själv har jag blivit "tagen" av polisen flera ggr på plattan i Stockholm. Döm om deras förvåning när de får se leg och man förklarar att man är familjeheemsförälder. Fler morsor och farsor på stan vet ja. Det är en skrämmande men nyttig erfarenhet.

men för att återgå till regler så är det ungefär lika hos oss, fast vi vill kalla det HÄNSYN till varandra.
Ett exempel. X vill dra ner till city kl 20.00 en lördag. Då svarar jag att snälla jag blir så himla orolig för det är så mycket konstigt folk ute på helgkvällarna. kan du inte ringa hit någon kompis istället så hyr jag film till er.(visst i mitt bakhuvud är det ju en regel inte drälla i city på nätterna) men vår ängel 16 år hamnar inte i försvarsställning och börjar tjaffsa utan det brukar bli som jag önskar. Ibland sur med slutklämmen.....men då vill vi ha cola och chipps också.
 
hahaha! cola och chips! Så bra, :angel: tyckte nog att han/hon vann den striden! Och kan man få dem att tro att de fick ut nåt av de fast vi står som hemliga vinnare ja då är man nog i mål tror jag! Hurra för mutor och uppmuntran!!! HÄRLIGT!!!

:claphappy: :claphappy: :claphappy: :claphappy:
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp