Resa inom EU

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hej

Jag håller på att rodda kring en resa inom EU.(Se tråden pass eller ej) Vi får troligtvis ingen påskrift av bio, därav inget pass.

Måste man ha pass inom EU ?? Trodde att en av de bra sakerna var att vi skulle ha fri rörlighet mellan länderna. ( jag har ringt resebyrån som RTODDE det gick bra att resa med ID handling) En Id handling är mycket lättare att utfärda utan biosarnas påskrift.ursäkta mig Vingresor men sådant ska väl ni kunna till 100%.

Finns det någon på forumet som rest till EU land med endast ID????? Vi ska flyga till Spanien.

Tack
 
Vi har fått besked om att det räcker med NATIONELLT ID, bara man är medborgare i ett land inom EU, Schengen.
Vi har dock INTE praktiserat det, bara så du vet!!!
Det nationella ID:t bekräftar ju att du bor i ett Schengenland och att du kan röra dig fritt inom området.
Ett vanligt ID talar ju bara m att du är du...............

Kolla med skatteverket och eller polisen, de borde kunna det här.
 
Tack Honey

jag ringer passpolisen på en gång och återger vad de sagt här i tråden, det kan vi vara många som har nytta av.

jag har precis som du tolkat resandet som ovan. MEN man vill inte stå där och inte komma in eller ut. Dessutom har resebolagen olika regler.
 
Hej!
Den polis som handlade vårt passärende hänvisade till nationellt ID för resor inom EU eftersom det skulle vara lättare för oss att få ett sådant när biosar inte samarbetade (ja, ni har ju som sagt läst våra erfarenheter under tråden "pass eller ej") men där sa vårt resebolag stopp och menade att det kan godtas på utvägen men kanske inte när man ska hem igen. Så Fritidsresor sa nej till ID kort och godkände inget annat än pass.
Återigen, hoppas allt löser sig så ni kommer iväg allihop :razz:
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp