Samma rättigheter som familjehem med ett barn med autism?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Vi har försökt att luska i vilka rättigheter vi har till samma hjälp till avlastning som bioföräldrar har till barn med autism.Vårt barn går under LSS men enligt försäkringskassan så är det vi själva som är avlastning(ja,det står även så i kommunförbundets rek)har vi rätt till någon hjälp då vi inte är vårdnadshavare(vi vill bli det men kommunen jobbar inte så)deras ord).
Nu väntar vi bara att få komma till habiliteringen men är rädda för att de inte heller vet vad som verkligen gäller då barnet är placerat från annan kommun.Vi behöver avlastning NU detta går inte längre.Vår familjehemssek säger att vi måste vänta ett tag att diskutera detta med chefen då de precis fått klart alla utgifter till assistenten på dagis.Vad har det med saken att göra?Han ska vara där 4 timmar/dag men då drar de bort min löneersättning trots att jag inte har arbetstid rätt timmar som han är på dagis.Jag börjar 10.00 tisd-lörd och han ska vara på dagis 8.30
månd-fred .Jag hinner jobba 2 timmar 4dagar i veckan men halva min lön försvinner.Det är inte jag som bestämt hans tider???
Jag känner mig överkörd./MVH/Stora familjen
 
Grund tanken med dagis.

Grundtanken med dagis är att barnen ska vara där när föräldrarna jobbar/studerar + restid till och från arbetet. Har han dessutom personlig assistent så BORDE de kunna ordna det efter dina arbetstider. Jag tycker att du ska ställa krav att dagiset är till för dig och din familj och inte tvärt om. Gå ut på din kommuns hemmsida och kolla vad de har skrivet om barnomsorgen. Vet ej hur gammal han är men 4-5 åringar har rätt till allmän förskola 15 tim/vecka året om, minus 4 veckors semester.

Varför säger de att han ska vara där mån-fre 4 timmar/dag? Du arbetar ju tis-lör, vore det då inte bättre att ha tis-fre 5 timmar/dag, om du vill det förståss.

Om de inte går med på det så ska du ABSOLUT inte behöva förlora din "lön" från soc. Vill soc inte betala dig för de fyra timmarna / dag så får de ordna med dagiset att du får det efter dina arbetstider. Stå på dig.... Lycka till!
 
Mina två stora pojkar omfattas båda av LSS. De har diagnoser inom autism-spektrat. De är placerade från en grannkommun. Vi har varit beviljade avlastningsfamilj när pojkarna var små, men tyvärr fanns det ingen som åtog sig uppdraget trots bra annonsering och relativt bra arvode.
Däremot har vi aldrig lyckats komma in till habiliteringen. Inte heller på team autism. Det stöd vi får har vi från BUP. Det har inte fungerat förrän de sista två åren då vi fått personal där som fattar vad vi pratar om. Det är ju både ett handikapp och det att vara familjehemplacerad som vi behöver stöttning i.
Så har stora pojken rätt rill färdtjänst sedan han var ca 10 år gammal. När andra barn brukar kunna åka buss själva.
Nu har vi precis sökt plats på fitids eller ledsagare efter skolan eller praktikplats till honom efter skolan och på lov. Han måste vänta två timmar på bussen i stan och det funkar inte riktigt. Han går första året på särgymnasium och är 17 år.
Till min minsta pojke har jag dagis 3 dagar/vecka fast jag inte jobbar utanför hemmet. Han har ännu ingen diagnos.HAr ett så förstående dagis med bra personal och ledning. När jag behöver ändra dag eller tid får jag bara till svar att det går bra för vi på dagis är till för barnet och mig. Så stå på dig. Allt går att ordna om viljan finns.
Mat-tilda
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp