Rimligt arvode

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hejsan
Vi har fått förfrågan om vi skulle kunna tänka oss att bli familjehem till en anhörig ungdom.
Jag vet inte hur vi kan ställa vårt krav vad gäller arvodes delen. Självklart är inte det ekonomiska som avgör men man vill ju ändå veta vad vi har för rättigheter. Detta är ju en helt nu värd för oss och att ansvara för en annans barn är ett otroligt stort ansvar.
Det kommer finnas mkt att arbeta runt denna ungdom:
Psykiska besvär eter en förälders bortgång, hamnat i fel umgänge, sniffar, skolkar m.m.
Ungdomen har inte idag börjat bearbeta sin förälders bortgång spec mkt, Bup kontakt skapad men enbart i starten på detta. Ungdomen har även blivit otroligt sviken av den andra föräldern så att skapa förtroende är prio ett . Ungdomen har aldrig haft tydliga gräner utan fått konsekvenser av sitt handlande utan att fått rätta verktygen till vad som är rätt och fel (konsekvenspedagogik).
Måste jobba mkt med rutiner, gränssättning, bryta umgänge .
Vi hade blivit mkt tacksam för svar då vi känner oss oerhört villrådiga i denna frågan.
Mvh
mianesen
 
ska någon vara hemma heltid?? det spelar nog in om inte annat så lär det mkt jobb.jobbar som förstärkt fam hem genom org o är hemma heltid med just ungdomar med liknande problematik. jag har nog en väldigt låg ersättning men efter att kollat runt med några organisationer verkar ingångs arvodet ligga någon stans mellan 500-700 kr dygn arvode (skatt dras på det) 210 kr dygn omkostnad har vi alltid plus en fick peng på 50kr dygn.
Verkar som om du har ett jätte jobb framför dig lycka till.
 
Hej
Tack för ditt svar :razz:
Tanken är att jag skall vara tjänstledig de 3 första månaderna till en början. Sedan skall vi försöka synka mitt schema med min makes så att det i största mån alltid finns en vuxen på hemmaplan. Detta kan diffa på ett par timmar under em iblan dock. Men inget är riktigt spikat då vi inte vet hur mkt jobb detta kräver.
Är det skillnad på omkostnader och arvoden då det är annhöriga?
Ungdomen är planerad att bo hos oss tills denne gått ut gymn och skaffat eget boende.
Mvh
Misan
 
Jag tror att det skiljer sig mellan kommuner...vi har mina syskonbarn här placerade och vi får skälig ersättning
 
Ska man gå efter de rekomenderade omkostnads ersättningarna och arvodes ersättningarna som finns och i så fall vad grundar de olika nivåerna sig på?????
 
Misan sa:
Ska man gå efter de rekomenderade omkostnads ersättningarna och arvodes ersättningarna som finns och i så fall vad grundar de olika nivåerna sig på?????

Ja du, dom grundar det på personligt tyckande och beroende på om dom kommer från en kommun med besparingar eller inte.....
Vilket arvode man får beror på hur bra förhandlare man är..... men lägg dig högt är mitt råd, för att i efterhand få upp det är svårare än svårt vilka problem det än blir.

Lycka till :banan:
 
:oops:
Vill ju inte verka girig, det är ju inte syftet med att vi gör detta.
Men råder du till att lägga oss mkt högre än det rekomenderade arvodet. Det rekomenderade ligger på 6700 kr / månad
 
Du borde begära högsta tycker jag, det är ca 11 000
Omkostnaden för en tonåring ska du absolut ha högsta det ligger på ca 6000.
Kolla på konsumentverkets hemsida vad en tonåring kostar så ser du att du lätt hamnar på högsta omkostnaden.
Se också till att :angel: är utrustad eller att ni får köpa in kläder för årstiden, gärna lite egna möbler som dom får välja själv (då är dom mer rädda om sakerna) mobil, dator, cyckel.
 
Är detta någonting man tar i första mötet eller tar man det snacket när man är godkänd och klar. :?
De har ju i princip blivit bestämt vilken datum inflyttning skall ske men utredningen är inte startad ännu. :a mötet blir idag.
 
Misan sa:
Är detta någonting man tar i första mötet eller tar man det snacket när man är godkänd och klar. :?
De har ju i princip blivit bestämt vilken datum inflyttning skall ske men utredningen är inte startad ännu. :a mötet blir idag.

Vänta med det tills ni är godkända och klara :angel
Då pratar ni ersättning.....
 
Vi står nu själva inför ersättningssamtalen. Jag har tittat på vad tex en heltidsanställd dagbarnvårdare som 2008 tjänade ca19000 i månaden eller de personliga assistenterna som i det nya avtalet får en medellön på 20 865kr/mån som då är A-kasse, sjukpenning och pensionsgrundande och de har reglerad arbetstid.

Då blir frågan vad ett lämpligt arvode kan vara då jag ska vara hemma på heltid och arvodet inte är A-kasse, pension eller sjukpenninggrundande? Jag kan ju själv teckna extra pensionsförsäkringar mm. men då bör ju arvodet uppräknas för denna extra kostnad.

Allternativet skulle kunna vara att Komunen gör en projekttjänst åt mig på 6-24 månader och får ett nystartsbidrag för mig på ca13000 i mån under den perioden. Men hur förhandlar jag bäst? :?
 
Hej!

Om de(soc) vill att du ska vara hemma med de kommande barnen så bör du få lönebortfall med samma summa som din nuvarande lön. Utöver det får du sedan arvode och omkostnadsersättning. När den önskade tiden för hemmavarandet är över så får du gå tillbaka till ditt arbete eller också kan du joura då istället.

Tre
 
vi har idag fått veta att i vår kommun får man inget arvode för släktningplacering, enbart omkostnadsersättning.......
 
:evil: . Jag är inte familjehem för att jag ska tjäna pengar- haar lägsta arvodet- men att inte ersätta släktinghem är ju illa...mkt illa.....Att ta hand om en släktigs barn är ju definitivt inte samma sak som att ha hand om sitt egna....!!!!! Det innebär så mkt i att vara familjehem.... :bounce: . Inte ofta jag är irriterad , men blir det av sånt här....
 
Skandal :evil:
Att dem ens kan mä och utnyttja människor på det sättet, nä fy sköen va fult :bounce:
 
Allt är nu klart för vår del och vill tacka alla för era råd.
I vår kommun var det inga problem ang varken omkostnad eller arvodet ( trots släktingplacering) Jag får full ersättning för lönebortfall samt förlorade sem dagar samt en budget för , möbler, kläder, cykel m.m.
Ha en underbar sommar på er :banan:
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp