Sömntrubbel

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Det mesta går som en dans med vår Liten, dock låser det sig ibland för barnet då det ska sova. Kan ligga vaken och stirra, verkligen stirra ut i tomma intet och är då inte pratbar med oss andra. Vi blir frustrerade och till slut arga på barnet för att det inte blundar och det har slutat med enorm frustrationsirritation från vår sida. Barnet är i övre förskoleåldern. Barnet blir förtvivlad så vi blir arga och säger åt det att blunda, för annars kan man inte somna och det behöver man ju....säger vi... Detta kan pågå i timmar. Ibland blir jag så arg så jag kokar, bara på grund av att jag är stressad över att Liten ej somnar....tänker ju på hur det blir dagen därpå.... :?

Har dåligt samvete för detta gentemot barnet och vet ej hur jag ska hantera barnet. Och min egen frustration. Tänk om dessa stunder etsar sig fast i barnets minne och minns mig/oss som hemska...vi blir ju arga på rösten och vid ett tillfälle när vi lyfte upp Liten kastade sig barnet bakåt och då hade vi ju svårt att trösta Liten som fick ont i huvudet och blev ledsen....

Känner mig hemsk när jag blir arg mot Liten. Hur kan jag tänka/göra för att hantera barnets stirrande och enormat långa perioder av att vägra sova. I övrigt är barnet så fantastiskt underbar och det har gått framåt på alla andra sätt, det är bara detta som bekymrar mig.... :cry:

Bara lite fler tankar.... Egentligen kanske detta inte är något bekymmer då det inträffar sällan, att vår Liten ligger vaken i timmar- och det är ju bara då det innebär problem för oss två vuxna individer här hemma...idag skedde det-men senast vi blev arga pga det var i juni...så barnet kanske inte har dt så jobbigt med detta rots allt....men vi är så rädda att skada bernet mer än det redan blivit av andra vuxna i livet.... :roll: .

Suck- detta dåliga samvete för våra små...

Men faktum kvarstår att jag, mer än min man, blir irriterad och blir mer arg än nödvändigt- tja, det hjälper ju inte alltid- barnet blundar faktiskt ibland då vi blir arga och då somnar Liten fort - men ibland blir det så tokigt och då är läget låst...

Hjälp, vad jag tänker....

Någon som har någon tanke om detta....???!! :?

Med närmare eftertanke så upptäcker jag att varje gång det hänt- 3 ggr då jag blivit arg - då har det varit dagarna före umgänge eller i samband med rättsprocess....hm, något att fundera på , kanske...

Om det vid de tillfällena Liten haft problem och du blivit irriterad så är ju ett samband redan "klart".
Tänk på vad som KAN snurra i Litens huvud vid de tillfällena???
All oro och ångest som snurrar runt runt och inte kan sättas i ord..............
Och ju m er det snurrar där inne i lilla skallen, ju större blir ju "problemet", det vet vi väl alla :angel
Försök att pratat om det, ta fram trollet i ljuset så det spricker.........
Om man kan få ut sin oror brukar problemen krympa istället för att växa........

Lycka till

Hej!

En av våra biobarn har sömnproblem ibland, alltid haft (8 år nu).
Somnar inte som vanligt, ligger vaken, springer upp o ner och säger "jag kan inte sova" Känns som vi sovit på E20 vissa nätter.
Det som hjälper bäst är att Gubben blir "utkastad" :rollhappy: från vårat rum och "nattvandraren" får sova i hans säng hos mig! Funkar mycket bättre... Somnar direkt på varm famn.
Men detta händer inte så ofta, vi funderar och funderar och har kommit på att det bara händer när det är fullmåne, och några nätter före och efter.
Senast i natt...

Tänkvärt!
C

Gör mitt bästa... sa:
Med närmare eftertanke så upptäcker jag att varje gång det hänt- 3 ggr då jag blivit arg - då har det varit dagarna före umgänge eller i samband med rättsprocess....hm, något att fundera på , kanske...

Där sa du det nog bäst själv :angel

Jag känner igen det där att så fort jag är trött, stressad, orolig så händer det saker "med barnen". Yeah right liksom, de känner ju bara in och visar upp det jag går och bär på.

Umgängen och rättsprocesser vet man ju om, se till att du tar hand om dig extra de perioderna som blir jobbiga tycker jag!

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp