Säga mamma & pappa

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Vi har idag en tonårsplacering. Vi ska nu få två småbarnsplaceringar på ca 3 år. Det vi undrar är hur/om ni väljer att lära barnen säga "mamma" och "pappa" eller inte? Vi har inga biologiska barn så dom kommer inte få det därifrån. Vi vill inte heller träna in det eller uppmuntra.. Men när någon frågar vem vi är så blir det svårt att förklara för småbarn att "jag är barnets familjehemsmamma/jag är extramamma/jag är bonusmamma". Eller köper dom att man är extramamma? Hur många mammor/pappor kan ett barn ha? För Biomamma finns det umgänge med.

Vad säger ni om er själva? Vår tonåring kallar oss bonusföräldrar/bonusmamma, men hen har bara bott hos oss sen hen var 16 och är nu 18. Är det ok att säga att man är bonusmamma?

Funderar på att bara låta det vara och se vad det blir av det.. men vore skönt att veta hur ni tänkt.

Det kan vara bra att veta att då det varit lite flackigt i barnens liv så har dom idag redan umgänge med 2 mammor och 2 pappor och nu blir vi ännu en uppsättning. Vi vill inte ta över gamla familjehemmets mamma och pappa titel, eller vill vi det? Ja jag vet faktiskt inte. Men hur tänker ni?
 
Vänta och se vad som händer!

Ni kan bli kallade mamma/pappa av kompisar och namn av dagispersonal så småningom.
Det är ju småbarn så det kan bli olika i olika situationer.
 
Hej

Ta det som det kommer min bio dotter var 3 när jag träffade min man och inga andra barn. vi sa alltid namn men en dag bara ett tag efter att vi blev ett par sa hon pappa vi hade diskuterat det och kommit överens att vi inte säger det men hon väljer själv. Idag är hon 13 och vi säger pappa i dag :)

Barn är smarta...
 
Hej! Jag förstår ditt dilemma och funderar precis på detsamma själv... Är det vanligt att familjehem kallar sig mamma och pappa? Jag förstår barnens behov att ha någon i vardagen att kalla mamma och pappa, men samtidigt så lever ju biomamma och biopappa... Det måste kännas hemskt att ens barn kallar någon annan för det. Desutom kan det starta en konflikt med bios som i slutändan drabbar barnet.

I ditt fall är det ännu mer komplicerat eftersom det redan finns en uppsättning familjehemsmamma och pappa. Jag har tyvärr inget bra svar till dig, men jag kommer att följa denna tråden med intresse och hoppas att du får många och kloka svar!
 
Vår filosofi är att luta oss tillbaks och se vad som händer, men det kom på tapeten igen då vår äldsta placering frågade om hen skulle säga våra namn eller mamma "gå till mamma". Vi har sagt att hen ska säga våra namn och om barnen själva vill säga något annat så är det så.

Skönt att fler resonerat så. Vi avvaktar helt enkelt.
 
Självklart ska bio också kallas mamma och pappa.
Vi har valt att säga mamma Eva och pappa Nisse (exempel) liksom en del andra vänner kallar oss mamma Honey och pappa Nisse inför barnen, allt utifrån situationen.
För många barn har ju ordet mamma och pappa ingen speciell betydelse, det är som vilket "namn" som helst.
Vi förklarar också det fina i att ha flera föräldrar, att det ska vara något positivt.
 
Här säger vi våra namn.
Och bio kallar vi mamma och pappa
Känns rätt hos oss.
I bland säger min man fel och säger mamma om mig.
Barnen blir sura då.
Här har det blivit att vår sladdis kallar oss vid namn.
Hen tycker det är lite kul.

Några av hens dagiskompisar kallar våra :angel: :angel: för syskon
och hen råka själv säga de en gång.
Men kallar dom för sina kompisar som bor hos oss. Då en frågvis liten unge ville veta vad dom var för barn. Kusiner eller vad?

På skolan ville dom först att barnen skulle tro jag var deras mamma.
Men hände en grej med bio Så det kom fram att det fanns två mammor.
Men barn tar sånt med ro. Blev nyfikna förstås men det är så vanligt nu förtiden med bonusmammor. Jag är "låssas mamman" som en liten klasskompis fråga mig om jag var det.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp