Resa

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hej allihop!

Jag och min man har nyligen för första gången tagit emot ett familjehemsbarn. Till min stora glädje har jag funnit detta forum som redan hjälpt mig att få viktig information. Nu till min fråga; Flickan (som är 14 år) och jag ska resa till Turkiet en vecka i sommar på semester. Behöver vi ta med oss mer än våra pass? Ska hennes föräldrar underteckna något papper? Jag hoppas att någon här inne vet. På resebyrån så sa de att vi skulle ta med folkbokföringsbevis med stämpel på? Något som skattemyndigheten inte känner till?
 
Hej och välkommen hit!

Vet inte just med folkbokföringsbevis... men jag skulle nog haft ett intyg från soc där det står att hon är placerad skrivet både på svenska och engelska (eller annat lämpligt språk)
Sen vet jag inte vad som gäller med medgivande från föräldrarna, hon har ju ett pass som föräldrarna har skivit på för att hon ska få.

Kolla med soc... de borde veta. Jag har inte rest med placerat barn ännu då vår mamma inte skriver på till passet.
 
Hej...
Jag har aldrig haft intyg med då vi har rest med våra placerade. Har man passa så är det ju inga problem. Hur gör mor och farföräldrar då dom reser med sina barnbarn. Vi har varit i Turkiet och det var inga problem i passkontrollen inte heller i övriga europa. Har inte stöt på att någon har frågat om samhörighet mella oss vuxna och barnen.
 
Enligt vad jag har hört så är det viktigt att ha med sig ett intyg där det står att barnet är placerat enligt LVU, dels om någon mot förmodan skulle få för sig att ta barnet (LVU gäller inte utomlands) och dels om passkontrollanterna utomlands undrar varför barnet har ett annat efternamn än resten av familjen.
 
Vi hade inget annat med oss än passet när vi åkte i vintras, men vi har ingen lvu placering kan ju vara skilnad.

/Lilla ja
 
Hej lilla ja

vi åker med vår lilla låne om en vecka. jag har VÄRKLIGEN kollat upp detta med intyg etc. Sedan årskiftet har passpolisen blivit mer nogsam.Detta för att TRAFFIKING med barn ska kunna stoppas.(det är ju inte oss som fosterföräldrar man jagar) Det KAN hända att passpolisen gör stick kontroller eller om man ser olika ut och de är uppenbart att man inte är förälder till barnet. Det är DÅ man är skyddad om man har med intyget från Socialtjänstnämnden.annasr kan hela semestern bli förstörd, om ni fastnar i tullen och planet åker utan er. Kostsamt blir det också. Att vissa av er åkt utan intyg och inte haft problem är rena turen samt att det kanske var ett tagsedan ni reste utomlands. SOM SAGT NU ÄR DET HÅRDARE.Och det tycker jag är bra för det ska skydda oskyldiga barn som utsätts för traffiking.

SÅ TA MED DET INTYG NI FÅTT FRÅN SOCIALTJÄNSTEN. där beslutet står att det är just ni som tar hand om X.

Lycka till
 
Hejsan!
Vi har bokat en resa till Thailand i Januari och då är vår liten 2 år och 8 månader. Jag
skrev ett meil till resebolaget och frågade om det är något speciellt intyg vi ska ha med oss eller
om det räcker med enbart pass. Fick då svar med en bifogad länk till ett papper som båda vårdnadshavarna måste skriva på. Där det står att de ger sitt godkännande till att underårig åker
med någon annan än just vårdnadshavarna.. Vår lill är "lvuad", om det kanske är nån skillnad!
Vänligen, Josse
 
Tack ska ni ha för alla tips! Barnet är inte LVU-at och bio tycker att det ska bli roligt att vi reser. Talade igen med Resebyrån och de säger att pappret från Kommunen där det står att vi är fosterföräldrar borde räcka tillsammans med pass. Jag har nu också fått hemskickat personbevis, dvs utdrag från befolkningsregistret. På Arlanda sa de att de absolut inte kollar något om vi båda har pass. Men, man vet ju aldrig vad de kan tänkas få för sig i Turkiet? Men, nu har de ju uppgifter på vårdnadshavaren och kan ju ringa och fråga. Nåja, den som lever får se :razz: Jag skriver igen och berättar hur det gick.

Återigen tack för era råd!
 
Det är därför det blir spretig information just kring resandet med fosterbarn, beroende på vilket land man ska resa till. Thailand är just ett sådant land som nogsamt kollar barn. min familj och god vänner till oss blev kvar i Bankock. Detta för att våra söner 7 år gamla såg ut som flickor med långt hår och örhänge. Det slutade med att de fick dra ner byxorna. Då stämde ju infon i passet. Utan tvekan var de pojkar.

vissa länder är notoriskt noga andra inte.

Trevlig resa (hoppas ni slipper dra ner brallornai tullen)
 
Nyss hemkommen, pigg och brunbränd kan jag informera alla om att det gick alldeles utmärkt att resa till Turkiet med endast pass :claphappy: . Tack ska ni ha för tips!
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp