Resa som uppsägnings orsak

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hej Alla kloka

ja här inne får man de klokaste och mest nyanserade råden tycker jag.

Vi har för 3 månader sedan sagt till soc att vi ska resa och att vi gärna tar med den lilla placerade. soc skulle ordna med papper så att VI kunde söka pass. Allt har strulat soc har ingen koll och tagit fel papper glömt datum/personnr på documenten etc.

Nu ser det inte ut att bli något pass. Vi tog avbeställningsskydd på liten för säkerhetsskull.

NU TYCKER SOC ATT VI ALLA SKA AVBOKA. Jag svarade att det inte kommer på frågan att inte åka.hur skulle det påverka relationen med liten och våra bio barn?????? Mina föräldrar fyller jämna år och bjuder alla barn och barnbarn på denna resa. (Många att ta hänsyn till)
Men hur ska det bli med liten undrade soc. Ja det tycker jag att ni får ordna var mitt svar.Vi har varit ute i så god tid och ni har själva tyckt att det skulle vara bra för liten att resa med oss. Som svar fick jag
-Att då får ni kanske säga upp Er.

inte konstigt att barn i Sverige bara valsar runt i olika familjehem. Det ordnar ju soc.

Ska man bli livegen för att pass inte utfärdas pga utebliven underskrift från bio.
 
Jag har skickat ett pm, vill inte skriva ut här.

Men kan dock konstatera, Det finns soc som resonerar så!
 
Jag tycker att du har varit ute i god tid för att informera soc. ang er resa. Det kan ju inte vara ert bekymmer att inte dom kan fixa med pass. Man kan i dag få pass på 2-4 arbetsdagar .
Om det nu inte går att ordna så är det upp till socialen att ordna fram avlastning under den tiden ni är borta. Ställ krav. Ring chefen eller någon annan som kan fatta belut.
Lycka till
 
Ibland hjälper det inte ens att vara övertydliga att man reser innan en placering ö h t!!!!
De placerar ändå barn som de vet (??) att det kommer bli problem med att få med på resor.

Egen erfarenhet, tyvärr.............
 
Hej!
Jag tycker att ert soc har burit sig väldigt illa åt och verkar inte sköta sitt jobb. Ni var ju ute i god tid. Hur svårt kan det vara att ordna med papper till ett pass egentligen? Och jag vet i och för sig inte när ni ska åka men det tar inte särskilt lång tid att få ett pass idag. Det går på högst en till två veckor. Så ska ni inte åka om några dagar så borde det finnas tid ännu.
Att säga att ni ska säga upp placeringen om ni inte vill avboka är inte klokt. Var finns barnperspektivet??

Vi är i samma situation men vi har ett bra soc som gör allt vad de kan för att hjälpa till. om vi inte får ordnat ett pass så ordnar de med passning under vår semester, för vi var också ute i god tid och sa att vi tog bara placeringen om vi kunde åka på semesterresor som vi planerat in.

Jag tycker att ni ska försöka prata med dem igen om det finns tid kvar.
Lycka till och berätta gärna hur det går!
 
Vi var ute i god tid 3 månader innan planerad resa. Nu är det bara 3 veckor kvar. Resan måste avbokas för liten om en vecka om vi ska få pengarna tillbaka.(avbeställningsskydd)

Så avboka gör jag och om de kommer med pass dagarna innan så är det försent.

Fortsättning följer.
 
Hjälp vad ledsna ni måste vara, hoppas det löser sig för dig! Sånt här är jag så himla orolig för. Vi har sommarstuga "utrikes" och om :angel: inte kan åka med så att vi alla måste stanna hemma kommer kommer min mans bioungar bli fruktansvärt ledsna.
 
Jag tycker att det är konstigt agerat vid placeringar. Soc vet ju mer om barnets bioföräldrar och deras inställning till fullmakter etc. Trots att vi alltid presenterar oss med att vi reser ofta och med kort varsel och passfrågan har alltid tagits upp INNAN placeringen.

Borde inte ID handlingar och pass vara en "basutrustning" som följer barnet vid en placering/ alt förvaras hos soc och lämnas ut enligt överenskommelse och samtycke med soc.

Vi hade en strulig tonåring som var 17 år och utan handlingar placerad tidigare. var gång denne rutin kollades av polis och inte kunde visa ID. Då blev vi tvungna att åka och hemta X samt identifiera oss. Vi bor i en storstad och polisen håller koll, vilket är bra. Men detta var väldigt enerverande.

Jag kommer att KRÄVA handlingar till nästa placering. Detta innan X flyttar in.

Hoppas att det ordnar sig för Er.
 
Trygga Rekan sa:
Jag tycker att det är konstigt agerat vid placeringar. Soc vet ju mer om barnets bioföräldrar och deras inställning till fullmakter etc. Trots att vi alltid presenterar oss med att vi reser ofta och med kort varsel och passfrågan har alltid tagits upp INNAN placeringen.

Borde inte ID handlingar och pass vara en "basutrustning" som följer barnet vid en placering/ alt förvaras hos soc och lämnas ut enligt överenskommelse och samtycke med soc.

Vi hade en strulig tonåring som var 17 år och utan handlingar placerad tidigare. var gång denne rutin kollades av polis och inte kunde visa ID. Då blev vi tvungna att åka och hemta X samt identifiera oss. Vi bor i en storstad och polisen håller koll, vilket är bra. Men detta var väldigt enerverande.

Jag kommer att KRÄVA handlingar till nästa placering. Detta innan X flyttar in.

Hoppas att det ordnar sig för Er.

DET tycker jag var ett väldigt bra förslag!
Pass och ID som basutrustning :banan: :banan:
Vill de så skulle i a f JAG mer än gärrna låta soc förvara det, bara det finns tillgängligt.
Förklarar man DIREKT att man lever med resor både kort och långa, planerade och spontana så ÄR det igen överraskning att man behöver pass.
Är sååååå tröttsamt att det ska behöva bli strid, och i värsta fall avslut, p g a en sådan sak.

Efter två betor trots tydlighet börjar vi allvarligt fundera på om vi ska fortsätta..........
För resa, DET kommer vi definitivt fortsätta att göra!
 
Väldig bra idé det där om att soc borde ha pass och id handlingar på sitt kontor som vi familjehem kan få vid behov. Förstår inte att inte soc har mer rutiner för olika saker som borde vara så självklara. Ingen kommer att vilja vara familjehem till slut om allt ska vara så krångligt, för inte kan de väl mena att familjehem inte får resa utomlands??? :?

Trygga Rekan, hur blir det nu då om ni avbokar? Har soc ordnat med passning eller jourhem?
 
Tänker på er och hur det har gått. Tiden för avbokning har väl gått ut för er :angel: . Har varit familjehem i många år men aldrig varit med om att våra placerade inte får resa med oss på semestern. Våra barn skall ju leva så "normalt" som möjligt och då ingår det ju oftas en utlandssemester.
Men i fortsättningen skall jag se till att barnen har färska pass redan vi inflyttning. Annars skall alla papper vara klar innan det blir aktuellt för en placering. Man lär sig något nytt varje dag.
 
Tror jag läste i en annan tråd att ni nu snart ska resa med det placerade barnet- stämmer det? Hur ordnade det sig? Vad /hur gjorde ni? :smirk: . Önskar er också en härlig resa, själv längtar vi här att ålka iväg och ibland får man nytt hopp.... :razz:
 
Jag är bara nyfiken! Hur har det gått?

Trygga Rekan sa:
Hej Alla kloka

ja här inne får man de klokaste och mest nyanserade råden tycker jag.

Vi har för 3 månader sedan sagt till soc att vi ska resa och att vi gärna tar med den lilla placerade. soc skulle ordna med papper så att VI kunde söka pass. Allt har strulat soc har ingen koll och tagit fel papper glömt datum/personnr på documenten etc.

Nu ser det inte ut att bli något pass. Vi tog avbeställningsskydd på liten för säkerhetsskull.

NU TYCKER SOC ATT VI ALLA SKA AVBOKA. Jag svarade att det inte kommer på frågan att inte åka.hur skulle det påverka relationen med liten och våra bio barn?????? Mina föräldrar fyller jämna år och bjuder alla barn och barnbarn på denna resa. (Många att ta hänsyn till)
Men hur ska det bli med liten undrade soc. Ja det tycker jag att ni får ordna var mitt svar.Vi har varit ute i så god tid och ni har själva tyckt att det skulle vara bra för liten att resa med oss. Som svar fick jag
-Att då får ni kanske säga upp Er.

inte konstigt att barn i Sverige bara valsar runt i olika familjehem. Det ordnar ju soc.

Ska man bli livegen för att pass inte utfärdas pga utebliven underskrift från bio.
 
Hej, Vi har en kille placerad hos oss, när vi började planera vår semester (en bilresa till Kroatien) så sa soc att vi inte får något extra för att han skulle få följa med och pass vill de inte betala, då han är Finsk medborgare så blev det en vända till göteborg från skåne för att skaffa passet, 2500:- gick det på, sedan resan i sig ca 8000:- för honom...
Men jag anser att om man skall ha en placering så får man ibland lägga till från sig själv och kan inte bara tänka på att skulla ha en massa pengar för allt, vi får väll ca 1500:- kvar av de pengarna soc ger oss. anledningen till detta är att jag anser att ett placerat barn inte skall behöva gå i billigare kläder eller ha sämmre levnadsstandard än våra egna.
 
fredrikp sa:
Hej, Vi har en kille placerad hos oss, när vi började planera vår semester (en bilresa till Kroatien) så sa soc att vi inte får något extra för att han skulle få följa med och pass vill de inte betala, då han är Finsk medborgare så blev det en vända till göteborg från skåne för att skaffa passet, 2500:- gick det på, sedan resan i sig ca 8000:- för honom...
Men jag anser att om man skall ha en placering så får man ibland lägga till från sig själv och kan inte bara tänka på att skulla ha en massa pengar för allt, vi får väll ca 1500:- kvar av de pengarna soc ger oss. anledningen till detta är att jag anser att ett placerat barn inte skall behöva gå i billigare kläder eller ha sämmre levnadsstandard än våra egna.


Det skulle jag aldrig acceptera och uppmanar er andra att inte göra det heller. Om man ska ta emot ett barn så kanske det går men ingen orkar eller ska arbeta gratis. Här hemma har vi flera olika placeringar allt som oftast och då skulle vi bli ruinerade. Vem vinner på det? Barnen? nej knappast :angel

Men som sagt nu var det inte pengarna som var "käppen i hjulet".
 
Nej, det var ju inte en pengafråga. Vad oss beträffar hade vi absolut kunnat bekosta Litens pass med resa till Stockholm för att få ordnat det samt resan dit vi ska....om vi bara hade fått lov att ordna pass till Liten.... :roll: . Men anser att soc ska hjälpa till ekonomiskt OCH ev också praktiskt med det!! I utredningen som gjordes frågade de vad vi hade för resvanor och då fick de veta vad vi brukar göra...likt förbaskat får vi inte hjälp med att ordna pass...
 
GMB - och det är förbannad skandal att de inte hjälper till med detta när de vet om era resvanor.

Vi har oxå haft problem med passet och även hos oss vet soc om hur mycket vi reser (redan innan plac) här ville de inte stöta på för mycket för att :angel: handläggare var ny och ville inte ta allt tjafset med mamman på en gång. Det var många saker som de skulle ålägga mamman att göra och även att antalet umgängen skulle minskas.... De ville helt enkelt inte stöta sig med mamman i detta läget....
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp