Sängvätning

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Nu har det visat sig att liten är sängvätare. Inget som förvånar oss iof, men hur "sköter" man det på smidigaste sätt ? Det är ett evigt tvättande av sängkläder..... Har plastad frotte i hela sängen, men det skyddar ju bara madrassen. Allt annat blir ju dyngsurt :littlesad Vet ju att det finns blöjor i större storlekar, men hur "introducerar" man den ide´n hos barnet ?
Nu ska vi dessutom ut på semester, utan tvättmöjligheter....... Det känns nästan omöjligt att åka !
Tips emottages som vanligt tacksamt :bow
 
Nu har jag inget bra tips på hur man löser detta på ett smidigt sätt då min ännu inte har blivit av med blöjan nattetid.
Men jag vet att det finns engångsskydd som då läggs ovanpå lakanet. Har jobbat inom hemtjänsten och det användes flitigt. Vet att det även används på korttids där ena barnet är ibland. Det är plast på undersidan och lite mjukare på ovansidan. Jag vet att man kan få det förskrivet om barnet är inskrivet på HAB tex men det kanske finns att få via VC/BVC eller att det finns på apoteket?

Sara
 
Detta är ett problem som vi har haft i många år.
Ta kontakt med BVC där får du snabbt hjälp och speciella lakan och lakansskydd. Kan ta upp till 2-3 dagar så har du fått det du behöver. Sedan kan det behövas en lite utredning.

Har själv haft :angel: som har haft dessa problem upp i tonåren. Så sök hjälp innan det blir större problem. Det finns ju hjälp att få.
 
Hej!
Nu kommer ja inte ihåg hur liten liten var 9år? i så fall ring genast vårdcentral berätta hur det ligger till och be att få tabletter utskrivna samt sängskydd, vanliga lakan osv kommer du att få fortsätta att tvätta men det får du be extra ersättning från soc för extra sängkläder samt extra jobb med tvätten.

Du kan hjälpa barnet med att inte dricka för nära inpå läggdags, absolut inte skuld belägga genom suck o stön (var positiv inför barnet) väck barnet för kissning innan du lägger dig på kvällen vid 23.00... det jag kommer på nu...

Lycka till!
Carina
 
Oj vad mycket tips :claphappy: Men vad är det för tabletter ? Är det verkligen något jag kan ordna på "eget bevåg" som jourmamma ? Jag är lite orolig för att behöva lämna ut personuppgifter / vår adress osv, då det är ett skyddat boende... Speciella lakan samt lakanskydd låter ju definitivt inte helt fel ! Dock krävs det skydd som täcker hela madrassen / närapå "sitter fast" då h*n inte ligger stilla många minuter i sömnen. Nästan så att halva madrassen och alla lakan ligger på golvet varje morgon :roll:
Väcka upp liten innan vi ska sova fungerar inte, h*n är i det närmaste medvetslös / nästan omöjlig att få kontakt med vid väckning. Vakna tidigt på morgonen gör h*n av sig själv, runt kl. 06 varje dag.....
Tror tyvärr att allt har med extrema mardrömmar att göra :roll:
 
...minirin tror jag de heter, men de måste skrivas ut av läkare.
Ett problem med sängvätning är att de sover djupt, vi har släpat in vårn sängvätare och satt de på toan o sagt att nu ska vi på toa, sedan följt med tillbaka. kan bli några kissisängfria nätter då.
en sak till det kan bero på är mask i magen killar o frestar fram lite kiss (om det inte är mardrämmar, men det var ett liknande symtom du beskrev) o det finns ju receptfritt.

Sen kan jag tycka att det är svårt med sängskydd då det blir väldigt varmt att sova på. Jag kan inte sova i barnens rum om jag har skyddet kvar. DEt är inte kul....

PS blöjjor skulle jag nog inte ge till mina stora barn,,,,nä upp o gå på toa, ställ kl 23.00 och kl 04.00
 
mammac sa:
...minirin tror jag de heter, men de måste skrivas ut av läkare.
Ett problem med sängvätning är att de sover djupt, vi har släpat in vårn sängvätare och satt de på toan o sagt att nu ska vi på toa, sedan följt med tillbaka. kan bli några kissisängfria nätter då.
en sak till det kan bero på är mask i magen killar o frestar fram lite kiss (om det inte är mardrämmar, men det var ett liknande symtom du beskrev) o det finns ju receptfritt.

Sen kan jag tycka att det är svårt med sängskydd då det blir väldigt varmt att sova på. Jag kan inte sova i barnens rum om jag har skyddet kvar. DEt är inte kul....

PS blöjjor skulle jag nog inte ge till mina stora barn,,,,nä upp o gå på toa, ställ kl 23.00 och kl 04.00

"Lustigt" att du nämner mask i magen :razz: Vi brukar skoja om att h*n måste ha mask i magen då h*n äter dubbelt så mycket som våra tonåringar tillsammans ! :wink:
 
Stackars Liten, sängvätning är inte så kul om man är stor nog att lägga märke till det själv.

Vi har också dragit/burit/släpat/lotsat våra till toaletten. Om man sätter barnet på stolen och spolar med kranen kissar det oftast även om det inte är helt vaket.

Och en liten med mycket mardrömmar har sovit långa perioder på madrass bredvid vår säng. Då blev det lugnare med drömmarna, men det tog lång tid.
 
En av våra tidigare :angel: var sängvätare när h*n kom till oss som nioåring. Jag var i kontakt med en sköterska angående detta. Hon frågade mig om :angel: var hård i magen. Då kan de sängväta. Det var inte vår :angel: . Vi fick tabletter, Minirin, som skulle tas en stund innan sängdags. :angel: skulle inte dricka efter en viss tid på kvällen. När tabletten var tagen skulle h*n kissa en gång till efter ca 15-30 minuter. Vi fick hemkört lakansskydd, både i papper och tyg.
Nu såg jag precis på Lidl att dom säljer dra på lakan med fuktspärr. Det kan ju kanske hjälpa en del det med tillsammans med det andra.

Lycka till!
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp