så orolig

Är så förtvivlad, vet ej vad jag ska göra? Vi har hösten 2014 blivit färdigutredda och godkända som familjehem. Har ej ännu fått nån placering. Har 4 bio barn varav en, 15 år nu har hamnat i trubbel. Kompisen snodde en mobil och fick våran att gömma den, blev såklart en polisanmälan och en orosanmälan från skilan till soc eftersom det hände i skolan :( vad händer med oss som familjehem nu? Är allt kört?
 
Först och främst hade jag kollat på om ni är redo att ta emot ett till barn om det visar sig att er tonåring är i en svacka just nu.
Om ni ändå känner att detta var en engångsgrej och att ni är redo för att bli familjehem, då hade jag varit öppen med socialtjänsten om vad som hänt, fört en dialog med dom för att se vad dom har att säga.
Jag kan inte tänka mig att det ska bli ett problem, vi har en tonåring som inte är helt tam (familjehemsplacering) och ändå fick vi ta emot två små.
Så det beror nog på hur omständigheterna ser ut.

Någon annan kanske kan ge ett mer rakt svar, jag ser att jag själv har gett ett ganska spekulerande svar. :smirk:
 
Jag tror på att vara öppen . O många sådana orosanmälningar görs. O ska göras då de är unga . Men ofta leder de enbart till samtal med föräldrar o ungdom o man märker fort om familjen har " koll" trots det inträffade. Det behöver inte alls vara kört för er.
 
Tillbaka
Topp