Risk för restskatt?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hej!

I slutet av förra året så fick vi vår första placering.
Har hört och läst skräckexempel på folk som fått restskatt på 30-40.000 efter att de blivit familjehem.
Vad ska man göra för att undvika att hamna i en sådan sits?
Något särskilt man behöver tänka på eller ta upp med skatteverket?

/Anna

Hej!

Den delen som är omkostnadsersättning får du dra bort utom 5000 kr.(indtruktioner finns på deklarationsblanketten).
I övrigt kan det ibland vara bra att be arbetsgivaren dra lite extra skatt.

Tre

Är så dålig på detta med skatt.
Men har iallafall ordnat så att kommunen drar 500kr extra varje månad.
Men räcker det tro?!

Hej!
Nu när jag deklarerade fick jag tipset att skriva i övrigt rutan
att OMKOSTNADEN är skattefri och därför ska jag inte
skatta för den delen. Skrev noll i rutan där omkostnaden står.
Detta gjorde susen skillnad att betala och att få tillbaka, nu
är det bara och vänta och se om det går igenom. / :wink: Lilla ja

Restskatt eller inte beror på vad du tjänar i övrigt också.
Med två placeringar och inkomst över 25 000 fick maken restskatt.
Men med en placering blev det ingen........

Har du ett jobb också med en månadslön på mer än 32 050 kr/mån (årsinkomst på 384 600) så ska det betalas statlig skatt (20%) på arvodet. Detta glöms oftast bort och därmed blir det kvarskatt när deklarationen kommer.
Men man måste även komma ihåg att göra avdrag för omkostnaderna i deklarationen.

Kommunala skatten ligger på ca 32 % (olika fr kommun till kommun), så 52 % i skatt på arvodet. Det blir inte mycket kvar med tanke på den energin man lägger ner på att ha "extrabarn" hemma.

Kommunerna är inte alltid så glada i att dra extraskatt, åtminstone inte så mycket som behövs för att man skall slippa restskatt om man har flera arbeten+uppdrag.
Skattemyndigheten å andra sidan vill att man jämkar (krångligt då man inte vet hur inkomsterna ser ut under hela året när man är familjehem). Min lösning på problemet är att från i år så betalar jag in egen extra skatt varje månad till mitt skattekonto.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp