Rimlig ersättningsnivå, arvode kontra LBE

Vi har varit familjehem åt en kommun tidigare men har nu funderingar på att ta uppdrag via ett konsulentstött företag för att så att säga få lite distans till socialtjänsten. Från kommunen hade vi arvode och omkostnadsersättning enligt lägsta nivå samt lönebortfallsersättning för den tid vi var hemma, först heltid och sedan deltid. På den kontakt vi haft med företaget har samarbetet känts bra och vi är peppade men jag har förstått att deras ersättningsmodell inte ger något lönebortfall utan ett arvode som antingen ligger på runt 13000kr/mån (om man samtidigt arbetar som vanligt) eller på 27000kr/mån om man går hemma på heltid. Något oklart vad som gäller om man arbetar deltid. Till saken hör att både min sambo och jag har betydligt högre löner än 27000kr per månad och skulle gå med ganska stor förlust om vi tog uppdrag på dessa villkor.

I min värld är det självklart att arvodet är ersättningen för att vi tar hand om barnet och att man får lönebortfallsersättning för att man är hemma från jobbet om det behövs, dvs att det är två åtskilda saker. Är det orimligt? (självklart tycker vi att det räcker med ett arvode på 13000kr om vi dessutom har lönebortfallsersättning). Vi gör det inte för pengarna men vill inte heller gå i förlust jämfört med att arbeta..
 
Vi får både arvode omkostnad och LB. Vi har ganska höga löner så soc var väl inte jättenöjda över det först men insåg snabbt att det fanns inga alternativ. Dock ersatte dom inte mina tillägg och tjänstebil osv. Vilket jag förstår och helt accepterade.
 
Hej Dinah,

Det är inte helt ovanligt att man inte får lönebortfall när man inte jobbar direkt åt kommunerna.. det är fler företag som inte ger lönebortfall. Däremot brukar de ju kunna ge mer i arvode och omkostnad än kommunerna gör.

Jag förstår ert dilemma; måste man vara hemma på heltid under kanske ett år blir det ju väldigt svårt att klara sig under tiden när man tappar så mycket i inkomst.

M
 
Tack för svar! Jo, vi gör det ju inte för pengarna men blir helt orimligt att gå ner 10-15 tusen per månad och då räknar jag inte ens jourer och obtillägg etc. Vi hoppas kunna hitta en lösning. Märkligt att man bara drar alla över en kam..
 
Tillbaka
Topp