Rimligt arvode???

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hej :)

Ny här på forumet och tänkte fråga alla er rutinerade familjehem om ni vill hjälpa oss.

Vi har varit familjehem sen 2011. Fick då en lill som var försummad. Inga uppenbara "problem" med placeringen enligt Soss.

Vi blev jätteglada över förtroendet och tackade JA!!!! :) :)
Tänkte inte så mycket på hur livet skulle kunna förändras då :/

Fick arvode på 8177 och omkostnad på 4430.

Tog oss nån vecka för att inse att denna lill hade väldigt stora problem! Matstörningar, sovstörningar, outtalat språk, slogs, självskadebeteende, bet, tog itu varenda sak lill kom över. Katterna här fick stryk, biobarnen och även vi fick vår beskärda del av lills utbrott. Tänkte ändå att...ja men det blir bättre med tiden...Men nä..

Så efter hand... lill har börjat på dagis osv har det bara blivit värre. Varken vi eller dagis personal kan vända bort blicken utan att lill gör något. Samtidigt som lill kan vara världens goaste kärleksfulla barn, lika snabbt kan lill förvandlas till en :evil:

Vi har klart läkare, psyk, specialpedagoger mm mm mm inblandade och gör vårt allra yttersta ♥.

Älskar lill som mina egna och vill för allt i världen inte ge upp. Anknytningen har gått jätte bra, har fått det bekräftat så många gånger ♥.

Men!!! Jag har pga alla problem inte min ordinarie tjänst att gå tillbaka till (har behövt vara hemma förlänge), Min man som BUP ansett måste vara med på våra möten, han får bara ut 50% av sin lön när han behöver vara tjänst ledig Soss menar att de dom betalar ut i lönebortfall till honom är rimligt???
De har gått med på att höja vårt arvode en nivå men betalar inte för dagis, körningar osv det ingår visst i omkostnaden.

Kan säga att vi VARJE månad tar av arvodet för att täcka upp extra körningar till dagis, läkare osv. Lill har nu fått en diagnos dessutom, men Soss vill ÄNDÅ bara höja oss en nivå.

I vårt lilla naiva liv så trodde vi att, men gud klart man vill ge fler barn chansen att växa upp här och bli en del av vårt liv. Så här i efterhand har vi insett att vårt liv aldrig blir det samma. Allt precis allt måste planeras in i minsta detalj för att lill ska fungera. Går INTE att "plötsligt" behöva köpa mjölk eller liknade. Det är ständigt någon vuxen som måste styra upp allt runt lill. Kan inte leka själv....inte ens i samma rum.

Är vår tid och vårt engemang för lill inte värt nåt?? Våra två bio barn får ofta gå åt sidan och det känns som vi vänder ut o in på oss här.

Blev så otroligt uppgiven, förbannad och ledsen över hur lite vi är värda :cry:

Vad hade ni sagt/gjort? Vad kan vi kräva? Får det vara så här??

Kanske ska tillägga att lill är 4 År.
 
Min spontana tanke är att ni skall ha den högsta ersättning på arvode. Då det gäller dagisavgift så har alltid våra kommuner ståt för den kostnade. Något som plusats på omkostnaden sam ett viss antal mil som vi tillsammans räknat ut kan komma behövas per månad. Tycker att ni skall kräva en högre arvod och omkostnader.
 
Specificera era omkostnader!
Skriv upp vad ni kör, dagisavgift och allt annat en månad och presentera det för ert soc.
Med faktaunderlag brukar det gå lättare att yrka höjning.

Lycka till!
 
Vår lill har 2 äldre syskon. Ringde faktiskt o frågade de om deras arvode + omkostnad. De har MYCKET högre än oss?! Men sen har de en annan handläggare....gör kanske skillnad...äsch jag vet inte...

Vi har sparat varenda "blå lapp" från sjukhus mm. Visat exakt hur mycket vi lägger på bara bensin varje månad, 1021:- dagis. Självklart inte de "vanliga" turerna till bvc tandläkare osv. Visade hur mycket vi går "back" när allt är betalat, mat, kläder, hygien,försäkring,mediciner (dagligen) mm.

Handläggaren har tagit upp det med sina överordnade och resultatet blev alltså att vi kom upp en nivå men inget mer på omkostnaden.

Visst vi hade kanske inte behövt köpa Pampers blöjer, finns kanske nåt annat som lill inte hade lyckats kissa igenom. Men det är klart att lill ska ha allt som behövs. Tar hellre av min lön för att ha bra grejer ♥. Ska säga också att lill är överkänslig för laktos samt har x antal allergier som klart påverkar kostnaden för matlagningen här.

Eftersom detta är vår enda placering så undrar jag om jag gör rätt i att överklaga? Vill klart inte känna att vi är för besvärliga. Vill absolut inte bli av med lill ♥ Men vill heller inte bli utnyttjad för att jag är ny :littlesad

Vi har som ni förstår inga lätta dagar med lill här, och detta blir ytterligare en sak att ta itu med bland alla sjukhusbesök och 2 väntade operationer som krävs på lill ♥.

Tack alla som orkar läsa och som vill komma med råd. Ni är guldvärda!
 
Omkostnaden ska täcka alla :angel: kostnader - visa era utlägg, kvitton etc. Det är inget att diskutera -så ska det vara!
Med alla dessa behov som du beskriver så skulle i alla fall vi i våran familj begära lönebortfall på 100% och högsta arvode enl SKL - men det är ju vi det :angel

Massor med lycka till!
 
Mamma99 sa:
Vår lill har 2 äldre syskon. Ringde faktiskt o frågade de om deras arvode + omkostnad. De har MYCKET högre än oss?! Men sen har de en annan handläggare....gör kanske skillnad...äsch jag vet inte...

Vi har sparat varenda "blå lapp" från sjukhus mm. Visat exakt hur mycket vi lägger på bara bensin varje månad, 1021:- dagis. Självklart inte de "vanliga" turerna till bvc tandläkare osv. Visade hur mycket vi går "back" när allt är betalat, mat, kläder, hygien,försäkring,mediciner (dagligen) mm.

Men hallå, varför ska inte de "vanliga" turerna ersättas?
ALLA turer som är för :angel: skull ska räknas in i omkostnaden!
 
Skrev ett långt inlägg som förvann då internet hade kopplats bort...nu hinns inte mkt med...jag ville egentligen bara säga att det kännsigen det där med att livet aldrig blir som det var förr- att det aldrig blir så enkelt som innan det älsakde barnet med särkilda behov tog plats i ens hjärta....o pengar...ja det tyckte vi var underordnat då vi blev godkänd o barnet var på väg...var ny o blåögd ( fast egentligen inte...men de andra skulle vara på korater tid, visste vi...) o så glad för förtroendet att bli fm.hem åt just detta lillla barn. MEd tiden har så mkt uppdagatss- o mer lär det bli...detta barn skulle också typ vara "normalt"... har inga konkreta råd ang ekonomi- arbetar själv på den biten. Kanske får vi upp arvodet nu när jag ska återgå i tjänst o placerande kommunen inte längre betalar hela lönebortfallsersättningen. DÅ kanske det, arvodet, kan höjas (har lägsta!!) SKa föröka strida lite mer nu när det alltmer blir uppenbart att barnet har stora problem... SÄnder iaf en tannke till er! O hoppas ni orkar fortsätta kämpa för att iaf få en bättre ekonomiks situation för denna placering...
 
Det är just detta jag blir så trött på förhandlingar om kännslor och övertyga soc. mm vi är värda detta vi tog ett beslut för många år sedan högsta arvode o omkostnad annars får det vara. gjorde vi alla detta skulle våra insattser se helt annorlunda ut. klen tröst men lär av misstagen så slipper ni hamna i dom igen. Det ska kosta för kommunerna för vi är skit duktiga sträck på er alla och stå för era fina insatser som skall synas den 27 varje månad. Vi alla gör ett hästjobb med våra :angel:
Kram
Mikkeman
 
Mikkeman sa:
Det är just detta jag blir så trött på förhandlingar om kännslor och övertyga soc. mm vi är värda detta vi tog ett beslut för många år sedan högsta arvode o omkostnad annars får det vara. gjorde vi alla detta skulle våra insattser se helt annorlunda ut. klen tröst men lär av misstagen så slipper ni hamna i dom igen. Det ska kosta för kommunerna för vi är skit duktiga sträck på er alla och stå för era fina insatser som skall synas den 27 varje månad. Vi alla gör ett hästjobb med våra :angel:
Kram
Mikkeman

Blir glad då jag läser ditt inlägg mikkeman. Jag skäms inte för att säga att detta är mitt arbete och jag tar lön för det. Men jösses amalia vilka blickar man får ibland....
Nu till saken, klart som korvspa att ni ska ha ersättning för era utlägg. Klart som tusan att soc ska stå för att dem har placerat ett barn hos er.
Men det är inte alltid självklart att vi varken orkar eller vågar stå på oss.
Har inte mer råd att ge än dem du redan fått. men jag sänder en stor styrkekram..Dem behöver vi :razz:
 
Tack My79!
Jag vet inte riktigt men detta forum består av så många fina föräldrar som sliter å sliter för sina bio o :angel: tänk om vi kunde samlas på ett ända ställe, då skulle vi utstråla så mycket värme, kärlek och erfarenhet att allt grymt försvann flera mil runt oss.

Att då 2013 fortfarande ha svårt att prata ekonomi måste vi jobba bort. Vi har inte tid eller ork att hålla på att chaffsa om pengar hit eller dit. Mitt råd till alla Begär högsta ersättningar rakt över. en :angel: kan vara hur lugn o go i början men utveklas till :evil: när den får trygghet hos oss. Och då mitt i smeten måste vi löneförhandla för :angel: kräver så mycket av oss att vårat liv påverkas helt horribelt tycker jag

Kör hårt där ute glöm inte den där extra kramen eller vänliga leendet, vi kan förändra så mycket och tusentalet familjehem gör mirakel varje timme här och nu.

Mikkeman

ps gled lite från tråden lägger in den i en ny med....
 
Tackar så jätte mycket för era svar!

Blir rörd över hur mycket ni orkar bry er om vår situation ♥.

Jag har mailat en MYCKET specificerad lista över alla omkostnader. Dessutom krävt högsta arvode!

Kände jag fick massor av energi och peppning av er här, och vi kom överens här hemma att JA, VI ORKAR TA STRIDEN FÖR BÄTTRE LÖNEVILLKOR. Kände mej stark....tills vi fick mail tillbaka idag....

Nej, vi får inte körersättning till dagis, vanliga besök tändläkare, bvc osv. Ingår redan i omkostnaden.
Blir inga tillägg på omkostnaden för körersättning till läkare, bup osv. Utan vi måste ansöka om det vid varje månadsslut, och får i så fall det utbetalat månaden efter.

Angående arvode får vi "nöja" oss med beslutet tillsvidare, möjlighet till högre blir efter överläggning med ekonomiansvarige om ca 1 mån.

Dock tar de inte ansvar för att jag mist mitt arbete, då jag valde att fortsätta vara hemma med lill. Det kan jag ju inte begära heller. Men det hade varit bra om de höjde mitt arvode iaf. Förlorar många tusen som det är eftersom mitt lönebortfall bestod av min heltidslön men nu när jag då är "arbetslös" baseras det på A-kassan.

Så just nu ligger allt väl på is antar jag....

Har mycket med lill som skall opereras nästa vecka. Får helt enkelt ta en sak i taget här.

Tack för att ni finns ♥
 
Tyvär tror folk att man håvar in storkovan, när folk frågar vad vi får så brukar jag svara; sämre än en barnskötarlön innom kommunen....då gapar folk och säger "-va, inte mer??" för alla vet ju att en barnskötare är inte direkt någon höginkomsttagare direkt, så brukar jag lägga till att vi jobbar ju inte direkt 8-timmars dag utan vi har ju faktiskt jour 24 timmar om dygnet.....när man svarar så DÅ brukar folk inse att man inte blir miljonär på det här........
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp